• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dashcam

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa vindrutekamera eller dashcam (om man ska vara internationell) önskar tips och erfarenheter från er som har detta, det finns ett stort antal att välja på.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi köpte den här i somras, ville inte lägga för mycket pengar. Funkar bra för oss.
Ville ha så bred vinkel som möjlugt, denna är 120 grader.
Filmar i HD, man kan läsa nummerplåtarna på mötande trafik. Drygt 2 tim på ett 32GB kort i 2 min snuttar, sedan börjar den om (visst utrymme på kortet dedikeras för olyckor).
Bilkamera Rollei Dashcam DVR-308 | Clas Ohlson


//Ulf
 
F

Fd.47585

Guest
Vi har två Blackvue dr650, en ni personbilen och en i husbilen. Startar automatiskt när man startar bilen. Mycket imponerad av dessa kameror. Ställer om mycket snabbt mellan ljus ute och "mörker" i tunnlar. Även imponerande bra nattvideo. Klarar stora minneskort och slänger automatiskt de äldsta filmerna när det blir fullt. Det medföljande programmet visar filmen men även en karta vart man körde OCH g-metare hur g-krafterna var under resan.
Här ett exempel hur den spelar in:
Nu har den ersatts av dr750 och dom finns i paket med en eller två, dom med två är för att sätta en bakåt (sämre upplösning då) som i youtube-videon. Dom har även wifi så man kan se inspelningarna på telefonen så man inte behöver ta ut minneskorten om man inte vill. Finns bla på dustinhome.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag har nyligen köpt CDC 595 som skulle spela in i HD 1080p. Impulsköp i Miami då, billig cirka 15$. Inte prövat den ännu, sannolikt blir det besvikelse.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Tyvärr inte tillåtet att kameraövervaka på allmän plats utan tillstånd. Dashcam och liknande får bara vara igång när man själv kör eller är i eller kring bilen. Vore grejt annars. Har kameror på alla sidor av huset hemma, som varnar i mobilen, men det är bara tillåtet på egna tomten.
 
F

Fd.47585

Guest
Vad ska man med cam till? Dom få olyckor jag eller dom jag känner varit med om har försäkringsbolagen fixat fint, onödiga pengar, tycker jag nog

En bekant håller inte med, han körde förbi en liten grävare när det small till. Visade sig vara grävarens dörr som öppnats och tagit i bekantas sida. Han stannade och pratade med föraren av grävaren som hade en arbetskamrat och dom sa att det var inte deras fel utan grävaren hade körs på. Alltså två mot en, grävaren fick rätt av försäkringsbolagen då motparten hade två vittnen. Bekantingen som hade samma cam som jag skickade in filmen till sitt bolag med epost. några minuter senare hade skuldfrågan vänts till min bekantas fördel vilket var mycket pengar för han (hög självrisk på företagsbilar) så nog kan dom vara bra att ha. Att man sen kan spara undan resan om den gått på vackra ställen är ju inte fel. Själv har jag bla sparat från resan till Nordkap (med tunnlarna) och Lofoten.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Även jag har råkat ur för att motparten blånekat vid en olycka, resultat blev att vi båda fick betala självrisk,med en kamera hade det inte varit lönt att ljuga.
"Crash for cash video", ger en del uppslag hur man kan använda kamera, detta förekommer än så länge mest i Ryssland, dit har jag inga planer att åka.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Tyvärr inte tillåtet att kameraövervaka på allmän plats utan tillstånd. Dashcam och liknande får bara vara igång när man själv kör eller är i eller kring bilen. Vore grejt annars. Har kameror på alla sidor av huset hemma, som varnar i mobilen, men det är bara tillåtet på egna tomten.
Nu bryr jag inte vad som är lagligt vill inte ha åverkan på bilen .Finns det hjälp medel ,mvh håkan
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
När du gör en film om din resa är det fint att klippa in stick från vägen du körde. Har själv kört profetionellt i 40 år. Kommit till olycksplatser två tre gånger var inte först, en kamera hade inte varit till någon nytta, men att filma sina vackra vägval är värd kamerans pris. Filmar o fotograferar med betydligt dyrare kamror när det gäller barn, familj o platser. Kul att filma vägar o trafik.
 
Toppen