• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är detta för uttag på en Pilote 1991?

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Hej!
Jag har ett uttag på min Pilote 1991. Är det någon som vet vad den fyller för funktion?
20181104_121432.jpg 20181104_121443.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Du kommer säkert att få många gissningar, och har du tur är det någon annan Pilote-ägare som vet.

Annars är väl det enklaste att fråga en Pilote-återförsäljare.

Pålle
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Tack för informationen men vad innebär det konkret? "Houses electrical socket and water pump connection. Complete with plug set for pump cable and sealing cap for water spout".

Vattenpump har jag men den är inte kopplad till uttaget.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Efter att ha kollat länken Dethleffskvalite gav så verkar det vara ett uttag för en yttre elektrisk pump att använda för att pumpa IN vatten till bilen via vattenuttaget.

MVH
Hans
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Tack för svaret. Om jag förstår det hela rätt kopplas en slang från pumpen till den runda "pipen" och vattnet pumpas in där istället för den vanliga vattenintaget.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes et kabel/slange sett for disse koblingene, hadde slik inne i service luken på min Flair 2008. I Garasjen lå det med en posen med lyseblå deler for bruk av kontakten. Ene kontakt slange var enkel fordirekte kobling til byvann. Den bilen hadde og en mekanisk velger slik at jeg kunne velge om vannet skulle fylle tanken eller gå direkte på innsiden av trykkpumpen.

Denne kontakten ligner mye på de som var vanlig på engelske vogner fra den tiden og ble brukt til å løfte vann fra en kanne eller tank utvendig over i den innvendige tanken. Disse gamle manglet en låsning som førte til at en ikke kunne sette byvann direkte på kontakten.
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Grattis! Du har en anslutning för utvändig dusch, visserligen bara kallvatten. Helt ok för att skölja av stövlar, hundtassar o likn. Tillverkat av COMET som är en av de de största tillverkarna av Dusch/Köks kranar till Husvagnar och Husbilar.
Du måste ha en duschslang med en liten pigg i anslutningen som öppnar ventilen i utkastaren, anslut en strömbrytare och pumpen startar.

OBS Titta om anslutning går till din Pump eller direkt till vattentanken. Hos mig går den till Pumpen och fungerar därför som dusch.

Comet Dusch.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen