• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga plåtis på Ducato skåp!

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej alla!
Jag är ny här, är uppväxt med husbil, har haft en VW Reimo buss -83, efter den Euramobil 585LSS -91.
Är skild sedan 1år, då fick jag sälja Euran för X skrek efter pengar!!
Efter att varit utan i våras så bestämde jag mej för att köpa en annan så jag o barnen kan åka runt!
Rätt som det var så dök en Ducato 2,8jtd Maxi skåp -01 med 20,000mil upp, den behövde lite rostlagning...o fix innan besiktning!

Åkte o tittade på den, den hade Webasto 5kw dieselvärmare, isolerade väggar o ett baksäte, 4 passagere utan mellanvägg, den är lastbils besiktiad för djurtransport, hundar då!!
Så mycket jag kunde få för en liten budget så fanns där potential för en hembyggd husbil!!

Den inköptes innan semestern i år, då började jag att rostlaga den, förra ägaren hade lagat inner trösklarna med fogskum!!
Förra ägaren så att besiktningsmannen blivit galen på han, det blev jag med, fick gräva ut en hel bärkasse med fogskum innan jag kunde svetsa i bilen utan att vara rädd för att elda upp den!
 
Senast ändrad:

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Efter den svetsades i båda sidor av inner trösklarna, vid främre hjulhus så har jag bytt bakre längs gående bromsrör, bromsar fram o bak+handbroms!

Har inhandlat, 12v 80l kylskåp, Heki taklucka 50x70, 12v Andersson tv, ribb bottnar för sängar, en 140 som ska ligga på bredden ca 185 långt, en 80 botten som ska hänga över 140 sängen där min äldsta pojk ska sova, den ska lätt gå att ta bort om jag åker ensam!


Bilen går som en dröm, nybesiktiad , den är stark o smidig, rentav lite snabb!!
har nu isolerat innertaket med 20mm cellplast, satt faner över cellplasten i bitar mellan balkarna, målat innertaket, så, lyckligtvis så här jag kunnat ta allt till taket ifrån jobbet, både cellplast o lim, faner!

Väggarna ska täckas av 1mm parkett foam som jag limmat dit som sedan ska täckas av ljusgrå högtalar matta!
På golvet ligger det en plyfa skiva som jag ska limma 5mm parkett foam med foliesida uppåt, sen lägger jag en 5mm filltmatta över hela golvet!!

Arbetet går inte jättefort, har mina barn varannan vecka, svårt att jobba med dom ikring mej, dom vill ju hjälpa till, o då kan ju vad som helst hända när man är koncentrerad med nåt!!

Vet inte hur jag får hit lite bilder??
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Roligt att läsa om dit projekt verkar bli en riktigt bra bil och du verkar ju kunna jobba med inredning och meka.
Kopiera in bilderna i en mapp som du lätt hittar på datorn, sen är det bara att klicka på ladda upp fil bild när du skrivit din text så tar du en i taget och lägger in. Finns två alternativ full storlek eller miniatyr tar du den första kommer de upp direkt tar du miniatyr så blir de små och vi som läser måste öppna bilderna.
Känner med dej har gjort samma resa och fattig som en kyrkråtta men Jag reste mej igen och fixade allt och sitter nu som pensionär i solen i spanien med en 30år gammal husbil.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej Bengtic!
Tack för hjälpen, men kanske är på grund av att jag bara är intresserad medlem ännu som gör att jag inte hittar var jag lägger in bilderna??

Jäkla skit med skilsmässor, efter 16år långt giftermål med 2 småbarn så gick jag i väggen av jobb, barn, blev illa arbetsskadad i min axel samtidigt som jag kommer på min fd fru ha ett förhållande med en på jobbet bakom ryggen på mej!!
Det har varit ett tungt år men ger inte upp, en husbil ger mej frihet o kan ta mej till havet, åka med barnen o deras aktiviteter, samtidigt som den ger mej terapi i form av arbete så man slipper att tänka på skiten när man inte har barnen, så drömmer o bygger 1v o barnen veckan efter!!

Nog om det! Bara ta nya tag o sikta framåt!!

Idag har jag tagit ut kylskåpet in i bilen, jag har ju skjutdörren förskjuten ca 60cm bakom passagerare dörren, där tycker jag kylskåpet skulle passa, det är ca 70cm högt, tänkte att man kunde ha batterierna under, bygga en konsol o sätta kylen i, men visst man måste ta bort kylen för att få tillgång till dom, först tänkte jag ha dom under passagerare stolen men den konsolen är betydligt mindre än på gamla Ducaton, så dom går inte dit!!

Raasken!
Hittar inga pratbubblor? Kanske samma som med bilderna, måste vänta lite så pengarna rullar in, då ska jag bli fullvärdig medlem!!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej Affe från Affe
Har också skaffat en gammal bil,MB Sprinter -96. Håller också på med att inreda den
Kul att lösa om nya projekt. Här i klubben finns många som jobbar med dylika.
Lycka till och hoppas du lyckas med att få in bilderna
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej Affe
Raasken i Ljungby här, också ny på forumet men gammal i bo-bils-världen.
Inredde min VW-buss 1987-88. Sålde den på hösten 2016.
Åker köpe-bil numera.
Vill puffa för golvmaterial som inte suger upp väta.
Förr eller senare kommer det vätska uppifrån,
av ett eller annat slag, (diskvatten, drinkar, sko-snö, grus/lera)
då är en slitstark lätt-sanerad plastmatta guld värd.
Mys/trivsel kan du fixa med lösa mattor och anti-glid.
Personligen är jag tveksam till foam direkt under tramp-ytan.
Tror det kommer att bli permanenta gropar där ni belastar mycket
Snurr-underrede till fram-stolarna är ovärderligt, enl min erfarenhet.
Bodelen blir nästan en hel meter längre, mkt bra!
Platsar kylen då?
Skickade mitt mbt-nummer i PM, vill du prata ist. så finns jag på Hitta.se,
tag bort 2 bokstäver på slutet. Mvh
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej o tack Affe!
Jag har faktiskt läst din tråd, mycket inspirerande, men du har ju byggt den så bra som dom fabriksbyggda inte uppnår sånär som på dyra plast paneler o dyligt!!
Du kommer nog att få hjälpa mej med några frågor framöver....

Mvh Affe nr:2
Jag blev sjuk för fyra pr sedan och var då tvungen att sälja min fina nya bil. Blev lite bättre och då kom suget efter husbil igen. Köpte då denna gamla bil för att ha något att göra precis som du är det ett terapiarbete. Tyvärr är jag lite pryltokig så det bara blev mer o mer
Hör gärna av dig om jag kan hjälpa dig med ev frågor
Med vänlig hälsning,
Affe nr:1. :):)
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Affe: vad tråkigt att du blev sjuk, men som du säger är det lite terapi, min kommer inte att bli så perfekt som din, jag vill kunna ta ut sängarna för att transportera saker i den när den inte är husbil, men först satsar jag på att få den bebolig till våren/sommaren, ska försöka spara lite pengar till batterier o solceller, kylskåpet är ju viktigt så att man kan ha med sej mat!

Raasken!
Tack för tipsen, bra tanke med vattnet, jag har redan gjort likadant på den Euran jag hade, det funkade kanon i alla 10år jag haft den, alldrig kallt på golvet, isolerade jättebra, vid -6* hade jag gasolvärmaren på 1 av 10, o fick ändå öppna dörren på natten när det var +27* inne i husbilen!!

I o med att jag har samma foam o matta kvar så att det räcker till detta projektet med, har ju lite kärv budget o slipper lägga en spänn på golvdelen med måtta o isolering!
Snurrdel till förarstolen är tanken, men får vänta tills något som passar min budget dyker upp, finns ny på eBay för 1500kr med frakt... men först mat på bordet!

Jag får inga PM heller, men jag bor i Alvesta så längre fram kan vi sammanstråla med fika o husbilsbygge!!

Mvh Affe: 2
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sjukdomen var väl kanske inte så farlig efteråt. Fick ett epilepsianfall men dom tog mitt körkor på ett år så då rasade mitt husbilsliv helt men?..
Köpte mina snurrdelar i tyskland
Skall kolla vad jag gav för dem
 
F

F.d. 22252

Guest
Affe eftersom vad jag förstått inte fått någon neurologisk utredning med skicktröntgen och tester så känns det för mej som att ditt enstaka anfall kan bero på en mängd olika saker.
Tycker att ditt liv tagits ifrån dej av en dålig vård och fel behandling som du vet har min äldste son epilepsi och körkort.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Affe eftersom vad jag förstått inte fått någon neurologisk utredning med skicktröntgen och tester så känns det för mej som att ditt enstaka anfall kan bero på en mängd olika saker.
Tycker att ditt liv tagits ifrån dej av en dålig vård och fel behandling som du vet har min äldste son epilepsi och körkort.
Ja Bengt,som jag sagt tidigare är du är min goa vapenbroder
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Affe: vad tråkigt att du blev sjuk, men som du säger är det lite terapi, min kommer inte att bli så perfekt som din, jag vill kunna ta ut sängarna för att transportera saker i den när den inte är husbil, men först satsar jag på att få den bebolig till våren/sommaren, ska försöka spara lite pengar till batterier o solceller, kylskåpet är ju viktigt så att man kan ha med sej mat!

Raasken!
Tack för tipsen, bra tanke med vattnet, jag har redan gjort likadant på den Euran jag hade, det funkade kanon i alla 10år jag haft den, alldrig kallt på golvet, isolerade jättebra, vid -6* hade jag gasolvärmaren på 1 av 10, o fick ändå öppna dörren på natten när det var +27* inne i husbilen!!

I o med att jag har samma foam o matta kvar så att det räcker till detta projektet med, har ju lite kärv budget o slipper lägga en spänn på golvdelen med måtta o isolering!
Snurrdel till förarstolen är tanken, men får vänta tills något som passar min budget dyker upp, finns ny på eBay för 1500kr med frakt... men först mat på bordet!

Jag får inga PM heller, men jag bor i Alvesta så längre fram kan vi sammanstråla med fika o husbilsbygge!!

Mvh Affe: 2
Hej Affe2
På mitt golv har jag 20mm styrolit och ett speciellt laminatgolv
Det är gjort i nån typ av hårdgummi och garanterat godkänt för t.om badrum och nästan helt outslitligt,mönstret är till 3 mm genompressat
Blev rekommenderat detta av en kompis
Tror det kostade 350 per kartong. Till min bil gick det 1,5 kartong
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej Affe:1!
Jag håller med Bengtic om din medicinska analys, hade en ung arbetskompis som fick epilepsi anfall utan förvarning på ett disco, läkaren så att det var av blinkande ljuset som troligtvis utlöste det, men var inget snack om hans körkort!!

Tack för golvtipset, men av ekonomiska skäl o att det funkade bra i förra husbilen så använder jag det jag har kvar från den i min nya husbil!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Idag var jag ute på skroten o letade stols konsol för enkelsits, har dubbelsäte fram o det går inte att komma igenom sätena o bak i skåpet!
Hittade en från samma årsmodell men den är gjord av pressad plåt, klen o tät, hittade på en -05:a där var det en rörram med fina plastkåpor som var lätt att ta bort, min tanke är att bodels batterierna ska sitta under stolen, då har jag 32cm brett o 40cm långt utrymme, borde räcka till 2st batterier!!

I o med att jag har 2st enkell stolar med armstöd i nyskick till en -05:a Ducato, jag fick dom av en vars fru ville ha nya stolar i deras husbil, till min glädje!!

Nu får jag se om allt går att sätta ihop, konsolen passade perfekt, tror faktiskt jag ska byta ut förar konsolen med, mycket starkare,snyggare,rymligare under, där har jag det vatten burna webasto elementet med fläkt, ska bara vända värmeblåset bakåt!!
För 150kr/konsolen o gratis stolar kan man bara vara nöjd!!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Stiligt Affe!! Så blir mina med så småningom..
På min förra husbil satte jag i dubbla under förarstolen där det sätt ett orginal, hade 2st silverplatinerade 86AH det funkade bra, kunde kolla på tv o lampor på i ca 5dagar utan att ladda, men kylen var ju gasol, blir ju 12v i skåpet!!

Tittar på solcell... räcker 200w monokristalin till kyl o tv även om det skulle var mulet?
Kylen 40w o tv 45w/dygn..
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Vet inte hur mycket dom klarar men om dina nu är på 200W så är det för maximalt solsken
Har två st Biltema AGM batterier och en 100W solcell ej testar det och funderar på att sätta dit en till. Har ett kompressorskåp på 40W och en 24” TV ?
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Affe! Då har vi nog ungefär samma förbrukning, jag har ett 80l Sunwind cuisine kylskåp, skulle dra ca 30-40w/dygn vid 20*, har en Andersson 24" 12v som drar 45w står det på den!
En 100w solcell ger ca 5,5AH/h vid bästa väder vad jag fattar det som, så jag tänkte 2st 100w paneler så skulle dom ge max 11Ah o kanske realistigt ca 7-8Ah vid molnigt väder..

Svårt att veta förbrukningen innan man testat, har hittat 100w monokristalin A-grace på tradera för 1076kr styck +frakt!

Jag mailade dom för dom finns i Värnamo ca 4mil ifrån mej, men dom säljer bara postorder!
Antagligen beställer dom direkt ifrån Kina som skickas hem till folk, jag vill ju titta o klämma lite på grejernaaa...Haha
 
Toppen