• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sol ock vind är det renaste. Men satsningen om än hur stor den blir räcker inte till i Skandinavien.
Vi har för kallt klimat helt enkelt
En rolig jämförelse är vårat så trevliga Spanien.
Där har vind ock sol gjort dom i princip självförsörjande Men dom har ju ett underbart klimat. Just därför åker vi ju dit
PS. Är det nån som vet om Spanien har kärnkraft?
Spanien har långt färre soltimmar än i nordligaste Europa under sommaren.
Vind- och solkraft producerar mer el än kärnkraften i Spanien.
 
D

Deleted member 11118

Guest

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
"Och vad har du källhänvisningen. Man kan inte bara kasta ur sig utan visa fakta."
Skulle tro att knarrevik tänker på Midnattsolen norr om Polcirkeln lyser dygnet runt (?)
 
F

F.d. 52548

Guest
I det första inlägget håller jag med dej. I det andra fattar jag nada. Om vi tänker södra Sverige.? Skåne specifikt. Där blir det kris med el vid en långvarig?? köldknäpp. Nu alltså. Där bor mest folk i Sverige.
Nu stänger dom Ringhals som du sade.
Jag får inte ihop detta.
Annars hedrar jag dej Knarrevik som en god debattör. Vi hade Jappe Eller Jan Piening som var hans namn.
Som min bäste husbilskompis hette han kort o gott Janne Penning.Ock Ordets mästare.Jag saknar honom.
Får jag lov ock skriva ett inlägg om honom? Sen kanske jag kommit upp i dom 30 inlägg som man får göra.
Då får min fru ta ställning till framtiden.Det är ju hennes konto.Hur som helst har hon lagt in två.Resten står jag för. Kanske inte fått??:)
HBK är den bästa klubben.Men jag har inte så många känningar kvar. Men Forumet är i allra högsta grad levande.Det glädjer mej,Som tur är har jag en mail till en trevlig webbadministratör, Bo heter han.
Han får ta emot lite nyheter.
Ha de gott vänner.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
En tröst är att solen lyser nästan hela dygnet på sommaren!
Hm..." nästan hela dygnet på sommaren " ??? Sedan när sommarhalvåret är över ??
Läste nyligen igenom soltimmar och soldagar på nätet info om Norden..Europa..
SMHI har bra koll på detta i sverige..I dåtid och nutid.
De finns oxå tabeller när solen går opp ..och solen går ner. På olika platser i landet.
Knarrevik..du bör nog läsa på lite ...Sverige är lite större än där du bor.
Jag har för mej att i dom trakterna där du bor ..brukar syd/väst vindar svepa in med regnet från England..jag har en kompis som bor i dom trakterna han kallar detta " för Sveriges golvbrunn"
Ha de gött...Leffe S
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
"Just nu byggs ett femtiotal kärnreaktorer i världen, de flesta i Kina, Indien och Ryssland. Det är så pass få, särskilt när gamla reaktorer skrotas samtidigt, att det kommer bli svårt för kärnkraften att öka sin kapacitet de kommande åren, enligt FN:s atomenergiorgan IAEA:s prognoser.

Laura Cozzi, chef för energianalyser på IEA, internationella energirådet, gör samma bedömning.
– Varken kärnkraften eller förnyelsebara energikällor byggs ut i den takt som behövs för att vi ska få bort de fossila utsläppen och klara klimatmålen, säger hon."

"Om uppvärmningen av jorden inte ska bli mer än max 1,5 grad behöver fossila energikällor som kol och olja minska stort fram till 2050. Under samma period behöver fossilfri elproduktion öka kraftigt, enligt FN:s klimatpanel IPCC:s olika scenarier. I deras senaste rapport beräknas kärnkraften behöva öka med mellan 91 och 190 procent."
Källa: "Ny rapport: Kärnkraften måste öka för att nå klimatmål" 6 dec -18

"2500 reaktorer kan behöva byggas de närmaste 30 åren
De fyra scenarier IPCC presenterar för att innehålla 1,5 graders temperaturhöjning till slutet av seklet har något olika utgångspunkter, men de kräver alla storskaliga fokuserade åtgärder."

Källa: "IPCC: För att begränsa uppvärmningen behövs mycket mera kärnkraft"
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Det speciella med elen är att den konsumeras samtidigt som den produceras.
Det är en av anledningarna till att solkraft inte räcker till när den som bäst behövs under vintermånaderna.

Detta var säker sanningar som alla redan känner till, men väl värd att upprepas..
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Utan att veta, men kvällssol borde väl generera mindre watt än när solen står i zenit? I så fall ger en midnattssol inte mycket energi?
Ju högre på himlen solen står, ju mer effekt genererar solpanelerna av 2 skäl:

1. Vinkeln mellan solstrålarna och solpanelen ska vara så nära 90 grader som möjligt för bästa effekt
2. Ju lägre solen står, ju mer atmosfär ska solstrålarna passera, och de blir då svagare.

Så Sverige är sämre än t.ex. Spanien ur båda dessa skäl.
Antalet soltimmar är dock i stort sett samma över hela jorden (dock ej runt polerna) bortsett från molnighet o.dyl.

(solen står aldrig i zenit i Europa, enbart mellan de båda vändkretsarna)
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vindkraften kommer att byggas ut kraftigt de närmaste åren och från att nu svara för 11-12% kommer den år 2022 att vara ca 25% av Sveriges totala elproduktion (eller elanvändning? ). Detta enligt branschorganisationen Svensk vindenergi.
Svensk elproduktion satsar på vindkraft

Läs mer på Svensk vindenergis hemsida, visserligen en partsinlaga som kanske inte accepteras av alla här men det är ändå en kvalificerad prognos som visar att det är möjligt att klara sig utan kärnkraft.
Vindkraft – Svensk Vindenergi
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ju högre på himlen solen står, ju mer effekt genererar solpanelerna av 2 skäl:

1. Vinkeln mellan solstrålarna och solpanelen ska vara så nära 90 grader som möjligt för bästa effekt
2. Ju lägre solen står, ju mer atmosfär ska solstrålarna passera, och de blir då svagare.

Så Sverige är sämre än t.ex. Spanien ur båda dessa skäl.
Antalet soltimmar är dock i stort sett samma över hela jorden (dock ej runt polerna) bortsett från molnighet o.dyl.

(solen står aldrig i zenit i Europa, enbart mellan de båda vändkretsarna)

Solceller har sämre verkningsgrad ju varmare de är. Därför fungerar de trots allt ganska bra även här, speciellt på våren när det är kallt och klart.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Solceller har sämre verkningsgrad ju varmare de är. Därför fungerar de trots allt ganska bra även här, speciellt på våren när det är kallt och klart.
Om man som jag tänkte installera solceller på taket har takvinkel och takets väderstreck stor betydelse. På vintern produceras el för eget bruk och på sommaren går överskottet ut på elnätet. I mitt fall skulle jag gärna ändra takvinkel och vrida hela huset för att få maximal verkan.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Knarrevik skrev:
"Om man som jag tänkte installera solceller på taket har takvinkel och takets väderstreck stor betydelse. På vintern produceras el för eget bruk och på sommaren går överskottet ut på elnätet. I mitt fall skulle jag gärna ändra takvinkel och vrida hela huset för att få maximal verkan."

solcellsbyggarna.se-Lutning-och-azimut-rev.gif
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Vindkraften kommer att byggas ut kraftigt de närmaste åren och från att nu svara för 11-12% kommer den år 2022 att vara ca 25% av Sveriges totala elproduktion (eller elanvändning? ). Detta enligt branschorganisationen Svensk vindenergi.
Svensk elproduktion satsar på vindkraft

Läs mer på Svensk vindenergis hemsida, visserligen en partsinlaga som kanske inte accepteras av alla här men det är ändå en kvalificerad prognos som visar att det är möjligt att klara sig utan kärnkraft.
Vindkraft – Svensk Vindenergi
Törs man undra vad som händer med elpriserna?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
En ren partsinlaga från branschorganisationen. Tillstånd, finansiering och inte minst balanskraft saknas så planerna saknar realism. Vinden ger också mycket olika tillskott. Idag kl 8 gav den riktigt mycket dvs 17% av förbrukningen. För två veckor sedan gav den 1,5 % när det inte blåste alls. Detta visar starkt på behovet av balanskraft. Vatten går inte att bygga ut så då blir det kolkraft som balans eller nya kärnkraftverk. Ser inga tecken på att de planeras. Drömmar bara. Att bygga mera vindkraft utan balanskraft är meningslöst. En vinterdag förbrukar landet ca 25000 mw och de måste finnas hela tiden annars stannar sverige och man måste hela tiden hålla 50 hz. Vi saknar bas och balanskraft och det får vi aldrig från vind eller sol för de är väderberoende. De gröna pratar hela tiden om maximal produktion men det som styr behovet är uthållig produktionsnivå. Peak prestanda saknar värde. Följ gärna vår förbrukning och produktion på Svenska kraftnät. Mycket upplysande för oss som inte är faktaresistenta eller talibaner i den nya klimatkyrkan
Kontrollrummet
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen