• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Euro 6 generator

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Hej
Har läst i tråd 1 år sedan om problemet med intelligenta generatorer som inte laddar bodel.
Har 3 år gammal Hymer Merca med detta problem och undrar om någon löst detta!
Hymer menar att jag ska köra med gasen till kyl och frys på för att inte dra ut bodelsbatteriet
men det innebär risker ( livsfara ) vid tankning jag kan inte sätta kylfrys på auto utan måste köra manuellt.
Enligt Hymer så konstaterar man att så ere men ingen åtgärd har haft problem med Hymer
och känner att om Hymer inte bryr sig så måste man varna ev köpare på något sätt!
Vore tacksam för ev lösning av problem och hur går man vidare?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ctek 250SA senaste versionen har utgång för styrning av smartgenerator,du får dra en kabel mellan Ctek och generatorn då får du 20A laddning.
Fiat har valt att inte använda smartgenerator till husbil.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Varför kallas det "smart generator"? Tycker det verkar korkat att inte ladda bodelsbatteriet medan man kör. När ska man då ladda? Alla har kanske inte solceller.
Så har jag funderat på risken som trådskaparen nämnde vid tankning. Jag tyckte det var smidigt att ha krocksensor till gasolen och kunna köra och slippa stänga gasolen innan färd. Nu vet jag varken ut eller in. På färjor MÅSTE man stänga gasolen men det är ju ok tycker jag.
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Vi hade detta laddningsproblemet med en så kallad Smart generator i vår Iveco/concorde. De påstog att generatorn inte laddade innan motorn var varm samt inte under 2000 varv. Hur ofta kör jag över tvåtusen varv? Då måste jag köra över 90 km konstant för att få laddning. Efter många påstötningar så fick Forsbergs och Iveco till det så nu har vi full laddning både på bodelsbatterierna och startbatteriet även på tomgång.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Smarta generatorer har dom flesta Euro6 motorer,meningen är att spara bränsle genom att ladda så lite som möjligt, husbilar bör följaktligen inte ha detta.
Det finns lösningar att tvinga generatorn att ladda, eller byta generator.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Även om inte Fiat har en s.k. smart generator så köpte jag, och monterade in en laddbooster för att få bättre laddning av bodelens batterier. För bilar med smart generator är detta ett måste. Jag köpte en Büttner MT LB25 (25A max). Köpte den hos Svenska Campinggrossisten för ca 4300 kr.
IUoU Charge Booster
Installationsanvisning var helt ok även om det var litet svårt att förstå alla varianterna av inställningen av hur boostern skulle reagera på generatorns beteende.

Att generatorn är "smart" beror på att den är styrd av en processor som ser till att minimera belastningen på motorn för att hålla bränsleförbrukning och CO2-utsläpp på minimum. Ett exempel på beteende är att den prioriterar att ladda när man bromsar för att då öka belastningen på motorn och så att säga få laddning "på köpet". Har problem p.g.a detta i min V70.

MVH
Hans
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Det känns som vanligt Hymer och Mercedes pratar inte med varandra utan skyller på varandra men det är en Hymer husbil jag köpt så då borde inte jag ha problemet utan Hymer vet snart inte vilket ben man ska stå på!
Vill bara ha en bil som funkar och betalar gärna men då ska det funka.
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Även om inte Fiat har en s.k. smart generator så köpte jag, och monterade in en laddbooster för att få bättre laddning av bodelens batterier. För bilar med smart generator är detta ett måste. Jag köpte en Büttner MT LB25 (25A max). Köpte den hos Svenska Campinggrossisten för ca 4300 kr.
IUoU Charge Booster
Installationsanvisning var helt ok även om det var litet svårt att förstå alla varianterna av inställningen av hur boostern skulle reagera på generatorns beteende.

Att generatorn är "smart" beror på att den är styrd av en processor som ser till att minimera belastningen på motorn för att hålla bränsleförbrukning och CO2-utsläpp på minimum. Ett exempel på beteende är att den prioriterar att ladda när man bromsar för att då öka belastningen på motorn och så att säga få laddning "på köpet". Har problem p.g.a detta i min V70.

MVH
Hans
Bil el är inte å leka med så vem kan göra detta utan att man får andra problem som med din v70
 
J

Jarn

Guest
Var en artikel i Promobil i maj om detta.
Nedan står att de fixat det från 2017 och för tidigare modeller finns en ombyggnadssats.

"Messungen von Hymer an Fahrzeugen der ML-T-Baureihe belegen ebenfalls diese Effekte.„Wir bauen seit Modelljahr 2017 darum serienmäßig Ladebooster in alle Modelle auf Mercedes Sprinter ein – für ältere gibt es ein Nachrüstkit“, erklärt Geschäftsführer Bernhard Kibler."
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag gjorde allt själv. Med den installationsanvisning som fanns var det inte svårt men jag fick öppna upp på diverse ställen i husbilen för att förstå hur de hade dragit alla aktuella anslutningar mellan bildel och bodel. Så det tog väl två dar eller så innan allt var på plats. Men OK: jag är väl ganska durkdriven på 12V-system efter drygt 30 år med båt och en utbildning åt el-hållet.

Det var inte på V70:n jag gjorde det utan på husbilen (Carthago) om det var så du uppfattade det. Problemet med V70 är att batteriet i bilen inte blir ordentligt laddat nu när jag inte behöver köra fram och åter till jobbet längre (numera pensionär) utan bara kör till affären.

MVH
Hans
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Var en artikel i Promobil i maj om detta.
Nedan står att de fixat det från 2017 och för tidigare modeller finns en ombyggnadssats.

"Messungen von Hymer an Fahrzeugen der ML-T-Baureihe belegen ebenfalls diese Effekte.„Wir bauen seit Modelljahr 2017 darum serienmäßig Ladebooster in alle Modelle auf Mercedes Sprinter ein – für ältere gibt es ein Nachrüstkit“, erklärt Geschäftsführer Bernhard Kibler."
Tack ska höra med hymer låter som det finns en lösning men kostnaden får vem ta ? tror att det blir undertecknad men vill bara att det ska funka Tack
 
Toppen