• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektroniktipps behövs.

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej vänner.
Behöver tipps på hur jag kan fixa detta.
Vill installera en taklucka typ Fan-Tastic Vent i vår villavagn, den har normala husvagnsluckor 40X40 men allt i vagnen är 220volt.
En sådan taklucka behöver ju 12 volt DC, kan jag köra den med en batteriladdare?
Eller var kan man få tag på en trafo som klarar minst 3amp.?
Tacksam för tipps.
MVH KEJO20
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Beste er å bruke en batterielimator eller 12V strømforsyning. Den enkleste er en trafo med en likeretter og et par kondensatorer. Uten kondensatorene vil viften lett lage ekstra lyd. For å slippe enkelt unna så finn en 40W eller større 12V forsyning for ledlamper, litt dyrere enn en enkel forsyning men hyllevare hos installatører.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jula ger 12V från 230V, du driver takluckan från vanligt vägguttag.

TEKNISKA DATA Typ Switchad tranformator Inspänning 220-240 V Inström 0,6 A Utström 6 A Effekt 72 W Utspänning 12 VDC±0.3 VDC Temp.område -10 C - +40 C Förvaringstemperatur -25 C - +80 C Kapslingsklass IP20 Frekvens in 50-60 Hz
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Rekomenderar MaxxFan delux. Lite dyrare men då kan du även köra den vid regn. Att den även fungerar när man kör är ju inte aktullt för er.
 
Toppen