• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dethleffs 220 volt problem

F

F.d. 50255

Guest
Har problem med 220 volt
Började med ett relä brann misstänker är till elverket också ?
Har bytt det men fortfarande igen 220 volt i husbilen
Har 220 fram till EBL !
12 volt funkar som det ska i bodelen
Dock är nog batterier dåliga men funkar om jag startar husbilen
Har kollat alla säkringar jag ser + lilla glas säkringen inuti EBL
Nu är det dåligt med idéer kvar
Kan hela EBL gått sönder ?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har ingen erfarenhst av Dethlefs men på de husbilar jag har haft har 230v varit fördelad på flera separat avsäkrade kretsar i bilen. Så det kan ju vara en säkring på 230v sidan som har löst, även om du har 230v fram till ebl.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Kan du förtydliga vad du menar med att det inte finns 220V?
Du skriver att det finns 220V fram till EBL.
Fungerar kyl/frys på 220V?
Fungerar det att köra värmaren på 220V?
Finns det 220V i eluttagen inne i bilen (om du har såna)?
Laddas batterierna då du ansluter 220V?
Vad är inkopplat på det relä som brann?

Hälsar

Bettan o Einar
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Då är det bara att leta igenom 230V-systemet metodiskt. Det är med all sannolikhet en säkring någonstans som har löst ut.
1. Finns det spänning i vägguttaget/elstolpen?
2. Finns det spänning där kabeln från vägguttaget ansluter i bilen? Ingången till säkringarna för 230V.
3. Är alla säkringar som hör till 230V hela?
4. Finns det spänning där 230V ansluter i EBL?

MVH
Hans
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Har du bytt 40a jumbo flatsäkringen på bodels o startbatteriet ? Har du en eller två av o på kontakter på elskåpet i garderoben vid automatsäkringarna Läste på ett tyskt forum så sitter det säkringar inne i skåpet antingen 2st 16a om du har två av o på har du en så sitter det en 32a . Vilket som helst öppna ock kolla ,kan ju vara så att den är bränd men inte av så att du inte får ut all kräm
 
F

F.d. 50255

Guest
Dom säkringar jag hittat runt stolar och EBL har jag mätt och verkar hela enligt instrument även den lilla glas säkringen som sitter inuti EBL
Finns bara en automatsäkring i skåpet som matar EBL
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Vi har en Dethleffs globe -12 tar jag bort 220 kabeln från ebl 101 så har jag 220 volt i våra vägguttag ändå när kabeln är urdragen så därför tror jag du har problem med inkommande ström, därför sa jag du ska öppna baksidan på inkommande 220 sladden till elskåpet där ska det finnas säkringar
Leffe
 
F

F.d. 50255

Guest
Vad jag inte förstår då är vad det är som skickar signalen till panel vid dörren som säger 220 är anslutet
Den lämpan lyser inte trots 220 till Ebl !
 
E

Ericsson c52

Guest
hej på min esprit fick jag sådant fel ,det var en av automatsäkringarna som var trasig även fast den var på on på min satt dom i garderoben efter byte av den var alt okej
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Om jag säger så här ,att du har ingen 220v i husbilen du har bara 220 till ebl ock den ger ingen ström till dina 220 väggkontakterna ock aircon,kylskåp, etz, Ebl kan man säga är stor 220v omvandlare till drivning av 12volts produkter. Det är därför att fryslampan visar rött för den har bara 12v inte 220v. Ock 220 lampan vid dörren har ingen direktström.Som jag sagt tidigare så har du troligtvis 2 kabelkretsar en till ebl ock en direktström inkopplade i elskåpet med 16v säkring vardera .
Du sa att det finns bara en automatsäkring på ditt elskåp ? Slå ner den ock se om du har ström på ebl då har du ingen så funkar den kretsen . Då har den andra en hängsäkring troligtvis i elskåpet ?
Har du någon 12v - 220 Inverter i bilen så kan det också vara den som spökar?

Leffe
 
Toppen