• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grenrör

D

Danne54

Guest
extraktor grenrör till en j5 90 2,0 swift peugot nån som vet vart man kan få tag på.M.V.H Danne
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ferrita i Köping tillverkade sådana för många år sedan.

Tror inte de har några kvar, och nytillverkning är knappast troligt.

Pålle
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Är inte helt säker, men tror att någon skrev att det gick att bygga om rör till B18 så det passar. Kanske värt att undersöka vidare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har meckat en hel del med bensinhusbilar. Motorn är ju en gammal Peugeot bensinmotor som finns i två utföranden till husbilarna, samma motor men lite olika kompression och kamaxel gör att den ena kallas ca. 75hk motorn och den andra 85hk motorn. beroende på om de satt i det lite lättare eller tyngre chassit. Samma motor sitter i alla bensinbilar oavsett om det står Fiat, Peugeot, Citroën eller Talbot i grillen på bilen.
Det finns lite olika metoder att få lite bättre kraft i dem. Man kan borra upp några munstycken i förgasaren bl. a. för de är väldigt snålställda från början vilket avslöjas om man stoppar in en bredbandslamda i avgassystemet.
Man kan och bör göra om/byta ut luftrenaren som är väldigt kvävd i stora burkens ingång på gaveln, även om den skiljer lite mellan årgång och fabrikat på chassit. Ställa om tändning m.m.
Man kan också tillverka en distans på ca. 25m.m. för att höja upp förgasaren från insugningsröret.
Mest nytta gör borrning av munstycken, men kraften kommer ju inte från ovan utan från bränslet :p.
Många sa att det blir inte så stor skillnad i bränsleförbrukningen med borrade munstycken och det blir det kanske inte heller om man inte gasar mer på andra ställen än i uppförsbackar m.m. där skillnaden märks som mest, men foten trycker nog ibland lite extra även på andra vägsträckor. Men det är nog ändå gott att ha det lilla extra ibland.

Något som man kan kolla är så att det verkligen blir full gas när plattan är i mattan. Tryck ner gaspedalen och kolla vid förgasaren så att det inte finns rörelse kvar på spjället vilket inte är/var ovanligt om ingen hade kollat och justerat det tidigare.

Och så extraktorgrenrör :), men i din SWIFT Peugeot borde det väl sitta 85hk möllan och då har du troligen det grenrör som kan andas skapligt utan byte redan, även om ett extraktorgrenrör är ännu bättre. Man kan se skillnaden på grenrören genom att det som kväver motorn är en sammangjuten klump så att säga men det som funkar ok. har fyra separata "rör" ut i gjutningen.... Jag har några bilder på dem tror jag, återkommer med dem lite senare för de ligger i en annan dator eller sparade på en reservdisk troligen.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
  • Här är bilderna, jag såg att Jolie's länk ledde till den bättre varianten av originalgrenrör.
Det kvävda grenröret
exhaust_manifold_comparison_xn1t.jpg

Det skapliga originalet som skall funka rätt bra.
exhaust_manifold_xn1ta.jpg

Ett komplett system med extraktorrör som säkert är svårt att komma över nu för tiden, för de flesta husbilar med den utrustningen är nog faktiskt fortfarande vid liv eller står och vilar sig någonstans än så länge.
fi40109.jpg

Det finns även rätt mycket info på engelska sidor där bilarna och motorerna är rätt vanliga.

M.v.h. JANKRO.
 

Kaffetobbe

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Köping
Verkar finnas olika modeller av extraktorgrenrör och det som sitter på min verkar felbyggt då avgasport 1+4 går ihop och 2+3 går ihop.
Vilka munstycken skulle man ha på PSA 1070B med extraktorgrenrör?
Måste kolla upp min förgasare då husbilen är mycket slö.
Alla filter mm bytta men det kan ju vara skit i förgasare som spökar.
Husbilen är en Knaus Traveller 1990 (Fiat Ducato).
 
F

F.d. 14324

Guest
det som sitter på min verkar felbyggt då avgasport 1+4 går ihop och 2+3 går ihop.
Nä, du har det rätta klassiska sättet att bygga ett 4+2-1-grenrör.
Med tändföljden 1-3-4-2 hamnar avgaspulserna rätt om avgaserna från 1&4 samt 2&3 går ihop i första steget.
Men, sånt är viktigt på en fullfjädrad tävlingsmotor.
För en husbilsmotor av dessa modeller är det väl egentligen bara viktigt att få bort orginalet som har en "kork" inbyggd, sen vill jag påstå att resten av alla svartkonster när det gäller grenrör knappast har nån större inverkan på en husbil.

Mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det har faktiskt betydelse, inget av originalrören är bra ur vridmomentsynpunkt, medan däremot eftermarknadsröret är betydligt bättre konstruerat . Med längre primärrör från portarna får man ett mycket bättre vrimomentsförlopp, vilket ju är önskvärt på en lastbil/husbil.
 

Kaffetobbe

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Köping
Borrat upp ett munstycke enligt beskrivning men det största felet varför bilen var slö var nog att accpumpen satt fast.
Står 46 på lågfartsmunstycket så det är väl lite större än original?
Ska bara kolla tändningen sen dags för provkörning.
 
Toppen