• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IPAD gen 1

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sålde den idag med förlust ()
Har en ganska ny Minipadda men utan telefonkort. Hur gör för att kunna använda den för att använda ett navigationsprogram?
Om jag köper en ny Mini, hur skall den vara bestyckad för för att fungera med t,ex IGO el Sygic? Så att jag inte köper grisen säcken igen

Oavsett mini eller stor ipad så ska den ha plats för sim-kort (behöver inte användas)

//Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Krukset er at Apple har gps mottaker og simkortleser i en modul, dette har ingen ting med wifi siden å gjøre. Wifi kan koble seg til tilgjengelige nett om dette er et som er delt ut av en telefon aner padden ingen ting om. En kan alltid koble seg til internet via en utdeling fra en mobil.

Men for navigasjon trenger en å ha en GPS mottaker krets.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja, men ikke for navigasjon - dette krever en gps mottaker i padda. Den er bra til å surfe på nettet med. Bruker selv internetdeling fra mon mobil til pc når vi har strømbrudd og/eller fastnettet faller ut.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ja, men ikke for navigasjon - dette krever en gps mottaker i padda. Den er bra til å surfe på nettet med. Bruker selv internetdeling fra mon mobil til pc når vi har strømbrudd og/eller fastnettet faller ut.
När jag använder paddan hemma till det fasta nätet fungerar Sygic, har den då GPS inbyggt eller hur vet man om den har det ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Inget svårt val!
En ny iPad har tusen användningsområden och kan uppgraderas i fem år, en fast navigator är gammal redan samma dag den köptes.
Verkar vara svårt att få tag i en begagnad men söker lite på Tradera
Dum fråga men vad är ett skapligt pris på en begagnad mini?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Vet inget om Ipad men vad är det för fördelar mellan versionerna,skall bara använda den till att surfa o navigera med. Har bjudit på en på tradera version2 ,just nu 1200:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ipad 2 er like død som versjon 1. Det var en tabell tidliger i denne tråden som viste siste IOS versjon og om de er supportet. Regn med at de som ikke lenger får nye IOS versjoner vil dø i løpet av et år eller 2. Etter dette er det kun et tidsspørsmål om apper slutter å fungere.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Då står valet mellan att köpa en ny padda eller en navigator ???

Det beror på hur Du tänker använda enheten för navigation, vill du ha enheten i siktfältet så är en GPS navigator att föredra.
Något som också är att tänka på är att om man är i områden med svag satellitsignal så har GPS enheterna betydligt bättre signalkänslighet.
För min del har jag slutat med både telefoner och plattor till navigation då jag får ut mer av en för ändamålet avsedd GPS enhet .
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det beror på hur Du tänker använda enheten för navigation, vill du ha enheten i siktfältet så är en GPS navigator att föredra.
Något som också är att tänka på är att om man är i områden med svag satellitsignal så har GPS enheterna betydligt bättre signalkänslighet.
För min del har jag slutat med både telefoner och plattor till navigation då jag får ut mer av en för ändamålet avsedd GPS enhet .
En iPad av senare modell är utrustad med A-GPS, GPS, Galileo, QZSS och GLONASS, det vill säga bättre navigeringsmöjlighet än de flesta navigatorer.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har en konstig fråga om min IPad mini, gen 3 utan simkort men har använt internetdelning till den från min mobil
Varför får jag då min exakta postion i Sygic från den när jag är långt hemifrån?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har en konstig fråga om min IPad mini, gen 3 utan simkort men har använt internetdelning till den från min mobil
Varför får jag då min exakta postion i Sygic från den när jag är långt hemifrån?

Det är mobilens eller plattans A-GPS som ibland kan hjälpa till med en någurlunda exakt position via mobilmasterna. I andra fall kan det bli en missvisning på 100 meter.
 
Toppen