• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klasses utflykter o funderingar inför nästa "Långresa...."

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
beror på vad du betraktar som "vettigt pris"
torkarbladen som passar din bil heter N102 när det gäller Bosch och är ett torkarblad för bussar typ VanHool, Solaris, Volvo o vissa lastbilar
Bosch N102 (N100,N101) har jag sett i butik på Swedol, men också på eBay där det också finns andra fabrikat att välja på, det som är speciellt med dessa är att som sätts fast med en bult och inte med snabbfäste som de flesta andra torkare av kortare modell
det sägs också att KG Knutsson säljer själva gummit på metervara som man kan använda om plåtbitarna på torkarna är ok att använda en vända till
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag köper flatblades på Biltema. Dom levereras med adaptrar så att dom skall passa alla fordon. Det är alltså platta blad utan metalleder endast med fäste & med spoiler som pressar bladet mot rutan av fartvinden. Dom finns i längderna 330mm, 400mm, 475mm, 550mm,575mm, 600mm & 700mm. Priser från 89,90 - 119,00:-. Väldigt följsamma & följer rutans profil perfekt.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Som Bennsan skriver, prøv Biltema om det er en i nærheten. De sier de har viskerblad til alle
 

Eribas

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hofors
HBK-Nr
20164
Medlemskap
2024
Gokväll i julstöket....

Hoppas ni tar det lugnt o njuter av tillvaron...d gör jag...
...har en liten fråga bara...ni som har Concord...var köper ni torkarblad till ett vettigt pris?...
...d börjar bli dags o byta..innan jag far neröver..
...funderar på om jag ska ta med "gubbamoppen" eller låta den stå hemma o skämmas lite...
..tydligen e d lugnare med husbilar neröver nu eller har ni nån annan uppfattning ni som är där...

...Nu blir det jul med alla 4 kidsen med respektive...blir kul...ska bli farfar oxå..för första gången... så nu kan man ju gå i pension "legalt"....

...vad sägs om lite go musika...


...o gärna på hög volym....




...sen nåt roligt osså...

Visa bilaga 160695
Kramar // Klasse​
Läste ett tips om att " förlänga livet" på torkarbladen då gummit blir lite hårdare och får en påkladdning av trafikfilm mm.Tror att det var i Vi Bilägare för många år sen.Fukta en trasa med lite thinner och torka av bladen så blir de mjuka och torkar rutan bättre.
Har testat och det fungerar.

God Jul och ta det lugnt i trafiken.
 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
Godmiddag alla forumbesökare....

....som sagt, nytt ställe med en vacker solnedgång...Gränsö utanför Västervik...ställplats "bondbacken" 100kr för toa/sopor/vatten, 200m till bad fina strövområden...
Visa bilaga 154660
Visa bilaga 154661

...tisdagen bjöd på molnigt väder...äntligen...får man säga så?...
...vi tog cyklarna in till Västervik centrum och flanerade lite, vart mitt årliga klädinköp..;)
...blev även en tur till feltema..inköp av universalnyckel...kan va braoha...tips från Jojje...
Visa bilaga 154663

...sen tebax till bilen för att titta på fotboll...åttondels...ute i det fria med en välförtjänt IPA..
Visa bilaga 154662

...Onsdagen....blev en dag på stranden :music-icon:...sådär i mitt tycke...rastlös som man e...så hittade man annat o göra...tog en flygtur...
Visa bilaga 154664

...o hittade ett "sockerdrickaträd"....
Visa bilaga 154665
...och ytterligare en solnedgång...en av dom bättre...i mina ögon sett...
Visa bilaga 154666


...tidigt på torsdagen tuffade vi vidare norrut....stannade till i Valdermarsvik för tömning/fyllning...vidare till Söderköping...Ramunderberget...lagom cykelavstånd...

Vi tog en kvällspromenad till utsiktsplatsen över stan...högt...väldigt högt...:(...
Visa bilaga 154667

...men som tur så hade jag drönaren med...så jag slapp hänga mig "över kanten"...:cool:..
Visa bilaga 154668

Visa bilaga 154670

...o själva utsikten...:(..
Visa bilaga 154669

....torsdagen vart det en cykeltur ner till stan och vidare till Mem...fint efter kanalen...
Visa bilaga 154671
Visa bilaga 154672

..framme i Mem...så vart det nån drönarbild...
Visa bilaga 154674
Visa bilaga 154675

Sista/första slussen på Göta kanal....
Visa bilaga 154678

...skulpturen "utpost" ute på udden vid Mem...
Visa bilaga 154676

...med fin utsikt inifrån...
Visa bilaga 154677


....sen tebax till Söderköping och äta en välförtjänt STOR glass....efter det blev det hängmattan på torget...
Visa bilaga 154680

....oj...får fortsätta senare...det va 19 bilder....sparar 1 till...ni vet vad..:)



Visa bilaga 154682

....skrivs vidare imorrn....kör försiktigt...

//Klasse
hej klasse en fråga vad heter bakaxeloljan o är det hypoidolja o är den bra mot bakaxel oljud , oj det blev fler frågor. Hade.
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Oljan heter Lindeman, har själv provat den på min förra Concorde där axeln väsnades.
Men inget jag rekommenderar då jag upplevde än mer oljud.
Bytte till Elite Oil 80w/140 mycket tjockare olja som gjorde susen.
Mycket stor skillnad på ljud och framför allt billig.
Köpte 20l för 769:- så det räcker till många byten.
Kör denna olja i min nya också och den är ännu så länge helt tyst.
Byter en gång om året.
Här hittar du den.
Elite EP 80W/140
Ett bra och billigt alternativ.

//Molle
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Köp INTE på biltema. De skitet dom säljer i torkarblad måste man byta 10 ggr mot ett par riktiga bosch eller liknande !

Har precis motsatt erfarenhet. Köper bara på Biltema. Byter högst en gång per år. Använder biltemas blad både till personbil och husbil. Har även testat Bosch och de har knappt hållit i sex månader.

Tänk så olika det kan vara.

Hälsar Kjell
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
**GOD JUL ALLA HUSBILSÄLSKARE**

Ojjjj....vad med tips jag fått ang. torkarblad....TACK...
...Mina torkarblad heter D100....och är en meter långa...och finns i ett prisspann på 400:- - 895:-/st...och jag tror att Swedol har bästa pris...tänk va de kan skilja...har inte ens "vågat" fråga Forsbergs...
men mest miljövänligt är väl att bara byta gummit... 30€...helt ok...tack Koja16...

....Ang oljan till bakaxeln så kan jag nog hålla med @molle78 ... även om Lindemans är en bra "rengöringsolja"....men onödigt dyr...




...Sen vill jag meddela att trafikverket satt ut all tillgänglig personal för att snöröja våra vägar....


IMG_5097.JPG



...och så vill jag önska Er alla en riktig god jul...

Kramar // Klasse​
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tiffany i Hipp Hipp besiktar sin mycket gamla Concord:
– Det läcker in avgaser in i kupén.
– Du, det är därför barnen somnar vid rödljusen.
– Den måste vara svårt att växla.
– Nä, det vet jag inte. Växelspaken ligger i handskfacket.
– Sen har vi fläktremmen som tjuter.
– Det är bara att höja radion.
– Sen behöver vi göra en hjulinställning.
– Det är inget fel på min hjulinställning. Det är din inställning till julen det är fel på.

Ha d gött Classe... :snowman-1-icon: (historien e ngt editerat)

PS.
Om man åker fast för fortkörning, kan man kalla det gasolycka?
DS.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jag kör många mil varje år och i våras köpte jag blad på biltema och dessa höll i tre månader. Köpte även till husbussen och dom har börjat separera efter 5 månader. Använder fordonen oavsett väder. I normala fall byter jag vartannat år med kvalitets produkter.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ojjjj....vad med tips jag fått ang. torkarblad....TACK...
...Mina torkarblad heter D100....och är en meter långa...och finns i ett prisspann på 400:- - 895:-/st...och jag tror att Swedol har bästa pris...tänk va de kan skilja...har inte ens "vågat" fråga Forsbergs...
men mest miljövänligt är väl att bara byta gummit... 30€...helt ok...tack Koja16...

Kolla på autodoc.se. Dom har även lastbilsdelar och jag tippar på att dina blad kostar hälften där.
Jag köpte kompletta blad(Bosch) till 5 lastbilar(MAN) för några månader sedan och det var under halva jämfört med Swedol..
 
Toppen