• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande golvvärme

nicke71

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20212
Medlemskap
2021
Hallå!
Har en Adria 810 sonic 2016 som garantin tiden har gått ut, och självklart läcker golvvärmen nu.
Har kontaktat mitt försäkringsbolag som inte tar skadan pga att husbilen var avställd är det någon som råkat ut för detta.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Hallå!
Har en Adria 810 sonic 2016 som garantin tiden har gått ut, och självklart läcker golvvärmen nu.
Har kontaktat mitt försäkringsbolag som inte tar skadan pga att husbilen var avställd är det någon som råkat ut för detta.
Hej , förstår inte varför dom inte ska ta en skada på husbilen när den är avställd ??? Jag har TRE KRONOR och fått skador när den står avställd ,inga problem med ersättning. De där ska du nog gå vidare med och sedan byta bolag. Hoppas det löser sig.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Glöm inte bort att du har rätt enligt konsumentköplagen att reklamera ett fel upp till 3 år från inköpsdatum!

Säljaren ansvarar för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i husbilen redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hallå!
Har en Adria 810 sonic 2016 som garantin tiden har gått ut, och självklart läcker golvvärmen nu.
Har kontaktat mitt försäkringsbolag som inte tar skadan pga att husbilen var avställd är det någon som råkat ut för detta.
Tar inte Adria läckan på femåriga fuktgarantin? Det gjorde de med min.Då var bilen fyra år.
Mvh.s670sl
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Dock går bevisbördan över till köparen efter två år.

Citat från konsumentköplagen

Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Företaget är inte ansvarig för fel som du har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Fukt och golvvärme hör ihop.Om Adria inte åtgärdad läckan så hade det blivit mera omfattande och dyrare för dem att laga fuktskadan som blivit till följd av läckan.Det svaret fick jag av dem.
Mvh.s670sl

Det var generöst.

Många tillverkare kallad det "Täthetsgaranti", och den gäller för utifrån inträngande fukt.

Pålle
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Hallå!
Har en Adria 810 sonic 2016 som garantin tiden har gått ut, och självklart läcker golvvärmen nu.
Har kontaktat mitt försäkringsbolag som inte tar skadan pga att husbilen var avställd är det någon som råkat ut för detta.

Om det ”bara” handlar om husbilen var på- eller avställd när anmälan görs/upptäckts så hade jag med gott samvete ställt på husbilen och ringt till försäkringsbolaget och anmält ett nytt läckage.
Informerat dom om att läckaget från förra anmälan berodde på en dåligt åtdragen slangklämma som jag kunde fixa på egen hand.
 

nicke71

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20212
Medlemskap
2021
Vet inte vad dom kallar det, men fick i alla fall läckan lagat på fuktgarantin.Så jag sk...r i vad dom kallar det.
S670sl
Hej
Hur mycket fick du bråka för att få läckan fixad ?
Jag har en stor läcka har ca 13-14 liter glykol som ligger i golvet samt att det har sugit upp i en vägg
Adria tar 80% av skadan och jag ska stå för 20% i min värld låter detta helt galet
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hej
Hur mycket fick du bråka för att få läckan fixad ?
Jag har en stor läcka har ca 13-14 liter glykol som ligger i golvet samt att det har sugit upp i en vägg
Adria tar 80% av skadan och jag ska stå för 20% i min värld låter detta helt galet
Behövde inte bråka.De tog reparationen utan diskussioner.
Mvh.s670sl
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om jag nu inte har helt fel så har du ingen avskrivning de två första åren på en ny bil. Tredje året börjar avskrivning med 10% och även de efterföljande åren.....
Så om din bil är 3 år så borde du få en avskrivning med 10% + självrisken...
Att bilen är avställd skall ju inte påverka denna typ av skador.... För avställningen är ju bara att den inte får köras i trafik.... Så ser jag påett...
Så lycka till ..
 
Toppen