• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eldriven husbil klar för produktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vi är många som försöker tänka "klimatsmart" här i Sverige, men det känns ändå som om det bokstavligt talat handlar om en droppe i havet.
Om man får tro Europaparlamentets statistik över utsläpp av växthusgaser står Sverige för lite drygt 1,2% av utsläppen inom EU. Siffrorna gäller visserligen 2015, men tror inte att det skett någon dramatisk förändring av Sveriges procentuella andel..
Utsläpp av växthusgaser per land och sektor (nyhetsgrafik) | Nyheter | Europaparlamentet
Tittar man på hela jorden så blir andelen förmodligen ännu mindre.
Det betyder naturligtvis inte att vi ska dra ner på vårt miljötänk, fast ibland undrar man om det överhuvudtaget märks.

Hälsar

Bettan o Einar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi är många som försöker tänka "klimatsmart" här i Sverige, men det känns ändå som om det bokstavligt talat handlar om en droppe i havet.
Vem har sagt att Sverige har ensamrätt på miljötänk?
Äntligen har dett gått upp för industri och regeringar i stora delar av världen att det är brådis med energiomställningen.
Till och med Trump börjar vackla i sin övertygelse om att fossila bränslen har en framtid.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det gnälls på att en ställplats kostar 100 kronor kan jag läsa här på forumet. Kan inte bli sålt många batter*******ar. Hittar inget om köpeskillingen i inläggen. I veckan så var jag i kontakt med MAN för att byta servicebil och dom har en med batteri på gång. MAN eTGE kompletterar distributionen - Åkeri & Transport Räckvidd på hela 16 mil! Helt plötsligt så blir dieselstraffskatten billig, eTGE kostar i runda slängar 750 000 kronor. Kan köpa två diesel TGE bilar för dom pengarna.
Scrolla här MAN eTGE
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Ja, man kan ju göra det enkelt för sig och tro att el-drift är det samma som miljövänligt. Så är tyvärr inte fallet.
Elproduktionen står för 42,5 % av Co2 utsläppen i världen. (GreenMatch 18-10-22) Rekommenderar angiven källa för alla som föredrar fakta framför löst miljösvammel.
BBa.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hej!
Ja, man kan ju göra det enkelt för sig och tro att el-drift är det samma som miljövänligt. Så är tyvärr inte fallet.
Elproduktionen står för 42,5 % av Co2 utsläppen i världen. (GreenMatch 18-10-22) Rekommenderar angiven källa för alla som föredrar fakta framför löst miljösvammel.
BBa.
Så vad är din rekommendation? Skrota alla elbilar och kör på fossilbränsle to the bitter end?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Borde vi inte glädjas åt att även husbilen på sikt kommer att bli miljösmart liksom personbilen?
Det verkar på en del som om det är en nackdel att kommande generationer får andas renare luft och att klimatförsämringen stoppas.
Det märkliga är att regeringar måste ta till skarpa åtgärder för att folk skall förstå!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
På sidan efter artikeln i Råd & Rön så står där "Eftertryck av artiklarna, helt eller delvis är förbjudet." Undrar så vad dom menar med det?
 
F

Fd.47585

Guest
Angående artikeln i Råd och Rön från en person som har nollkoll på det mesta, hade en diskussion med honom för ett antal år sen om dubbdäcks påverkan på luftpartiklar. Hans övertygelse var att asfalt är tungt så OM det blir partiklar från dubbdäcken så är ju dom så tunga så dom kan knappast bli luftburna, då gav jag upp att diskutera vidare med han. Energimyndigheten har räknat ut hur mycket ström det skulle krävas om all fordonstrafik (i Sverige) skulle köra lika mycket som idag men med el. Då skulle elförbrukningen för detta vara om jag kommer ihåg rätt ca 10% av eltillgången i Sverige vilket skulle bli problematiskt men inte omöjligt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Angående artikeln i Råd och Rön från en person som har nollkoll på det mesta, hade en diskussion med honom för ett antal år sen om dubbdäcks påverkan på luftpartiklar. Hans övertygelse var att asfalt är tungt så OM det blir partiklar från dubbdäcken så är ju dom så tunga så dom kan knappast bli luftburna, då gav jag upp att diskutera vidare med honom
Den tesen hävdar han fortfarande!
Forskning, hur seriös den än må vara är ett rött skynke för den mannen.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Verkar vara inne riktigt nu med att ha klimatångest ?? Undrar om arbetsgivaren godtar om man ringer och sjukanmäler sig för att man fått en släng av klimatångest ??? Hur pass insatt är gemene man egentligen om detta spörsmål ? bildar man sig en uppfattning om vad man läser i dagspressen eller lyssnar man på 15-åriga barn som struntar att gå i skolan ?? Det finns flera läger av riktiga vetenskapsmän som yttrar sig hela tiden om tingens ordning , vilken skall man tro på ?? Är man tillräckligt insatt för att torgföra sina åsikter om detta allvarliga ämne , tillåt mig tvivla på det . är det fler som tvivlar ???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen