• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G 2018

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi får mobilinternet via Tele 2 4G och är nöjda både vad beträffar hastigheten pålitligheten och kostnader (200Gb/399kr/månad). Jag har hoppats att vi får 5G innan man hinner komma fram med fibernät till vårt område och att det bli effektivare och biligare.
Jag tycker att din månadskostnad för 200 Gb är i högsta laget!
Som trogen kund hos 3 betalar jag 169 kr för samma volym. Ta kontakt med Tele2 och berätta att konkurrenter tar mindre än halva priset, dessutom med en hastighet som överstiger 100 Mbit/s.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag testade i somras (Telenors) mobilt bredband med uruselt resultat i Göteborg. Tur att vår Brf’s styrelse har bestämt sig för att bjuda på fibernätet (fast bredband) utan extra kostnad. Vill man ha det snabbaste, då får man lägga en liten slant själv. Återståar att se vad som kommer att hända med 5G, under tiden är vi tacksamma för fungerande 4G som ingår i avgiften. Det mobila bredbandet är uppsagt pga all krångel...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
4G pendler i hastighet, rett tid på døgnet godt over 100 Mbits. Gal tid på døgnet under 5 Mbits på samme sted i en middels stor by. Nyttårsaften i Sydney og 4G kan måles i kbits om en er heldig, grytidlig en søndags morgen flere hundre Mbits.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När man talar om mobilt bredband & överföringshastigheter så bör man nog läsa det finstilta. Det finns ingen operatör som lovar någon överföringshastighet. Vad dom däremot lovar är UPP TILL en viss hastighet vad det löftet nu är värt. Jag hade till för 2 år sedan mobilt bredband & det var ju sisådär, ibland snabbt & ibland väldigt trögt. Nu har jag fiber & streamar bl.a musik & film. Snabbt & bra, aldrig något krångel. I en framtid kommer nog 5G-nätet (när det nu kommer) & fibernätet att samsas om marknaden så vi konsumenter får nog ett bra utbud. Var & en kan då välja vad han tycker passar bäst. Jag har mycket svårt att tro att fibernätet kommer att försvinna eftersom staten lovat att hela Sverige (förutom den extrema glesbygden)skall få tillgång till detta & jobbar hårt för att detta skall gå i lås.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ha inte för stora förväntningar på 5G. 5G är i grunden en trimmad version av 4G.

För att få höga datatakter behöver man bandbredd och signalstyrka. De flesta 4G-operatörerna har tilldelningar (av PTS) i frekvensbandet 2.6 GHz för 20 MHz och det kan teoretiskt ge ca 100 Mbit/s i datatakt om man befinner sig hyfsat nära masten och är ensam om att använda den. I frekvensområdet 800 MHz har man 4G-teknik med 10 MHz bandbredd och får då ca halva datatakten jämfört med det högre bandet men räckvidden blir större.

Vad man har gjort i 5G är flera saker. För det första är systemet byggt för riktigt höga frekvenser för där finns också de riktigt höga bandbredderna och därmed riktigt höga datatakter. Ericsson har byggt system för 28 GHz med bandbredder som ger åtskilliga Gbit/s i datatakt. Dessutom har man mera avancerad antennteknik med flera antennlober, som kan följa flera användare när de rör sig. På så sätt slipper användarna dela den totala datatakten med andra och kan ha "sin egen" mobilantenn med hög datatakt. Rent tekniskt skulle man kunna göra så på 4G också men jag tror inte något arbete görs på det idag. De frekvenser som är aktuella idag för 5G är dock på ca 3.5 GHz (och lägre) och med betydligt lägre bandbredd än vad man hittar på 28 GHz.

Så med samma bandbredd på samma frekvensområde, med samma signalstyrka är skillnaden mellan 4G och 5G inte revolutionerande.

Problemen med de riktigt höga frekvenserna är att de stoppas lätt av hinder och räckvidden sjunker ordentligt. Det kan räcka med att ens huvud sitter "i vägen" mellan mobil och antenn för att signalen skall försvinna. Ett träd dämpar en hel del, så även en regnskur, för att inte tala om husväggar när man befinner sig inomhus.

Genom tekniken med många antenner och styrbara antennlober kan man koncentrera signalstyrkan dit man vill. Problemet är att mobilen inte kan göra samma sak för då blir strålningsnivån för hög. Resultatet blir att mobilmasten kan nå dig men du kan inte nå masten. Vad man gör idag är att man använder 4G för signalen från mobil till mast och 5G för att få upp datatakten från mast till mobil.

I USA har 5G främst kommit till användning i stället för fiber och det beror på den amerikanska lagstiftningen som inte tillåter mobiloperatörer att dra sladd hem till folks hus. Man sätter alltså upp en mobilmast i ett villaområde och ett mobilmodem i huset som är kopplat till TV och LAN i huset. I Kina, Japan och Korea vill man ha 5G för att öka kapacitet och datatakt i storstäder där man har svårigheter att idag få 4G-systemet att räcka till för alla som samtidigt använder sina mobiler.

Slutligen: Ja, det är som flera har sagt, fiber till mobilmasterna. Fiber har ned andra ord kapacitet som är högre än den datatakt som en mobilmast kan åstadkomma. Det är ingen konst att idag få flera Gbit/s i en fiber. Det som hindrar är utrustningen i ändpunkterna och de "strypningar" operatörerna har lagt in. Fibern i sig är inte problemet.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes en teoretisk grense for datakapasitet pr. fiber, men den ligger i Tbits området og avhenger av lysfrekvensen - det vil si noe høyere for blått lys enn for rødt. Men her snakker vi om for en enkelt fiber, og i en fiberkabel er det mange enkeltfibre. Maksimal båndbredde er en funksjon av bredden på et frekvensbånd og middelfrekvensen på frekvensbåndet. Om jeg husker rett så ligger synlig lys på 400 til 750 THz - eller rundt 20 000 ganger de 28 GHz som er blitt brukt i 5G tester.

Den kabel som normalt trekkes inn til hus er på 10 par fiber - eller 20 enkeltfiber. For trunkforbindelser brukes mange hundre par i kabelen. Tilgjengelig båndbredde blir astronomisk.

Men her i Australia vil 5G lett vinne over National Broadband Network, som med sin blandingsteknologi sliter med å levere båndbredde. Kunne skrive en lengre utredning om hva som er galt i den arkitekturen, men ikke mange ord om hva som er rett - med unntak noen få tidlige tilkoblinger som fikk en fiber til huset. Men når de legger båndbredde og volumbegrensninger også på disse så blir selv det galt. Selv har jeg noe de kaller Fixed Wireless, i praksis lukket 4G - men når de bruker det samme mellom mastene så forsvinner båndbredden. På kveldene har vi oftest under 2 Mbits.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Hoppas dom stoppar utvecklingen av 5G för det är skadligt för oss människor , finns många rapporter om det. En hälsosammare utveckling vore att driva kampanjer för MINDRE användende av mobiltelefoner,Som det är nu har det spårat ur totalt , människor sitter som svalor på en telefontråd och glor i sina I-phones det är ta mig fan sjukligt rent ut sagt
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag är benägen att hålla med dig. Jag var på ett 60-årskalas för ett tag sedan & där satt flera stycken vuxna perrsoner & meilade till andra som satt vid samma bordo_O. Varför detta korkade beteende? Det var ju bara att öppna munnen & börja prata. Med barnen är det samma sak, när jag åkte buss i förra veckan så satt varenda unge & pillade på sina telefoner. Ur led är tiden.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
100 Mbit/s är inte mycket att skryta med då 4G redan är över den gränsen!

Visa bilaga 161565
Det är vad jag betalar för och är nöjd med. Vad jag ska ha högre hastighet till det vet jag inte. Jag kan få upp 1gb upp och 100 MB ner om jag vill på den adressen jag bor på.
4G är ibland så segt att det inte är mätbart med Bredbandskollen.
Vad är det som säger att det inte går att höja hastiheten i framtiden med fiber? Utvecklingen gå framåt även där tror jag.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Var på en camping i Danmark förra året då Eurovisionschlagerfinalen sändes på TV. Det fanns ingen möjlighet för oss att se det evenemanget på plattan via mobilt bredband (4G), fick ingen kontakt alls! Bara några timmar tidigare visade routern "fulla pinnar" på samma plats. Ändå hade vi fri sikt ned till staden på kanske 1,5 km bort!
Hemma använder jag ADSL och TV över parabol i väntan på fibern.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Samma diskussion har förts tidigare, den trådbundna telefonens och TVs utbredning var av ondo enligt en liten klick som var emot all teknisk utveckling.

Men nu är det väl inte teknikfientlighet som är på agendan utan att använda den teknik som finns på bästa sätt. Då är ju det enligt mig överlägset med en fast fiberanslutning så länge man inte är mobil.
Så jag tycker du slår in öppna dörrar.
Det är många saker i ett modernt hem som vill ha tillgång till internet och då är det skönt att veta att bandbredden finns. Ingen i diskussionen är väl på något sätt fientligt inställd till 5G det är väl bara så att vi upplevt bristerna med 4G och inser att %G INTE har bättre räckvidd utan behöver ett väldigt utbyggt nät för att fungera. Samt ett väl fungerande fibernät för att serva 5G noderna.

Så välkommen 5G , när du nu dyker upp.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag är inte teknikfientlig, jag älskar teknik, som fungerar!
Mobilt bredband av något slag har inte fungerat där jag bor för kapaciteten är inte tillräcklig när alla på köpcentrat i närheten ska surfa på helgerna. ADSL funkade dåligt pga för långt avstånd till telestationen. Fiber, däremot fungerar klockrent!
Nu när jag är ute med husbilen så har det mobila bredbandet från Telenor funkat nästan felfritt.
Olika teknik till olika andväningsområden. Mobilt bredband när man är mobil, hörs ju på namnet, fiber när man är hemma.
Tror att mitt fiber funkar så länge som jag kan använda internet utan att uppgradera något. Bara att koppla i sladden i uttaget och börja surfa.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Bara för att återigen klargöra min åsikt, jag är inte på något vis emot utvecklingen av nya trådlösa standarder. Däremot anser jag att man ska ha rätt teknik på rätt plats och för att ansluta fasta punkter är det överlägset med en fast lina.

För att få bra internet i husbilen är givetvis en bra mobil lösning perfekt (tills en massa fasta noder slöar ner nätet...)

//Peter
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En förutsättning för att använda en självkörande elbil är 5G!
Jag väntar otåligt på att kunna slappna av och halvsova bakom ratten och vara utsövd vid målet.
Det sämsta är att händerna måste hålla i ratten, kanske finns det en lösning på detta också?
 
Toppen