• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya sommardäck

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Om några veckor är vi i mars-månad och det vänder mot våren! Vår Burstner Argos 747-2 skall få nya sommardäck och jag undrar vilka däck ni som har 5 ton tunga bilar rekommenderar? Jag funderar mellan Michelin Agilis Camping och Continental Camper. Vill gärna ha en tyst och komfortabel däck.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi kör med Michelin Agilis Camping på vår 4,5t-bil och är nöjda med dessa. Håller bra och är så tysta man kan begära. Här gör isoleringen av hjulhus och motorutrymme större påverkan på ljudvolymen än val av däck, tror jag.

Vi kör med 5,5bars tryck både fram och bak vilket funkar bra. Har aldrig varit i närheten av att överhetta däcken och upplever komforten tillräckligt god. Men vi har extra förstärkta fjädrar fram (AL-KO) och förstärkt med luftbälgar bak (Dunlop).

// Niklas
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Vi har Michelin och är nöjda med dessa.
Bra rabatt på Vianor genom klubben.
Se rabatter.
Kollade priset av Michelin Agilis Camping 225/75 R16 116Q, balanserat och monterat på bil och fick från Vianor Karlstad priset 3713 kr/st. Efter HBK rabatt 3501 kr/st. dvs. rabatt 5,7%. Det verkar vara olika rabatter till olika däck då Nokian hakka c2 hamnar enl. Vianor på 2370 kr/st monterat och klart med husbilsklubbens rabatt.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Om man Googlar runt på Michelin Agilis camping 225/75-16 så finns det ju flera etablerade nätbutiker som säljer däcken för ca 2000kr styck. Finns bl.a ett företag i Laholm där jag handlar.

Jag förstår inte varför Vianor ska ha närmare 3700kr styck, iofs så ingår montering och balansering men det motiverar väl inte den enorma prisskillnaden. Ska man sedan köpa 6 däck så är det ju väldigt mycket pengar.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Juhani & Leila ! Kolla "popgom.se" en näthandel som ägs av Euromaster så där kan Du få pris inkl. allt samt att Du väljer en verkstad i Din närhet för arbetet leveransen sker då till den verkstaden, fungerade klockrent för min del, lycka till
Hasse
 
Toppen