• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rost?

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
Fick hicka när jag tittade under vår nya husbil och såg: plåt!!! Aldrig sett en så naken bil. Nu känns det mycket bättre när jag just hämtat den efter underredsbehandling. Men när jag köpt personbil har alltid försäljaren diskuterat rostskyddet och ifall man ska kosta på extra underredsbehandling. Men inte ett ord från husbilsförsäljaren om detta och ändå saknar den all form av rostskydd!!
Nu hade bara en skruvskalle börjat rosta (efter 1 mån och 300 mil!) men hur hade det sett ut om ett år???
 

Bilagor

  • 9555D5E9-51CB-44B4-A779-9EBAF30032E3.jpeg
    9555D5E9-51CB-44B4-A779-9EBAF30032E3.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 216

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Det är ju aldrig fel med extra rostskydd. Framförallt om man också använder sin bil på vintern.

Med det sagt - min förra bil, Hymer på Fiatchassie, såg, efter 10 år och ca 5500 mil på mätaren, ut nästan som ny undertill, utan någon extra behandling. Den hade förmodligen bara körts på sommarhalvåret.

(Dock behövde jag byta gummiupphängningarna till ljuddämparen men det var vare sig svårt eller dyrt.)

På husbilarna ser man inte så mycket av undersidan såvida man inte går inunder vid t ex besiktningen, jag gör alltid det för att kolla läget, men när man t ex kör om en lätt lastbil på Fiat-chassie så ser ju de väldigt oskyddade ut.
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
Vi har en plåtis på fiat-chassi så det kändes rätt osäkert. Särskilt som vi kommer använda den även vintertid,på saltade vägar och snöglopp. Men nu är jag lugn. Mest undrande är jag över försäljaren som inte alls informerade om själva bildelen; får man rost i bärande delar spelar det ju ingen roll hur bekväm den är för då kan jag ändå inte köra någonstans!
5500 mil på 10 år låter som att den mest stått. Jag räknar nog med 2-3000 mil per år...
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Rostskydd från Fiat är enkelt eloxerat men vid påbyggnad så borras det friskt. Är undegolvet i trä som på vissa lågpris så ska men absolut behandla. Men RAPIDO M FL har plast nästan överallt. Motorrummet är bara lackat. Kör man mycket vintertid här hemma så bör man rostskydda med tanke på bilens stora värde.
Två alternativ: proffsfirma kostar i Gbg ca 10 000kr
Gör det själv med egen spruta eller sprayburkar från Biltema ca 500kr.
Blir givetvis inte lika bra.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Skandal av bilbyggarna att de inte rostskyddar vid tillverkningen,

Jag köpte en ny bil i oktober. Efter 300 mil två rostangrepp. Denna vecka har jag låtit en firma göra en behandling. Kostnad drygt 12 000 i Sthlm.

De sa att saltet är värst. Jag förmodar att sydligare länder inte använder salt. Kan vara därför som Fiat inte bryr sig.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nu hör väl inte Fiat till de husbilschassier som är mest rostbenägna, jag hade en Ford den var verkligen problematisk. Fiat doppar sina chassier i någon slags rostskydd före lackering har jag sett på en video.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Med undergolv i trä ska man noga överväga vilken behandling som gäller,kapsla in trät kan ge röta, metall är en annan sak.
Jag har Alco chassi som är galvat,har själv behandlat Fiatdelen,kör dock inte i saltet.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Har fått byta oljetråget på min Fiat -13 enbart sommarkörd och enligt besiktningar ät detta vanligt på Fiat
 
F

Fd.47585

Guest
Med undergolv i trä ska man noga överväga vilken behandling som gäller,kapsla in trät kan ge röta.
Men träbåtar då, dom är ju "inkapslade" på utsidan med lack men trärena så det andas på insidan (ingen lack)? Samma på husbilar väl, täta undersidan och andas "inåt". Vår bil har dubbelgolv och värmaren trycker in luft i mellangolvet (för att värma bla färskvattentanken) vilket borde ventilera bort ev fukt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om du har enkelgolv och plastmatta på insidan får du en tät konstruktion, som Kabe tex. På bilar utan dubbelgolv.
När det gäller oljetråget som skrivs om i tidigare inlägg ,sprutas inte rostskydd på del vid efterbehandling heller.
 
Toppen