• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Ja det beror nog mera på handhavandet av maten än just maten som det beror på. Åt två ringar calamares på woken men det smakade som någon pressad massa och inte bläckfisk. Verkar som woken buffen inte är så populär och den har haft ett dåligt rykte. Har en pizza butik utanför där jag bor förre ägaren grek tror jag såg till att jag fick magsjuka några gånger en kompis och hans fru också och flera andra det gick dåligt inga kunder. Nya ägaren berättade att allt var oerhört smutsigt därinne mycket städjobb och tog lång tid att arbeta upp kundkretsen. Greken öppnade restaurang i centrum men kunderna svek så han fick lägga ner, nu har han pizzakiosk i Hällestad så ät inte där.
Han skulle ha näringsförbud men de som ska se efter hygienen verkar inte smarta eler så har de dåligt lagstöd.
En annan pizzeria där jag bor brukar ha allt i perfekt ordning men en gång så kände jag inte igen de som jobbade -extra den vita såsen smakade konstigt och det tog inte lång tid innan jag mådde dåligt. Så utan utbildning så går det inte, det skulle vara obligatoriskt med certifikat, när jag var tvreparatör fick jag gå kurs och ta en färgtvlegimitation med färgfoto utfärdat av Sifo. Var mycket bortfall på den kursen två av mina kollegor hade försökt och missat den ene lagade bara svartvita tv.
Tänk om alla dessa matprogram i TV kunde utmynna i hur man behandlar mat och inte bara hur det smakar. Verkar som kinesrestaurangerna överlag har en bra hantering av maten, men jag har blivit sjuk där också uppvärmd mat med micro som var gammal. Kocken hade slutat.
Ganska enahanda här på campingen ganska tyst överallt och när man inte orkar något så blir man kvar här grå väder idag med hittills bara 16gr men verkar klarna upp och så fort solen kommer fram så värmer den ordentligt.
Har inte fått klart för mej när det börjar bli riktigt varmt härnere.
Tack Belar för din info, det stod ju om det i brevet men jag förstod det inte har ju pass också.
Tycker synd om dej pelle man blir ganska strandsatt av magsjuka men du kan ju laga mat men att det ska vara Ikea är dåligt! Antar att du skulle köpa en stol där.
Jag tycker om Calamares men äter det ytterst sällan tål inte friterat så bra för mycket fett och sen misstänker jag att oljan som är dyr inte byts så ofta och som företag tror jag det kostar pengar att bli av med.
Kanske du har magkatarr utan att du vet om det då protesterar magen mot det feta i friteringen kanske det som är problemet
Ha sett gott i värmen
 
F

F.d. 22252

Guest
Har blivit diagnosiserad på sjukhus söderöver med gastrit och det är väl där problemet ligger, idag så satsade jag på att jag skulle kunna äta och var på kina restaurang med bra och billig mat. Träffade trevliga svenskar där och efter en öl så var jag och kollade tältet de hade hade på campingen med fest damerna dansade linedans tror jag och männen drack öl, det var även en del musik.
Synd att restaurangen ligger så långt bort, i morgon är det marknad och eftersom den ligger anslutning till restaurangen så blir det mat där i morgon igen förmodligen. Dagarna rullar på men funderar så smått på att längre fram rulla lite söderut men har ingen brådska, hemma sitter jag ju så här års nästan helt inne.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har blivit diagnosiserad på sjukhus söderöver med gastrit och det är väl där problemet ligger, idag så satsade jag på att jag skulle kunna äta och var på kina restaurang med bra och billig mat. Träffade trevliga svenskar där och efter en öl så var jag och kollade tältet de hade hade på campingen med fest damerna dansade linedans tror jag och männen drack öl, det var även en del musik.
Synd att restaurangen ligger så långt bort, i morgon är det marknad och eftersom den ligger anslutning till restaurangen så blir det mat där i morgon igen förmodligen. Dagarna rullar på men funderar så smått på att längre fram rulla lite söderut men har ingen brådska, hemma sitter jag ju så här års nästan helt inne.

Bengtic, Carola följer lite oroligt din resa och med tanke på dina magproblem, undrar hon varför du inte besöker en vanlig enkel spansk tapasbar?

En kinabuffé borde enligt henne, inte vara det första alternativet om man har problem med magen.

I en vanlig hederlig spansk tapasbar hittar du enkel och mycket snällt kryddad mat i olika former. T.ex. "tortilla española" potatisomelett, "estufado de carne" vanlig köttgryta med grönsaker, "revuelto" äggröra som man kan få med fisk, grönsaker, kött, "albondigas con salsa de tomate" "svenska köttbullar " i tomatsås eller "ensalada rusa" som är spansk ryskpotatissallad, du behöver inte vara rädd för majonäsen eftersom det är förbjudet i Spanien att servera hemgjord majonäs.

Det här var bara några förslag som finns på alla vanliga tapasbarer, men det finns mycket mera, kolla den kylda glasmontern på bardisken, bara att peka inga språkproblem och det är snäll mat.

.....å' billigt är det.

Bon Appétit

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Det finns några här som inte är snälla betänk en 70-åring som aldrig tränar eller promenerar hemma under ett antal år - skrämmande dålig kondition.
Idag har jag kört 3-4km sparkcykel och känner mej ganska slut tänkte tvätta men vädret är inte så bra mulet och kallt 16gr så ska det torka så måste jag köra tumlaren, vilket jag helst inte vill.
Kinarestaurangen lagar maten på beställning så den är bra, men woken är inte kina och har ett dåligt rykte här.
Får inrikta mej på att få håret klippt här, det var 4 mån sen sist och nu börjar jag likna Einstein på utsidan men insidan börjar bli osmart.
Finns ju en tapasbar men jag vi förstår inte varandra, så det blev kina idag igen och notan stannar alltid under 100kr och god mat en halv flaska vin glass och en färdsnaps med finkelsnaps. Men man blir ju trött på kinamat i längden.
estufado de carne har jag nog ätit tidigare på Gran Canaria väldigt gott och billigt precis vad min mage tål. Får skriva på en lapp och visa.
Jag fullkomligt hatar alla helger och stängt det rubbar mina cirklar.
Men äntligen fick jag bekräftat att min reservdel är påtänkt men så är det lastbilsförbud några dagar så jag får se om det kommer något paket innan den 7/1 då jag har tid på verkstaden.
Jag tror att framgången för Bahia Camping nästan alltid fullt beror dels på bra service trevligt folk ordning och reda och en bar som nästan alltid är öppen med bra priser och snabb och trevlig servering. Känns som att jag hoppar över Portugal denna gången, ser ingen fördel med det landet enda som var billigare var campingen men man fick vad man betalade för, det mesta var i nivå med eller dyrare än spanien och svårt med språket. Sen är ju medelhavet ett betydligt varmare hav än atlanten.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Bengt använd Google översättningsprogram. Fungerar perfekt och har alla språk fram och tillbaka. Så till motionen,du måste röra på dig mer. Tvingar mig att gå c:a 2 km varje dag och är inne på mitt 75:te år. Tänk på hälsan.
Önskar dig också Ett Gott Nytt År där nere i värmen.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Följer dig via hbk o tycker att du är onödigt gnällig, antingen lever man o facar sina villkor eller så håller man tyst o lägger sig ner o väntar på slutet. Det är trots allt lyxigt att åka ner till sol o värme. Det finns värre vilkor än dina. Kom igen vi är många som är gamla o sjuka, men vi är glada ändå!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Följer dig via hbk o tycker att du är onödigt gnällig, antingen lever man o facar sina villkor eller så håller man tyst o lägger sig ner o väntar på slutet. Det är trots allt lyxigt att åka ner till sol o värme. Det finns värre vilkor än dina. Kom igen vi är många som är gamla o sjuka, men vi är glada ändå!
Tycker du tar i lite hårt om Bengtic. Han försöker att komma iväg trots två försök innan
Han beskriver ju bara hur han uppfattar sin resa och sin upplevelse av den för honom annorlunda miljön. Tycker inte jag har hört något gnäll mer än att det är ju en reseberättelse. Givetsvis finns det dom som har det mycket sämre. Här i forumet finns det ju många inlägg om vad man upplever eller hur man upplever det. Det tycker jag inte heller är något gnäll. Han är ju ändå över 70
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det finns alltid såna som är sämre och sjukare, jag skriver bara om hur jag upplever livet här och vill du gå in och korrigera så kanske jag skulle skicka mina inlägg till dej så kan du kolla att allt är rätt och skicka tillbaka. Kanske du skulle bli moderator här?
Man behöver inte var en tuff svensk som lider i tysthet det tillhör en förgången tid, men jag ser sådana och att de inte mår bra men inte verkar vilja prata om det.
Sa du så till Jappe också som alltid pratade om sin kool och cancer och lyxigt är det väl inte både Jappe och jag lever enkelt i enkla bilar. Jag kan bara ge dej ett råd läs inte vad jag skriver så mår i alla fall du lite bättre.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Bengt,bra svar från dig
Förstår inte vad det är för fel på din berättelse.
Du åker i en gammal bil som har varit fylld med problem
Du har fixat allt och ger dig ändå ut på dessa resor helt ensam och över 70 bast
Skriv bara på med din berättelse det är nog vinterns följetong här i forumet
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Ok, det kanske var för negativt, sluta följa är ju ingen god ide, man läser vad som skrivs för det är intresant o kul o egentligen gillar jag hela iden med forumet. Reaktioner är inte illa menat, utan mer ett utryck för att man bryr sig. Bendtik är en av de skribenter som varit med så länge att man både beundrar hans mod o kunskap. Men det måste väl vara så att man får reagera utan att aplodera också. Kolla så skall du se att jag gillat Bengtic i flera år, många gånger!
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Annar : sköt dig själv. Vad bidrar du med? Läs o håll tyst. En reseberättelse som inspirerar o gagnar oss som inte varit där o även andra. Sen är det ju så vardagen ser ut för bengtic. Om man nu ska iväg, ska man skriva ner lite om resan eller ? Heja !,
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Varför !!!?? bengtic skriver väl vad han vill utan påhopp eller? hoppades o trodde i min naivitet att de skulle vara positiv anda hela vägen men inte fan inte. Sorgligt att detta beteende måste fram gång på gång. Ha de bra bengtic och skit o skriv som du vill Du e en underbar fighter. Gott nytt år på dej.
 

Leffe Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Sala
HBK-Nr
22874
Medlemskap
2021
Ja det finns alltid såna som är sämre och sjukare, jag skriver bara om hur jag upplever livet här och vill du gå in och korrigera så kanske jag skulle skicka mina inlägg till dej så kan du kolla att allt är rätt och skicka tillbaka. Kanske du skulle bli moderator här?
Man behöver inte var en tuff svensk som lider i tysthet det tillhör en förgången tid, men jag ser sådana och att de inte mår bra men inte verkar vilja prata om det.
Sa du så till Jappe också som alltid pratade om sin kool och cancer och lyxigt är det väl inte både Jappe och jag lever enkelt i enkla bilar. Jag kan bara ge dej ett råd läs inte vad jag skriver så mår i alla fall du lite bättre.


Allt ska bara vara så positivt i alla forum och sociala medier. Livet är ju upp och ner. Varför ska man inte kunna skriva om allt känns skit?
Mitt liv är upp och ner hela tiden. Jag har diagnosen bipolär så för mig är det inte så stor skillnad om jag är i Sverige eller här i Spanien, hjärnan är ju med i varje fall. Men värmen gör att jag mår bättre :yes:
Fortsätt att vara ärlig du Bengtic :)
God fortsättning och gott nytt år på er alla!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen