• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbla regulatorer

F

F.d. 57945

Guest
Har en solcell idag på 120w och schaudts regulator. Funderar på att skaffa en votronic regulator och koppla in flera solceller på den. Behöver regulatorerna gå via eblen eller kan jag koppla en på batteriet och en genom eblen?
Anledningen till att jag vill ha båda är att jag tänkte skaffa många solceller så största votronicen klarar inte alla.
 
F

F.d. 57945

Guest
Den jag tittar på är en votronic som har s+ (verkar vara den enda som har det) så att när det är mycket sol och fullladdatde batterier så går kylskåpet på överskottet. Men den klarar bara 26A. Sitter en solcell där idag och tänkte utöka 400W eller 600W för att även kunna köra bodelsACn på intvertern när det behövs.
 
F

F.d. 57945

Guest
Mja du kan tex kör invertern och ac medans man kör så återladdasbatterierna ganska bra. Är det dessutom soligt vilket det bör var om man behöver ac. Så skall det nog kunna gå på ett ut. Stillastående så tänker jag att man kör ac en timme på kvällen vilket motsvarar ca 100ah dvs 1/3 av min batteribank utan återladdning från solceller som sedan får återladdas på morgonen av solen.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Mja du kan tex kör invertern och ac medans man kör så återladdasbatterierna ganska bra. Är det dessutom soligt vilket det bör var om man behöver ac. Så skall det nog kunna gå på ett ut. Stillastående så tänker jag att man kör ac en timme på kvällen vilket motsvarar ca 100ah dvs 1/3 av min batteribank utan återladdning från solceller som sedan får återladdas på morgonen av solen.
100 Ah under en timme blir alltså 100 A, gånger 12 V blir ca 1200 W, minus förluster. Låter lite för mej för en AC som ska kunna kyla husbilen. Ligger inte de flesta på drygt 2000 W (jag har ingen själv)?
 
F

F.d. 53814

Guest
På en timme har en husbils-AC inte kylt ett dugg.
Jag förutsätter att det är varmt i bilen när du börjar och du kan nog räkna med någon - några graders sänkning per timme.
Säg att du har 1kW solpanel på bilen då ger det dig i bästa fall 83A, realistiskt kanske det ger knappt 70A, mitt på dagen, med solen rakt ovanför.
Har du då en batteribank som klarar att ta in en så hög ström? Endast LiFePo klarar det, vanliga blybatterier i någon form tar bråkdelen.
"Återladdas på morgonen" skriver du, då blir problemet annorlunda, då lär inte batteriernas mottagningsförmåga begränsa utan lägre energi ur solen p g a t ex sämre infallsvinkel avgör. Du kanske får ur 25-30A ur din kW-panel.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En typisk AC drar ca 900W 230V under drift, det blir nog runt 100A från batterierna via inverter, som gundj skriver det blir svårt att få till laddningen via solcell.
 
F

F.d. 57945

Guest
Hur fungerar det med dubbla regulatorer? Tänker att om säg batteriet har låg nivå. En regulator har sol först så laddar den batteriet med säg 14v. När sedan nästa regulator får sol så kollar den och ser att batteriet redan är på 14v och tänker att det är fullladdat så den laddar inte. Trots att batteriet är på låg nivå egentligen. Eller? Likaså blir det ju när du kör... så laddar generatorn på och sol regulatorn känner att det redan är 14.4v så då laddar vi inte eller är de så smarta att de känner av nivån på batterierna eller hur fungerar det?
 
J

Jarn

Guest
Jag gör precis som vissa sk experter säger att man inte kan eller ska göra.

Jag kör min Truma Aventa Comfort AC via invertern en eller ett par gånger per år vid behov.
Den drar vid AC drift runt 880 W enligt min display och ger en kyleffekt på 2400W.
Den är igång mellan 30 - 60 minuter. Vid 60 min drift så kan den gå från runt 35 grader ner till 26 - 27 grader och den sänker fuktigheten rejält, detta gör att man kan somna i en behaglig bil.
Det stämmer ganska bra med den test som Promobil gjorde också när de jämförde tre olika tak AC.

På vår o höst gör jag ibland det omvända och kör värme istället för att få lite snabb värme i stället för det trögare Alde systemet jag har.

Batterierna är nu använda i 5 år, Varta Professional AGM, 2 x 95 Ah och fungerar trots annan misshandel fortfarande bra.
Jag har 2 x 100 W solceller med Votronic Duo 250 regulator.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Jag gör precis som vissa sk experter säger att man inte kan eller ska göra.

Jag kör min Truma Aventa Comfort AC via invertern en eller ett par gånger per år vid behov.
Den drar vid AC drift runt 880 W enligt min display och ger en kyleffekt på 2400W.
Den är igång mellan 30 - 60 minuter. Vid 60 min drift så kan den gå från runt 35 grader ner till 26 - 27 grader och den sänker fuktigheten rejält, detta gör att man kan somna i en behaglig bil.
Det stämmer ganska bra med den test som Promobil gjorde också när de jämförde tre olika tak AC.

På vår o höst gör jag ibland det omvända och kör värme istället för att få lite snabb värme i stället för det trögare Alde systemet jag har.

Batterierna är nu använda i 5 år, Varta Professional AGM, 2 x 95 Ah och fungerar trots annan misshandel fortfarande bra.
Jag har 2 x 100 W solceller med Votronic Duo 250 regulator.

Hej Rolandn,
Jag har också funderat på denna möjlighet. Jag ringde trauma och de sa att man behöver en inverter som kostar runt 30.000kr för att den ska klara av detta? Det är det inte värt, menvilken inverter har du?
 
J

Jarn

Guest
Hej Rolandn,
Jag har också funderat på denna möjlighet. Jag ringde trauma och de sa att man behöver en inverter som kostar runt 30.000kr för att den ska klara av detta? Det är det inte värt, menvilken inverter har du?

Jag har en AEG 1500W inverter med ren sinus. Jag är mycket nöjd med den efter att fått den första utbytt på garantin. Har fjärrkontroll med display. När jag köpte den för fyra år sedan betalade jag runt 2.500kr för den, hemskickad från Tyskland. Idag kostar den mer, plus att svenska kronan försvagats rejält sen dess. Dessutom så finns den inte hos så många handlare längre.
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/4291700_-sw-1500-aeg-automotive.html
 
Toppen