• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det okej att sova i sängen när någon annan kör?

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
En reflektion....
Kanske ska man i just denna fråga använda sunt förnuft i stället för att undra vad lagen säger...
För min del är svaret givet. Min fru tillsammans med mina barn är det käraste jag har. Att de inte skulle vara bältade när vi är ute och åker finns inte i min värld.

//Jocke
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Förutom att man ska vara bältad är det väl så att passagerare ska sitta på avsedd plats. Man kan t.ex. inte sitta på motorhuven o åka om detta skulle vara möjligt.
 
F

F.d. 55374

Guest
En reflektion....
Kanske ska man i just denna fråga använda sunt förnuft i stället för att undra vad lagen säger...
För min del är svaret givet. Min fru tillsammans med mina barn är det käraste jag har. Att de inte skulle vara bältade när vi är ute och åker finns inte i min värld.

//Jocke

Vi är alltid bara 2 i vår bil (7m) men det går att åka 12 st lagligt.
Tommy R
 

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
Jag måste erkänna att jag lagt mig för att sova medans frugan kör, fungerar inget vidare. Färden är bra skumpig längst bak i sängen, vilket effektivt förhindrar vila/sömn. Sover bättre i passagerarsätet.
Att lägga sig längst bak inverkar också i ens kontrollbehov trots att frugan onekligen kör bättre än mig själv men i mitt tycke onödigt fort.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har också provat att lägga mig där bak när min fru kört. Skumpadet & osäkerheten (även om hon körde lugnt & försiktigt) gjorde att jag inte kunde slappna av & knoppa in. Tanken hur går det för mig om något händer ville inte lämna mig så det var bara att inta sin plats där framme i stolen igen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26513

Guest
Så fort jag släckt skylten för säkerhetsbälten kommer frun ut med serveringsvagnen. Toan blir också tillgänglig för barnen och jag brukar ge en liten uppdatering om vart vi är, vädret vid destinationen och trafikläget. Om det blir gropar i vägen brukar jag tända skylten för säkerhetsbälten igen. ;)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Frugan låg i sängen under autobahnfärd. Då kom en tullbil upp jämsides och kollade mig länge, lade sig strax framför och sänkte farten. Jag körde då om men det gillade dom inte så de var om mig igen och på med skylten att jag skulle följa efter. Av på närmaste avfart men när de gick fram och såg att frugan satt där fram så ville de inte något längre utan släppte iväg oss.
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Vi är alltid bara 2 i vår bil (7m) men det går att åka 12 st lagligt.
Tommy R

Det där måste bli snårigt. Jag skulle hävda att du då måste ha D-behörighet. Men husbilen är ju PBII eller lastbil. Upp till åtta passagerare må väl vara hänt. Skulle vara väldigt intressant att följa det rättsfallet - jag tänker dock inte ställa upp som försökskanin ;)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Intressant läsning i denna tråd om hur en del gör i sitt åkande. Det jag vill tillägga är bara vad som står i lagboken.
Trafikförordningen 4 kap. 6 §: "I en bil får inte fler passagerare tas med än vad den är registrerad för. Passagerare skall färdas på plats som är avsedd för passagerare..."
10 §: "...1. Alla som färdas i ett fordon som är utrustad med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om sådan plats är tillgänglig, och använda bältet..." (vilken formulering!) Undantag kan medges för vissa vid medicinska hinder om läkarintyg finns.

Straffbestämmelserna anger penningböter, vilket brukar utfärdas med ordningsbot.
 
F

F.d. 55374

Guest
Dags för en pudel, ser att det är ändrat i fordonsuppgifterna för vår bil, från lätt lastbil till lastbil och med tillägget max 3 passagerare.
Tommy R
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Det er vel ikke nok å ha kroppen plassert i pasasjerstolen, er ryggen lagt ned hjelper ikke beltet.
Det er for mange som lever etter prinsippet "det skjer ikke meg, bare alle andre"
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vem är det som får böter om man blir stoppad och passageraren inte har bilbältet på sig?
Jag tippar på passageraren.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, så blev det när min svärmor åkte med mig & vägrade sätta på sig bältet. Men det var ju så många år sedan så det kanske är ändrat så att även föraren får böter.
 
Toppen