• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Headset i bilen

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag blir lite överraskad av hur många jag möter som har telefonen mot örat. Har använt headset i över tio år, en stor hjälp tycker jag, man kan svara i nästan vilken situation som helst. Inte kostar det så mycket heller, böter är dyrare. Tänkte att kanske yrkesförare skulle vara bättre än andra, men det verkar inte så.
Känns som att det är viktigare med kontakter än trafiksäkerhet, men en enda olycka pga detta är ju för mycket.
Incidenter har jag varit med om, flera som kikat mer på telefonen än på trafiken och varit på väg över på min sida. Väldigt obehagligt och skrämmande, kanske det någon gång inte slutar så lyckligt.
Hur upplever ni att det är ?
Hände en sådan incident för bara några dagar sedan, så jag känner mig lite irriterad över detta med telefonen mot örat när man kör.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Håller med - och inte blir det bättre av att de som trotsar telefonförbudet nu efter lagändringen envisas med att smussla med telefonen nere vid sätet för att det inte skall synas!
Resulterar bara i ännu farligare situationer då deras blick inte ens är i närheten av vindrutan....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta ser man allt som oftast. Det är skrämmande & ger en känsla av osäkerhet. Om den som gör så här råkar illa ut skiter jag fullständigt i, det är ju självsanering. Men tyvärr kostar det ju samhället mycket pengar & drabbar ju andra oskyldiga människor svårt.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Utan att gå in på mina egna och/eller andras synder, vore jag tacksam för tips om VÄL fungerande utrustning. Mina förutsättningar är följande: Hustrun och jag har var sin Samsung Galaxy S7, en till åren kommen "stereo" som endast har USB och AUX ingång. Förmodligen är det någon form av extern utrustning som krävs, eller?
Åke
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.324
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Jag kan bara hålla med er. Jag vill bara tillägga att i många nya personbilar så sitter det en stor skärm istället för knappar .För att tex reglera värme mm där man ska in i olika menyer beroende på vad som ska göras.
Det tycker jag är att gå ifrån trafiksäkerhet. Bara för att det ska va modern design . Att det kan vara godkänt ur trafiksäkerhet ...... //Micke
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Det finns säkert flera bra headset, men det jag har använt sista åren är en SONY SBH80.
Har haft olika telefoner till detta headset. Fördelen med detta set är för mig att man hänger det runt halsen och det har inte så långa sladdar som kan vara i vägen.
Det finns säkert många fler olika headset som kan vara bra, ni får väl kika lite på vad ni tror kan passa er.
Lycka till med sökandet.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Jag har märk att jag tappar fokus även med hörsnäcka eller handsfree . Det har hänt att jag missat både fartkameror och annat.
Jag kör ca 3000 mil om året i tjänsten
Jag pratar inte i telefon när jag kör
Chefen vet det , kunder vet det och dom tycker det är ok
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Undrar så vad det är som gör att attraktionen till dessa smarttelefoner är så stark. Detta jag skriver har ju inte med trafiksäkerhet att göra, men det är störig på sitt sätt då ljuset från skärmen är rätt stark. Igår så var jag på Eslövsrevyn och snett framför satt en kille och till vänster om mig med min kompis i mellan en kvinna och båda var i 60 ++ ålder. Mannen hade fram sin smarttelefon titt som tätt under föreställningen och ibland så startade han någon länk i fb så det även blev ljud. Och då fick han ju kludd att stänga av det. Kvinnan på samma bänkrad satt näst intill hela föreställningen och fibbla med smarttelefonen. Man tar sig ditt och betalar inträde och sitter och läser fb, jag fattar inte något längre.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Utan att gå in på mina egna och/eller andras synder, vore jag tacksam för tips om VÄL fungerande utrustning. Mina förutsättningar är följande: Hustrun och jag har var sin Samsung Galaxy S7, en till åren kommen "stereo" som endast har USB och AUX ingång. Förmodligen är det någon form av extern utrustning som krävs, eller?
Åke
Kolla på Kjell& Company där finns bl.a. Bluetooth med handsfree för två mobiler "Parrot Minikit Neo2 Art. 97709 samt ytterliggare varianter
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Till saken hör att jag i oktober 2018
anammade vad
Vi Bilägare testat fram att JBL TRIP hade bra ljud varför jag införskaffade en sådan på just Kjell & Co. Kopplade upp den efter bästa förmåga men den var alltför svårhanterlig då dess manövreringsknappar var för tröga och helt dolda. Tillbaka till Kjell för byte till Parrot Minikit Neo 2 HD som också visade sig vara fullständigt obrukbar då den var helt obegriplig i sitt dolda men talade menysystem, lämnade tillbaka även den. Har nu givit upp försöken.

Så, finns det någon apparatur som utan örsnäckor (glömde skriva att jag inte önskar sådan i tidigare inlägg, sorry) och så helautomatiskt som möjligt kopplar upp både min och hustruns telefoner och i övrigt beter sig ungefär som systemen i nyare bilar gör. Jag kan tänka mig att
exempelvis k
öpa en nyare bilradio som har denna funktion eller en separat enhet. Det viktiga är att systemet fungerar i "husbilsverkligheten".
Tacksam för förslag.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har en Kenwood bilradio med bluetoth handsfree, proffsmonterad, i husbilen. Rekommenderas ej! Urusel samtalskvalitet och därmed oanvändbart. Använder Apples trådlösa lurar numera, fungerar bra.
 
F

F.d. 55989

Guest
Har en Kenwood bilradio med bluetoth handsfree, proffsmonterad, i husbilen. Rekommenderas ej! Urusel samtalskvalitet och därmed oanvändbart. Använder Apples trådlösa lurar numera, fungerar bra.
Fungerar perfekt med vår Kenwood och Samsung telefon, men det är klart, Samsung ligger ju några år före Apple i utvecklingen
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
En variant kan ju vara att köpa en "smartwatch". Det är kanske inte det billigaste alternativet om man endast söker en handsfree enhet för samtal... För min del önskade jag mig en träningsklocka samtidigt. Valet föll på en i mitt tycke, mycket fin klocka och med smarta funktioner. Det blev en Samsung galaxywatch (funkar med både Android och Apple). När jag pratar i mobilen via högtalarfunktionen i klockan har ännu ingen klagat på ljudkvalliteten i andra ändan :) Den har dessutom inbyggt elektroniskt simkort som gör att man inte behöver ha med sig mobilen för att ringa. Denna tjänst är ännu inte utbyggd i Sverige, men det väntas komma inom kort. Jag är supernöjd med klockan.

se-galaxy-watch-r805-sm-r805fzsanee-silver-119805100.jpg

Ha de gott!
//Jocke
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej på er!
HBK har också fabriksmonterad Kenwood med bluetooth och tillsammans med min Sony Z2 fungerar det fint! Kör försiktigt!
 
X

xjrmoffa

Guest
Använder bara bluetooth-headset när ja kör i form av Jabra,kanske lite dyra när man kommer upp i kavalitet,men ger å andra sidan inget brus om man kör med rutan nere lite grann :) :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Temat var ”headset i bilen” men jag undrar om det absolut är nödvändigt att ha mobilen påslagen överhuvud taget! Kör man så kör man, är det då verkligen nödvändigt att prata, lyssna och koncentrera sig på annat än bilkörning? Hur klarade man sig utan mobiler förr i tiden? Måste mobilen användas (i tid och otid) bara för att man har en? Det är naturligtvis upp till var och en, men jag hoppas verkligen att jag möter bilister som har uppmärksamhet på vägen och inte någon annanstans...
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Utan att gå in på mina egna och/eller andras synder, vore jag tacksam för tips om VÄL fungerande utrustning. Mina förutsättningar är följande: Hustrun och jag har var sin Samsung Galaxy S7, en till åren kommen "stereo" som endast har USB och AUX ingång. Förmodligen är det någon form av extern utrustning som krävs, eller?
Åke

Vi har en Kenwood stereo (2018) med bluetooth och mic. Vi lyssnar bl.a. på podcast eller Spotify från mobilerna via bluetooth ut via stereon. Samtal på mobilerna kopplas upp automatiskt.
Men micken tar in lite oljud från bilen.
Så jag har alltid på mig detta headset. Bra ljud, bra mic, sitter bra, lång driftstid på en laddning och man kan svara med röstkommando. Behöver alltså inte släppa ratten alls :)

Webhallen.com

Och en ask att förvara headsetet i. Som dessutom laddar upp headsetet i asken :)
Plantronics Laddningsfodral för Voyager 5200 - Tillbehör för hörlurar & headset | Kjell.com

Funkar kanon.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, den största anledningen till förbudet har väl troligen sin grund i att många läste meddelanden och sms'ade under tiden de körde bilen vilket naturligtvis är helidiotiskt och väldigt hämmande för koncentration och bilkörning.

Men att vidareutveckla det till att det är så störande att föra ett normalt samtal med någon med ett bra hjälpmedel i bilen så det också ev. borde förbjudas kan väl i sin tur vidareutvecklas till att det blir förbjudet att samtala med passagerarna i bilen eller att man måste färdas ensam i en bil för att inte bli distraherad under körningen. Eller att ha distraherande barn i bilen som säkert kräver mer än telefonanvändande ibland, m.m.

Som ursäkt till det här får jag väl säga att om det ringer eller om jag skall ringa inom stadsplanerat område/trafik så stannar jag om det inte är helt omöjligt, eller struntar i att svara/ringa.

Men under långfärd på landsväg så tycker jag nog att det är både trevligt och avkopplande att föra ett samtal med någon person i andra änden på telefonen. Det kan t.o.m. hjälpa mot trötthet, uttråkning m.m.

Nästan allt som vi sysslar med har "rätt tid och rätt plats" och borde väl även gälla telefonanvändning under bilkörning.

Men....... snart skall vi ju alla åka elektriska tåg när vi skall förflytta oss och då blir ju den här debatten helt onödig :).
För min del blir det nog väldigt begränsat med förflyttningar då, eftersom det är själva åkandet/förflyttningen och möjligheten att stanna var som helst som är största skälet till resan och sällan målet. Med andra ord så kan man lika gärna sitta hemma och ringa i lugn och ro.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen