• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Drönare för en nybörjare?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Har en Hubsan som utan åtgärd från min sida ställer in "fololw on". Lyckas inte ställ om till of. Någon som känner igen liknande problem?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har lite skog och tänkte skaffa mig en drönare som jag, förutom att leka med, skall använda till att leta efter barkborreangripna granar. Att leta efter det från marken går men man får gå mycket för de är inte enkla att upptäcka. Uppifrån luften skall nog gå lättare att se träd som blivit bruna i barren och det kräver inte så mycket av en drönare men det vore bra om det gick markera en punkt med koordinat så man hittar tillbaks senare. Någon som vet om den funktionen finns?

En annan uppgift blir att inspektera planteringar. Det kräver lite mer av kameran antar jag. Kan vara lurigt att gå ned för lågt med tanke på högre träd i kanterna samt frötallar utspritt över föryngringsytan. Hur mycket kan man se av markvegetationen från ca 40 m. höjd?

De drönare jag funderat på är:
Mavic Pro Platinum. 743 g. ca 10.000 SEK, 28 mm objektiv (som enligt Kjell motsvarar 35 mm småbild).
Mavic 2 Zoom. 905 g. ca 12.500 SEK. 2 ggr zoom.
Mavic 2 Pro. 907 g. ca 15.300 SEK. Hasselbladkamera.

Ett gott råd någon.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
De drönare jag funderat på är:
Mavic Pro Platinum. 743 g. ca 10.000 SEK, 28 mm objektiv (som enligt Kjell motsvarar 35 mm småbild).
Mavic 2 Zoom. 905 g. ca 12.500 SEK. 2 ggr zoom.
Mavic 2 Pro. 907 g. ca 15.300 SEK. Hasselbladkamera.
Ett gott råd någon.
Pro sägs ha en något dyrare kamera men zoomen är mer användbar.
Jag har själv en Mavic och saknar ibland zoommöjligheten.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Själv hade jag köpt Hasselbladarn om jag investerat i nytt igen (av dessa). Men för skogsinventering som användningsområde kan Zoom vara en bra idé. Detta för att du ska kunna ålla dig på hindersfri höjd, över träd, kraftlinor etc. men ändå ha möjligheten att kolla mer i detalj på beståndet om du uppfattar något som behöver undersökas. En till bra idé för det ändamålet kan vara att skaffa ett par Goggles till också, det ger ytterligare en bra dimension i detta användningsområde, jag har ett par och tycker att de är bra om man vill få känslan att vara ombord och närvarande när det gäller att titta på saker mer ”spaningsmässigt”. Dock använder jag dem för sällan på grund av att jag ofta spontant lyfter drönaren. Om inte goggles skaffas så kan det vara en god idé att flyga med en större skärm typ iPad eller Androidplatta istället för en telefon som skärm. Det her dig möjlighet till att uppfatta detaljer enklare.
 
Senast ändrad:

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Jag kör också med en androidplatta så man ser nånting! Kör också med goggles till Mavicen, och höll på att göra bort mig en gång. Flög med goggles efter en älg över läggda och sen in i granskogen på låg höjd så man såg den hela tiden, kanske 2 meter. Plötsligt stannar den och kommer emot Mavicen avstånd ca 20m,
och mycket grenar var det så jag kunde inte stiga, vänder då helt om och försöker hitta vägen ut bland träden. Min jag hittade inte ut och tänkte vad gör man!! Det får bära eller brista så jag vred kameran lodrätt och tyckte det såg bra ut under den så jag landade och hoppades det skulle gå bra. Skyndade mig till landningsplatsen och hoppades att inte älgen stod och trampade på den. Men det gick bra älgen var borta och Mavicen hel.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Köpte i går en lätt begagnad Mavic Pro 4k 12 mp i väska med dubbla batterier och hållare för surfplatta. Den har i princip bara provkörts och är köpt 2018. Fick ge 6000 för allt. Vet inte om jag gjorde en dålig affär ? Ska beställa till en 12 v laddare så det går att ladda i husbilen. Läser här på forumet om era erfarenheter, satt större delen av eftermiddagen i går och studerade olika filmer om Mavic Pro. Vill gärna tro att jag har köpt en drönare av bra kvalitet ? Ser fram mot våren och att få lära mig att kontrollera denna tingest.
 
Senast ändrad:

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Grattis till ett prisvärt köp! Mavic Pro är en fin maskin och är oehört lättflugen. Kolla med DJI om du kan köpa DJI Care till den, man blir inte lika ”orolig i magen” av att flyga med dem om man vet att DJI skickar dig en likvärdig om den förloras.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
För att få din gamla drönare reparerad eller utbytt om du har DJI Care måste du skicka in den till DJI. DJI Care gäller alltså inte om du "förlorar" drönaren, bara om den blir skadad.

/CG
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Gissar att drulleförsäkringen på hemförsäkringen inte täcker skada eller förlust. Idag har jag beställt en kombinerad 12 v laddare för kontrollenheten och batteri för 129:- och 8 st kamerafilter för 189:-
 
Senast ändrad:

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Ser ut att skilja sig på innehållet av DJI Care (refresh), när jag köpte min Air ny så ingår 2 utbyten per försäkringsår, ny eller likvärdig, vid förlust. Oavsett om det är förarrelaterat.

Vid köp till en begagnad (eller fortsättning efter första året?) så ser utbyten pga olycka ut att kunna ske för ett tillägg en gångbar summa för första ersättningsmaskinen och en något högre för en andra ersättning av maskin.

Uppdatering: Viktigt att skilja på tjänsterna DJI Care - Keep Flying och DJI Care Refresh. Själv har jag tjänsten Care-Keep Flying. Den medger ersatt maskin eller reparation till ett värde av maskinen.
Olika scenarion för ersatt maskin finns angivna, så som att den tappar signal, förarfel, krockar, tappas etc. Vad jag sett hittills på olika drönarrelaterade forum så byts maskinen generöst ut av DJI vid olika scenarion. Vad Care Refresh medger är jag inte fullt klar över, inte heller om ”Care Keep Flying går att teckna på en begagnad eller eftrt första året. Detta bör kanske någon annan här ha koll på efter att första försäkring löpt ut.

Om denna diskussion är ointressant så kan admins görna lyfta ur den. Själv tänkte jag att nya användare kan intresseras av detta utbud till sin nya eller begagnade drönare.
 

Bilagor

  • EECB00F6-D528-43DB-ACDD-07A95940AE13.png
    EECB00F6-D528-43DB-ACDD-07A95940AE13.png
    152,3 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Gjorde premiärturen men min Mavìc Pro idag . Snö på marken och dimma i luften. Allt gick väl det första batteriet. När jag tyckte jag hade blivit en fena på att flyga, styrde jag rätt över på grannens betongpanne tak. Resultat, 3 av 4 propeller trasiga. Tur jag hade nya så träningspasset kunde fortsätta.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Skönt att du kunde fortsätta övningarna. Själv flög jag längs bergsidor idag och filmade i 4K. På tuben om en halvtimme ungefär.
 
Toppen