• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil har bästa kör och åkkomforten?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Gjorde ett undantag och läste Knuts inlägg. Menar han att Tyska betongvägar är sämre än våra Norrländska så kallade vägar?
Betongveier fra 1935 uten vedlikehold hvor en for hver 5 meter faller ned 5 cm vedovergang til neste plate ga veldig liten kjørkomfort da vi besøkte de østlige deler av Tyskland i 1994. Just den varianten er minst like ille som grusveger med teleskott. Broleggningen i småstedene som mest lignet en elvebotten med store stener som ikke 2 lå på samme nivå var faktisk enda mer ubehaglig.
 
S

Sören-6830

Guest
Betongveier fra 1935 uten vedlikehold hvor en for hver 5 meter faller ned 5 cm vedovergang til neste plate ga veldig liten kjørkomfort da vi besøkte de østlige deler av Tyskland i 1994. Just den varianten er minst like ille som grusveger med teleskott. Broleggningen i småstedene som mest lignet en elvebotten med store stener som ikke 2 lå på samme nivå var faktisk enda mer ubehaglig.

Det finns faktiskt fortfarande sådana vägar på vissa ställen i gamla öststaterna, inte att leka med för en husbil.....
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Gjorde ett undantag och läste Knuts inlägg. Menar han att Tyska betongvägar är sämre än våra Norrländska så kallade vägar?

Kan inte svara för hur alla de Norrländska vägarna är, men vad jag sett av de jag kört så kan jag säga att jag hade haft tvåfilig asfaltväg sista kilometern fram till garaget om Västra Götaland hade haft den Norrländska vägstandarden om man ser till kilometer och folk- och trafikmängd.

Ursäkta, detta blev utanför trådrubriken.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg kan godt bringe inn mitt nye hjemland om det hjelper :D de av dere som følger med på Rally VM har sett noen av lokalveiene rundt meg. Maks avstand fra hjemme til spesialetapper er godt under 100 km, de fleste under 60. Selv "asfalterte" veier er i praksis lappede oljegrus eller rettere kaldasfalt. Untak de nye strekningene av highway 1 som har betongdekke.
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
Som relativt nybliven husbilsförare och utan att kunna jämföra med andra husbilar tycker jag faktiskt att kör- och åk-komforten i vår Pilote på fiat chassi är bra! Vi köpte bilen i oktober och har hittills kört 500 mil, och då enbart under helger så det är vanligt med körsträckor på 50-60 mil per sträcka. Vi har rört oss i mälardalen, norrlandskusten upp till Skeppefteå och mellanSverige över till Göteborg. Nu i helgen var vi ner till Göteborg, och jag konstaterade att det var helt OK att köra i mörker och regn med husbilen medan jag skulle blivit helt slutkörd av motsvarande resa i personbilen (årsmodell 2017 så den är skön den oxå!). Men vi har en liten plåtis, 540 lång, så jag vet inte hur det skulle känts med en större husbil.
 
S

Sören-6830

Guest
Som vanligt skall övriga Europa blandas in.

Beror nog på att vi kör mest där..

För några år sedan hade jag ett arbete som ansvarig för bl a Norrland från Sundsvall-Östersund och norrut, körde 10-12000 mil/år. Vägarna däruppe tyckte jag inte alls att det var några stora problem med, väldigt bra för det mesta, raka, släta, nästan ingen trafik, mycket bättre än många mindre vägar söderut.
 

bossebagare

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2024
Finns mycket som spelar in i åkkomforten i en husbil. Skall man sitta bra och skonsamt bör man ha en luftfjädradstol som tar upp ojämnheterna. Idealet hade varit helluftade husbil och längre hjulbas på bilarna.
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Hej Benthebitte
Vi kör också Hymer men Iveco 3,0 177 HK med robot. Hur får du en förbrukning på 0,97? Vår drar ca 1,3 l/mil.
 
Toppen