• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glögg

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nu i Julens & kylans tider så behöver man något som värmer & piggar upp. Mitt svar är GLÖGG, Men vilken? Jag brukar köpa glöggtinktur på apoteket som jag blandar med florsocker & det billigaste rödvinet på "Bolaget" & det är ganska bra, Mitt andra alternativ är Dufvenkroks Original som blandas med "något starkare" för att få lite fart på det hela. Vad finns det mer? Är det någon som kan bidraga med andra alternativ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Min variant starter med en rød saft og sukker som kokes opp med et utvalg krydder som har julesmak :D nellik og kanel sammen med ingefær og et par andre somjeg varier litt med avhengig av hvilken retning jeg vil ha på grunnlaget. Skal det være en alkoholfri så mer saft og vann, ellers rødvin - varmes opp til behaglig drikketemperatur.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
21B97E22-7E9A-432F-876F-C3F8E719ADB4.jpeg Om man är ute i god tid kan man göra denna glögg. Den blir stark och god och inte så väldigt söt. Blir bara godare av att lagras, gärna från en jul till nästa.
Det är ett recept från Höganäs där det sägs att man ska sätta igång jäsningen när det är höstmarknaden där, sista helgen i oktober.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
För min del är det denna glögg som gäller;)

cognacglogg.jpg

Om jag önskar att själv göra något som värmer och är gott brukar jag göra varm oboy med en skvätt cointreau.
Otroligt enkelt och gott!

//Jocke
 
Senast ändrad:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
JULGLÖGG Skall göras runt midsommar!! Då blir det bäst till jul

6 liter svagdricka (Tomelillas !!!)eller liknande EJ ÅBRO !!
2 ½ kg strösocker
75 gram jäst
1 påse kardemummakärnor (½ dl)
½ kg russin
1 bit ingefära
3 st kanelstänger
¾ dl hela nejlikor (2 påsar)
5 skivade råa potatisar (frysta i 5 timmar)
2 stycken pomeransskal
Häll socker och svagdrickan i en hink (minst 10 liters)


Rör tills sockret lösts upp.

Häll nu ner resten, täck med gladpack och låt stå i 4-5 veckor.

Sila 2 gånger och häll på flaskor.

Starkt och gott!!
 
Toppen