• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera

Dykarn

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
4614
Medlemskap
2023
Problem med backkameran
Har sedan ca ett år tillbaka problem med att backkameran fungerar ofta men långt ifrån alltid. När man som bäst behöver den, ja då är skärmen svart eller näst intill svart och då med endast styrlinjerna synliga. Detta oavsett ljusförhållandena ute.
No signal står det ibland på skärmen, annars bara svart eller som ovan, svart med styrlinjer.
Ibland fungerar kameran när jag börjar backa och hela behovet. Andra gånger endast under en kort stund.
Det är en kamera med dubble linser, Waeco, och med skärm integrerad i bilen. Bilen är från 2014.
Skärmen som skall skydda den nedre linsen vid färd framåt för att sedan fällas upp vid backning har lagt av sedan ett år tillbaka. Nu uppskjuten manuellt.
Någon annan som har liknande erfarenheter? Vet inte vilken del jag skall börja med att byta.
Tacksam för kommentarer
Bästa hälsningar
Lasse
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
På min Waeco med enkellins var det en kallödning där kontakten från kameran var ansluten mot bildskärmen. När man rörde på kontakten kunde man ibland få bild, fast inte alltid en ljus bild. Lösning blev att ta bort anslutningskontakten och löda in kablarna direkt mot kretskortet.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Verkar vara ett allmänt problem med Waeco
Monterade ett 7” system med dubbla kamrer 2015 och fick det utbytt på garanti 2016. Börjar få samma problem igen med det nya
/Thomas
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Vi har också deras dubbellins kamera kopplad till en Pioneer radio. Vid backning fungerar den utmärkt men använder den som extra backspegel och då försvinner bilden ibland och man måste koppla på den igen. Mycket irriterande. Troligen är det som Sandstroen säger att det är en kalllödning någonstans.

Hälsningar Sanddammaren
 
J

Jarn

Guest
Jag har också Waeco med dubbellins och 7" skärm från 2014. Samma problem med att den slocknar ibland när jag använder den som backspegel, endast vid något enstaka fall när jag backar.
Fick först bytt ut kameran på garantin då visiret slutade fungera. Det andra felet kvarstod.
Fick året därpå bytt ut LCD skärmen mot senaste modellen, det var först något bättre men sedan återkom felet.
Nu efter 4 år tror jag att jag själv hittat var felet är. När jag vrickade på anslutningen där skärmkabeln går in i den andra kabeln, då kunde jag få fram felet. Hjälpte inte med kontaktspray i själva kontakterna utan felet ligger inne i den kapslade biten som sitter på kabeln från fördelningsdosan där anslutningarna går in.
Så det stämmer nog att det finns någon kallödning inne i den.
Nu när jag vrickat mycket på den fram o tillbaks, så har inte felet uppstått på årets körda 1000 mil (Ta i trä...)
 

Dykarn

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
4614
Medlemskap
2023
Tack för alla svar så här långt. Uppskattar att ni delar med er av era erfarenheter som så väl dessutom liknar mina problem.
Bra att få tips var jag ska börja leta efter det i detta fall troliga stället/orsaken till problemet.
Om jag förstått det hela rätt så kan felet stå att finna i eller invid kopplingarna, i anslutning till/bakom skärmen?
Har jag lite tur så slipper jag ifrån köpa nya komponenter, en efter en.
Bästa hälsningar
Lasse
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men tog i alla fall bort kontaktstycket helt och gick igenom höljet med kabeln från kameran. Sedan lödade jag anslutningarna direkt mot kortet. Det var lite trixigt eftersom jag var tvungen att göra felsökning och rep på plats så att säga.
 

Dykarn

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
4614
Medlemskap
2023
Hej,
Tack för ditt svar. Ber om ursäkt jag inte hänger med. I vilken ände av utrustningen du beskriver?
Kabelanslutningarna från koppling bak i bilen samt fram till kameran?
Eller kopplingarna vid boxen bakom instrumentbrädan fram till bildskärmen eller kanske från kableget fram till boxen?
Lödning direkt på kortet, vari sitter kortet?
Hoppas du vill svara mig igen
Bästa hälsningar
Lasse
 

Bojar

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Linköping
HBK-Nr
8811
Medlemskap
2024
Hoppas det är ok att jag "kapar" tråden.
Jag har en Vaeco dubbellince backkamera. Den fungerar när jag startar den manuellt men inte när jag lägger i backen. var ligger problemet?
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej .
Sama symptom har jag med min. Har ingen aning hur ska ,eller vem ska kan reparera den ?
Tacksam för all tips

Mvh
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har precis börjat utforska hur Waeco-cameran funkar på vår bil som vi köpte i våras. Detta inför eventuella försök att koppla den till en android-stereo istället för den egna skärmen. Detta är en annan historia men det jag insett är att backkameran triggas att starta när backljuset tänds . Sitter alltså en kabel som är kopplad till någon plint någonstans för detta.
Om inte kameran startar kanske det är problem med den kabeln eller inkopplingen.
Obs: gubbgissning.
 

Bojar

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Linköping
HBK-Nr
8811
Medlemskap
2024
Har du en Zenec enhet så fick jag precis nu info om att man ska gå in på enhetens inställningar och markera att backkameran ska starta när man lägger i backen. På så vis fick jag min kamera att fungera igen.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Därav köper inte jag Waecos produkter då dom funkar runt hörnet å sen strul. Åkeriet som är grannar med oss har gått över till Carmedien och funkar alltid.
Har nu min andra dubbellinsare från dom på min husbil och är grymt nöjd.
Carmedien® Doppel Shutter Rückfahrkamera CM-DSKRFK

Hej. Vet Ni om Carmeddien är direkt utbytbar med samma koppling som Waecos kamera?
Det hade ju avsevärt förenklat ett byte.
 
W

Weckman

Guest
Hej. Vet Ni om Carmeddien är direkt utbytbar med samma koppling som Waecos kamera?
Det hade ju avsevärt förenklat ett byte.
Finns flera olika adaptrar beroende på vilken Monitor du har
Carmedien® CM-DSKRFK Adapter für Waeco Dometic Rückfahrkamera.
Maila dom och förklara vilken kamera du har så hjälper dom dig. Maila christian.jurtz@bewado.de en kanon kille som hjälper dig och säg bara att du fått uppgifterna av mig.
Tyska eller engelska går bra
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen