• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil har bästa kör och åkkomforten?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ducato og Ducato/ALKO er totalt dominerende på husbilsmarkedet for biler opp til 5 tonn. MB Sprinter og VW Canter er nesten eneste alternativ i denne vektklassen, men med høyere egenvekt og pris blir konkuransen veldig skjev. De Franske tvillingene Peugeot Boxer og Citroen Jumper kunne være alternativer, men de er 90% identisk med Ducato og fokuserer i mindre grad på husbilsmarkedet. Markedet mellom 5 tonn og 7500 kg er Iveco Daily sitt uten egentlige konkurenter. Fra 7500 kg og opp er de store lastbiler og busser sitt markedet.

Et Daily chassi med helluft fjæring og luftfjærede seter er en god konfort løsning
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vi har en Dethleffs RT 7094, Renault 150, på AlKo-chassie. Frugan klarar inte gungiga husbilar typ Concord. Vår har en stabil gång. Spårvidden bak är något bredare än fram. Jag har aldrig blivit trött av att köra långa sträckor under de tio år vi haft bilen. Självklart pausar vi vid behov. De flesta somnar in när jag kör.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Vi har en Dethleffs RT 7094, Renault 150, på AlKo-chassie. Frugan klarar inte gungiga husbilar typ Concord. Vår har en stabil gång. Spårvidden bak är något bredare än fram. Jag har aldrig blivit trött av att köra långa sträckor under de tio år vi haft bilen. Självklart pausar vi vid behov. De flesta somnar in när jag kör.
Aj aj aj de låter inte bra!!!! hur många liv har du på ditt samvete ?!!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Billigare på Ducato chassi det är det som avgör.

Enligt vad jag har sett är både Ford, Renault, Citroen, och Peugeot billigare, att sedan jämföra med Iveco är ju som att jämföra äpplen med päron, det blir ju en helt annan och normalt sett tyngre och dyrare bil. Mercedes Sprinter har ju sina egna problem med högt pris, svajighet och rost. Dock kommer väl svajigheten mest av alltför stora påbyggen på ett litet chassie.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det rullar massor av bilar byggda på Ducato med vikter upp till 5 ton, de flesta är nöjda med sina bilar, en del hävdar t.o.m. att de är både tystare och behagligare att köra än motsvarande på Iveco, naturligtvis är sådana bilar inget för terrängkörning, men om man är medveten om begränsningarna tycks det fungera riktigt bra?
 
Senast ändrad:

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Enligt frågeställaren saknar storlek och pris betydelse. Då bör en bil byggd på ett busschassi vara optimalt det är ju trots allt redan från början konstruerat för att frakta människor. Lastbilschassi stora som små är ju framtagna för godstransport. Att dom sedan kan förbättras med olika åtgärder råder det nog inget tvivel om, frågan är om det räcker hela vägen.
 

BENTHEBITTE

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
16527
Medlemskap
2021
Jag kör en Hymer 5.5 ton med den tyske luft bälg system hel automatisk
det finnes ingen bättre Den rulla som en turist bus väldig tyst
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Freightliner XC-chassierna är inte busschassin (även om konstruktionen är likartad) utan ett specialchassi utvecklat för helintegrerade husbilar av större modell.

Chassierna "skräddarsys" utifrån storlek och planlösning i husbilen.

Som drivkälla använ
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe som er mer krevende enn lappet asfalt er betongplater som ikke flukter, det var mye av dette på A-bahn i det gamle øst på 90 tallet. Men testbanen til N+B i Polch er mer avslørende i lav hastighet, 10 cm ujamnheter i alle retninger hele veien på en kort strekning. Banen ble anlagt for å få vekk knirkingen i Arto før de gikk over til ALKO chassi, da ble alle bilene kjørt over denne og deretter inn i tetthetskontrollen hvor bilene ble spylt med regnvann og alle skjøter kontrollert.
 
F

F.d. 55374

Guest
Gjorde ett undantag och läste Knuts inlägg. Menar han att Tyska betongvägar är sämre än våra Norrländska så kallade vägar?
 
Senast redigerad av en moderator:

BENTHEBITTE

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
16527
Medlemskap
2021
Nej du skriver att komfort har betydelse så klart jag 200 hk min Fiat på 3.0 l och kör på 0.97 L mil bilen har totalt vikt 5.5 Ton
Men nu er det så .Fiat robortlåda er helt ok det er bara så att om man har en robertlåda ska man använda .hjärnan och fötterna min erfarenhet er dom flesta inte gör inte det det kan det bli store problem har kört 6000 mil utan problem
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Benthebitte, robotlådan fungerar, men jämfört med en vanlig automat är den direkt usel, har kört 3000mil med min utan problem heller.
3 liters motorn finns inte längre, en 2,3L 177hk är max och med en bil på 5500kg blir det segt.
Berätta gärna om lämplig körstil.
 
Toppen