• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Större husbilar en döende art?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ju kriterierna för hur man vill idka sitt husbilsliv som avgör. En liten HB är ju smidig & tar sig lätt fram överallt. En stor får svårare med detta men har istället oftast mer lastutrymme & är rymligare. Alldeles innan min fru gick bort så bytte vi upp oss till en större, just för & denna HB har jag tänkt behålla då jag trivs med detta. Att inte behöva oroa sig för överlast & rymligheten överväger för mej lätt "nackdelen" med storleken. Det är för- & nackdelar med båda storlekarna & man väljer ju ut ifrån detta vad som passar en bäst. Smaken är som baken, delad. Skall man också blanda in miljön i detta så skall man nog inte ha någon HB alls. Den är ju en "onödig lyx" som man faktiskt kan klara sig utan men som många av oss unnar sig på ålderns höst efter ett långt arbetsliv för att kunna göra det man tycker om.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Det är ju kriterierna för hur man vill idka sitt husbilsliv som avgör. En liten HB är ju smidig & tar sig lätt fram överallt. En stor får svårare med detta men har istället oftast mer lastutrymme & är rymligare. Alldeles innan min fru gick bort så bytte vi upp oss till en större, just för & denna HB har jag tänkt behålla då jag trivs med detta. Att inte behöva oroa sig för överlast & rymligheten överväger för mej lätt "nackdelen" med storleken. Det är för- & nackdelar med båda storlekarna & man väljer ju ut ifrån detta vad som passar en bäst. Smaken är som baken, delad. Skall man också blanda in miljön i detta så skall man nog inte ha någon HB alls. Den är ju en "onödig lyx" som man faktiskt kan klara sig utan men som många av oss unnar sig på ålderns höst efter ett långt arbetsliv för att kunna göra det man tycker om.

Man kan t.o.m. unna sig innan ålderns höst ;)
 

TommySv

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
27207
Medlemskap
2025
Innan vi köpte våran bil Pilote Galaxy Expl. 733, så hyrde vi husbil, först en plåtis sedan en halvintegrerad, så vi visste vad vi inte ville ha, Piloten har toa o dusch bak på tvären och låga långbäddar, detta ger inte så mycket last utrymme men stor plats inne, premier tur nu till helgen :)
 

TommySv

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
27207
Medlemskap
2025
Vi är oxå nya i husbileriet; köpte våran i oktober. Men jag (196cm lång) tänkte precis tvärtom: Med en bra planlösning och takhöjd ryms man bra inne i bilen men däremot vill man kunna ta sig fram dit man vill. Så vi köpte en plåtis på 540. Det är möjligt att nästa bil blir 600 eller möjligen 640 men absolut inte längre än så; jag vill kunna parkera på en hyfsat normal parkeringsplats inne i stan och jag vill kunna möta andra bilar när jag kör på små smala och krokiga vägar utan att fundera vem som ska lägga ner sig i diket! Utan att ha varit nere i Europa med bil så har jag ändå förstått att tendensen går mot kortare och mer kompakta bilar!
Jag hyrde en plåtis och den store fördelen var just att man kunde parkera var som helst, när vi var på typiska turistfällor så kunde man köra enda fram och parkera som andra bilar, (man fyllde parkerings fickan till 110%) men sedan så var det ju något för trångt annars så denna typ av bil föll bort när det var dags att köpa.
 
Toppen