• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas resedagbok till Portugal

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Det er ikke lett å velge når GPS`n viser flere navn, men hvor er de? Det blir jo morsomt etterpå å fortelle om feilen, men så irriterende når det skjer. Nå ser vi på kartet og følger GPS``n, MEN kun med korte distanser så vi er helt sikre på hvor vi er på vei. Vi lå tre dager på camping i Polen og opptaket når vi dro vestover at vi hadde bommet med nesten ti mil så det kan være greit å rote seg bort også.
God tur videre.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 13 lördag 2:a februari.
Tar det som vanligt lugnt på morgonen med att äta två kokta ägg med kaviar och juice. Kl 08 hade vi bestämt att äta gemensam frukost. Mannen hade åkt till ett bageri för att köpa färska frukostbröd. Det blev bröd med olika pålägg som ost, korv, lufttorkad skinka, smör uppblandat med lite grönt och mjukost samt kaffe.

Det vanliga talet om vi sovit bra mm. Planering inför resten av dagen.
Frun skulle åka och handla livsmedel. Jag föreslog en promenad i orten.
Så blev det. Mannen och jag tog en lång promenad uppför en brant och lång backe. Nästan ända uppe fanns ett monument över slavarbetet som vissa hade fått utföra under 2:dra världskriget. Texten var både på tyska och holländska. Mannen hade inte sett det förut - så det var endast några år sedan som det blev rest. Monumentet var i form av ett galler, kanske två meter högt och en meter brett.

Högst uppe fanns ett litet kapell. Vi fortsatte förbi och började gå nedför mot byn igen. Där träffade vi flera personer som han kände och pratade med.
Många tak var belagda med solceller. Det bor ca 400 personer i byn. Många har egen skog som de hämtar ved ifrån för att värma upp husen med. För sol-elen är inte tillräcklig vintertid.

Bra promenadväder med några plusgrader och upphållsväder. Solen var gömd bakom lätta moln. Jag fick in 2 amper via mina två solceller på taket. Så det blir i alla fall lite energi trots molnigt.

När vi närmar oss deras hus frågar jag om han vill ta en svensk öl hos mig. Han samtycker men säger att han skall fixa något först. Han går in till tomten på framsidan. Jag går hem till mig och tar fram två kalla Mariestad, inhandlade hos Calle vid gränsen.

Väntar på att han skall komma. Det dröjer så jag tar fram mitt sudoku. Det dröjer - så jag ger upp och går in i huset. Där står han och fixar till en pastasallad. Jag säger att jag väntade på honom med ölen. Han svarar att han trodde att jag skulle komma in i deras hus med ölen för att dricka där.
Ja, så kan det gå eftersom min tyska är undermålig efter många år utan att ha talat det. Missförstånd är nog vanligt när man inte kan varandras språk.

Ingen större skada skedd. Vi tar våra burkar och går in i vardagsrummet och dricker. Frun i huset dricker ingen alkohol, till vardags.

Till lunch blir det bröd, varmkorv och pastasallad. Inget att dricka därtill.
På eftermiddagen åker vi bort en bit och promenerar. På kvällen ser vi på lite bilder från deras semester i Australien.
En mycket trevlig lördag med mycket tal om allt möjligt.
Idag körde jag inget.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 14.

Idag söndag så då blev det gemensam frukost kl 09.00. Även dottern närvarande. Igår åkte hon till Universitetet redan kl 07. Idag skall hon övningsro på Donau ett par timmar.
Börjar att komma ner snöblandat regn.
Vid tiotiden kommer sonen hem ifrån Nurberg där han hade varit på en jättestor inomhus-badanläggning med många olika aktiviteter.

Vid 10.30 - tiden tackar jag för mig och backar ut bilen på gatan. Parkerar vid garageinfarten för att få vatten via deras trädgårdsslang direkt in i bilen. Skönt att slippa att bära i tioliters vattenkannor från bensinstation.

Får med mig en påse med egenodlade valnötter. Tackar för dessa dagar tillsammans och åker mot Ulm.

Har tidigare läst här på forumet att det skall finnas en möjlighet att fylla svenska gasflaskor i orten Weissenhorn nära Ulm. Jag vill veta om denna relative gamla info stämmer. Nu har jag kommit fram och företaget finns kvar. Öppnar kl 08 i morgon måndag. Jag har gått om gas, men tänker redan nu på att det kan vara bra att veta inför hemfärden i mars.
För i Spanien och Portugal kan det ev vara svårt att få tag på propangas. Är det någon här som vet? Skriv gärna var man i så fall kan få köpa propangas. Tack på förhand.

I natt var det strax före 04 ca 4 grader ute, vid 05 3 grader. Nu kl 16.40 här i Weissenhorn är det 0 grader och snöandet tilltar.

Jag letar upp en p-plats här i industriområdet utefter en gata. Tänker stanna här för natten.
Det blev bara drygt 9 mil idag.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 15, Måndag

Glömde att köpa ägg i förra veckan - så idag blev det istället två smörgåsar och juice.

Lyssnade på www.tyresoradion.se. Där finns många bra halvtimmesprogram.
Ställde in gps:en på att ej köra på motorväg och betalväg.

Körde fram till gasföretaget vid 8.30. Det gick inte att fylla min svenska flaska. Själva påfyllningsslangen hade en bygel i fram som skulle läggas över huvudkranen innan man kunde skruva dit påfyllningsslangen. Antingen var min adapter för lång eller så var bygeln för kort.

Körde till en matvaruaffär för att handla ägg, frukt och Bayersk Leberkäse. Leberkäse, som till största delen består av fläskkött, köper jag alltid när jag är i Bayern. Har en fast koncistens som kan ätas som den är eller stekas. Äts med fördel tillsammans med öl.

Hade även glömt att köpa några tuber kaviar i Sverige. Det fick bli ett besök på IKEA i Ulm för att inhandla två tuber Kalles.

Därefter påbörjade min färd mot franska gränsen vid Freiburg. Körde enbart landsvägar som B311, B311/B14, B311,B31, 125, B3, B378 och nån ytterligar liten väg fram till gränsen.
Det tar naturligtvis längre tid än att satsa på Autobahn. Men det är det värt. För vilken fantastisk natur jag fick uppleva i ett lugnt tempo till skillnad ifrån stressen på motorvägen. Det bjöds även på en fantastisk vacker utsikt uppifrån de höga bergen. En väg hade en nedförlutning på 10 %. En annan väg bestod av en slingrande serpentinväg i kraftig nedförsbacke. En lastbil framför mig och några personbilar körde för det mesta i 30 till 40 km. Ingen av personbilarna försökte att köra om, tack och lov. Ibland fanns det ganska mycket snö på sidan av vägen. Själva vägbanan var torr.

Framme i Freiburg letade jag mig fram till en ställplats som skulle kunna byta svenska gasflaskor enligt vad jag hade läst här på en av de äldre trådarna. Men hela gatan och området runtomkring var upprivet. Så det blev ingen gas där heller.

Fortsatte till Frankrike. Nu står jag på en P-plats utefter huvudgatan i en närförort till Mulhouse.
Efter middagen i bilen så duschade jag och satte mig framför laptoppen.

Från Helsingborg och hit har jag kört 152,2 mil. Diselförbrukningen har varit 1,21 lit per mil i genomsnitt. Idag har jag kört 38,7 mil. I Danmark kostade diseln ca 9 dkr och i Tyskland mellan 1,1199 och 1,45 Euro

Imorgon tänker jag försöka att hitta en campingplats som har tvättmaskin. Tänker köra via Bretten, Belfort, Lyon till spanska gränsen.

Är det någon av er läsare som har tips på campingplats så är jag mycket tacksam om ni skriver det här i tråden. Tack på förhand.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det ska tydligen gå att fylla svenska flaskor några mil härifrån där jag är nu ser jag ingen vits med det, en spansk flaska har deposition 30 eu fyllning 14,5 eu. Lämnar jag inte tillbaka depositionen så behåller jag flaska och byter var jag vill men jag kan närsom lämna tillbaka den. inget problem med id kontroll det var inte krångligare än att köpa en öl i baren. Man kunde välja mellan repsol de orange flaskorna eller cepsa de grå. det blev repsol de verkar aningen lättare att få in i gasolboxen eftersom de inte har några kanter runt anslutningen.
En spansk regulator med slanganslutning finns på varje järnhandel eller kinaaffär. Den i järnaffären kan t.o.m. vara sämre eftersom bägge kommer från kina.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 16 tisdag del 1.

Det gick bra att sova trots att jag hade parkerat utefter huvudgatan. På ett liknande sätt som bilden ovan. Det är inte så mycket trafik efter kl 22.

Nu börjar det att bli läge för att hitta en campingplats som har en fungerande tvättmaskin. För denna resa har jag tänkt att slippa att tvätta för hand i husbilen. Det gjorde jag i början på 1980 - talet när jag var ute med min första HB.

Börjar med att googla. Det verkar som att camping på franska betyder att stanna minst en vecka, gärna på hotell. Så jag ger upp googlandet.

Tänker att jag kör och är uppmärksam på att hitta en skylt / vägvisare, som det står camping på, utefter vägen som jag kör.

Efter några timmar så inträffar det i en rondell. Jag ligger i fel fil så jag kör ur rondellen en bit och vänder om. Följer skyltar en bit, men sen väljer jag tydligen fel i en vägkorsning. Kör länge utan att se nya skyltar - så jag vänder om. Hittar rätt väg. Kör högt upp på smala gator. Väl framme så går jag in i receptionen som är samma som restaurangen. Tyvärr så är campingen stängd nu.
Efter ytterligare någon timme uppkommer en ny campingskylt. Följer naturligtvis den. Campingen ligger fint vid en flod. Men även den är stängd.
En tredje gång samma sak. Denna gång talar jag engelska med ägarinnan som bor i en villa vid camping-entren. Hon säger att alla campingar i Frankrike är stängda så här års.

Är det någon av er läsare som vet om en öppen camping - så skriv gärna det här.

Som jag tidigare har skrivit så kör jag ej på motorvägar.

Idag har det blivit mycket körning i bergen. Vilket gav flera otroligt fantastiska vackra utsiktsvyer. Landsvägarna har följande nummer: D 50, D 492, D 104, N 83.
Vid väg D 683 stannar jag på em för en kopp kaffe utanför bilen, bild visas. Inne i bilen visar min display att det är +9 grader ute. I solen var det +16 grader. Jag njuter av solvärmen i en kortärmad skjorta och långbyxor.

Jag kör alltid med max värmeeffekt ifrån motorn. För att spara på gasen. Det brukar bli mellan 30 och 33 grader är jag stannar för kvällen, innan mörkret faller på.
Nu när jag snart är i Spaniens värme så är det ju bra att vänja kroppen vid dessa tal. EllerBergeni Tyskl, Fransk P-plats 031.JPG
 

Bilagor

  • Bergeni Tyskl, Fransk P-plats 020.JPG
    Bergeni Tyskl, Fransk P-plats 020.JPG
    4,9 MB · Visningar: 44
Toppen