• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pris på montera Solpanel med regulator

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Fick ett pris på att montera solpanel på 120 w med regulator i Tyskland 1700 euro.
Tyckte det var väldigt dyrt eller har jag fel?
Har googlat men hittar inga pris på montering med solpaneler i sverige, nån som köpt den tjänsten senaste halvåret?
Vad gick det på?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej Bennsan. Skulle det vara möjlig att Du gör en enkel ritning som visar Ditt system, dvs kopplingar mellan alla delar och namn på dessa.

Det behövs ingen ritning för detta. Gör som jag, jag kopplade in enl. installationsschema 7 i Ctek's manual (bifogad). Utan Smartpass så kopplar man in enl. installationsschema 4. I manualen finns olika alternativ beroende på vad man vill ha. Solpanelerna har jag parallellkopplat & sedan dragit in kabeln i bodelen.
 

Bilagor

  • D250S DUAL_SV.pdf
    3,3 MB · Visningar: 106

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Frågade detta:
One question: Does the motorhome not already have a battery in the living area and one for the engine?
Svar:Yes but for a solar you need two battery in the living aera.

Så vill nog sälja bara!
Blir nog solpanel i swea!!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag skall hjälpa en vän med att montera 4x100w flexibla paneler och 1 portabel 100w på en två år gammal H-bil. Vi gör jobbet här på stranden....och har köpt paneler samt skrovgenomföring (se länk), samt montera två uttag på H-bilens sidor (se länk)... då är det bara att sätta in "pluggen" före den 100w bärbara panelen (en på varje sida om H-bilen).... så har du vägen förbi så tänker vi öppna service för H-bilar här på stranden...:swoon::twitcy:


Waterproof double cable entry gland (3-7mm) for solar panels/ motorhomes / boats 5060297343445 | eBay

12V Steckdose weiss mit Deckel, wasserdicht, Zigarettenanzünder, Einbausteckdose | eBay
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Frågade detta:
One question: Does the motorhome not already have a battery in the living area and one for the engine?
Svar:Yes but for a solar you need two battery in the living aera.

Så vill nog sälja bara!
Blir nog solpanel i swea!!

Det låter som att du inte har specificerat din förfrågan särskilt mycket, och då kan det ju bli såhär. Büttner är lite husbilselektronikens Rolls Royce, och kostar därefter, men bra grejor, jag har inte sett något negativt om dom. Sedan är det ju inte fel med ett extra batteri, det är nog så de flesta bilar blir uppgraderade när det görs hos en seriös firma? Kostnaden för batteriet verkar väl o.k. om det är ett märkesbatteri som kopplas och monteras så som det skall göras. Ställ frågan på nytt och tala om vad du söker mera exakt, så kanske du får ett annat pris och eventuellt andra komponenter. :)
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det behövs ingen ritning för detta. Gör som jag, jag kopplade in enl. installationsschema 7 i Ctek's manual (bifogad). Utan Smartpass så kopplar man in enl. installationsschema 4. I manualen finns olika alternativ beroende på vad man vill ha. Solpanelerna har jag parallellkopplat & sedan dragit in kabeln i bodelen.
Tack Bennsan för svaret och dokument. Nu vet jag vilket projekt väntar mig på våren :)
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Ja man blir inte riktigt klok på detta, frågade försiktigt varför kostnaden är så hög när till och med kan få billigare i dyra sverige, detta fick jag till svar:
""The price with installation for the solar 160Watt Firma büttner is 1220,00 €
A second battery with 95 AGM is the price with installation 420,00 €.
By solar you need total two battery.
One is in the camper.""
så finns det inget bodelsbatteri i Husbilen alls??? eller måste man ha 2 bodelsbatterier?
Vår gamla HB hade ett batteri i bodelen samt 120 w solpanel.

De du nu har i din gamla HB räcker..jag har i flera år haft 100w solpanel ..och ett 110 amp bodeldattri.
Har aldrig varit utan ström. Ledlampor..strömsnål tv. Är grejen.
Att betala över 10.000:- för installation av solpanel är mycket.
Leffe S
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kontaktene pleier å tåle 15A, mens pluggen er normert for 10A. Dette gjelder 21mm, den mindre tyske kontakten er begge deler normert for 25A - selv om Biltema sin kombiplugg kun er for 10A også i denne kontakten.

Selv ville jeg foretrekke benytte Anderson kontakter for løse solpaneler, den normale der et for opp til 50A (finnes mindre og større - til høyere pris enn den mest solgte og kopierte). Til disse finnes det deksel.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu är "uttagen" beställda och betalda :).... räknar man med att man har lösa paneler på 300W och de ger max 20V då hamnar vi på 15A.... men ingen av oss tänker ha så många lösa paneler utan vi har en på 100W som vi kan koppla in och då hamnar vi på 5A .... så vi har goda marginaler, sen är metallen i dessa kontakter i chromat koppar vilket är perfekt för den tuffa miljön en H-bil kan hamna i när vi står nära intill Medelhavet.... och billiga var de ju inte heller :confused:
Nu var det ju inte detta tråden handlade om..... sorry Lasseboy ;)
 
F

F.d. 57945

Guest
Muskatten ,låter onekligen ganska smart. Men hur har ni tänkt koppla? Nu när jag tänkte ett varv till så slog det mig. Eftersom det är 4x100 samt 1x100 så haltar systemet så du kan inte parallellkoppla utan måste seriekoppla så då måste du köra alla panelerna genom det där usbuttaget samt att den portabla måste alltid vara inkopplad annars så måste du förbikoppla uttaget. Eller tänker jag fel? kör du dem emot olika regulatorer?
Kör du serie så är ju systemet känsligt för skugga dvs är det dålig sol på en av panelerna på taket så blir det ju inget bra trots att en hänger på sidan. Tänker att du skulle nog behöva 4 på taket och 2 på sidan kopplade i serie i par och sedan parallellt. Mycket att tänka på.

Har själv ett system med 6x100w 20v 6A och en äldre panel som bör ligga på 120-160w och ger 13v ut... och den kan jag inte koppla in med de andra utan får köra på separat regulator. Tar jag alla panelerna i serie så ger ju de andra panelerna också bara 13v.
 
Toppen