• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litium för vinterbruk?

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Såg idag på Skanbatts hemsida ett litiumbatteri anpassat för vinterbruk med ett litet värmepaket för att temperera kalla batterier vid uppladdning. Detta var nytt för mig och det känns nu som att eventuella tveksamheter är borta vid nästa byte. Tänker jag fel eller vad säger de mer kunniga?
Skanbatt - Lithium Heat
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Dyra - ja! Men hoppas på lång livslängd då de tål betydligt fler laddnings-cykler än AGM. Första resan funkade klanderfritt men just nu lite problem med urladdning vid stillastående. Ska på återbesök på Husbilslandet - litar på att de fixar det! Aldrig blivit besviken där.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
När man använder bilen får man väl anta att batteriet står i ett rumstempurerat utrymme. Så kylan skall inte vålla några bekymmer.
Däremot om batteriet förvaras i en ouppvärmd bil så kan nog batteriet
vara ganska svagt vid start. Det är en klump på ca 15 kg så det tar ganska lång tid att få upp värmen och full kapacitet på batteriet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har 2 x 100 Ah LFP stående på trappan bakom skjutdörren, troligen den kallaste platsen i en plåtis. Som tur är, vår vinterkampning sker på sydligare breddgrader så vi har aldrig haft några problem. Funderar ändå på att dra en något klenare värmeslang/rör med utbloss bakom batterierna. Frågan är bara hur reglera värmen så det inte blir ”för mycket”!
 
Toppen