• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Dålig bromsverkan Citroen C25

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hej

Inför semestern bytte jag skivor och belägg på bilen.
De var inte helt slut på något sätt men jag passade på när jag ändå skulle beställa andra delar.
Efter bytet blev bromsarna sämre!!!
Tänkte att de fick slita till sig lite. Det blev bättre men det är fortfarande svårt att tvärnita.

På alla andra bilar jag har haft har det alltid gått att bromsa så hårt att hjulen låser (ej ABS då). Här är det inte möjligt.
Kan det vara så att de nya beläggen är skräp och inte funkar?
Är det något annat som kan toka till sig? Jag rotade och bytte en hel del i samma veva som bromsarna. Vattenpump, alla remmar bland annat.

-Vakuum kretsen verkar funka.
-Kolvarna i bromsoken rör sig lätt och fint.
-Inget stopp i bromsledningarna (till frambromsarna iallafall)

Jag vet att det finns en bromsregulator som fördelar kraften mellan fram och bak men även om den skulle krångla så ska det väl ändå gå att få hjulen till låsning.

Tacksam för återkoppling.

Mvh Baikal
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hmmm
Med tanke på Topaz och Michael S svar så drar jag mig lite för att erkänna följande.

Det är absolut inga originaldelar. Osäkert vad som räknas som original på en gammal C25:a från 94. Historiskt har jag aldrig haft problem med "funky-name" delar. Tvärtom så har jag glatt mig över besparingen.
I det här fallet har jag kanske gått över gränsen.

Skivorna är av märke A.B.S och kostade 160 sek styck.
Beläggen av märke STARK kostade 130 sek för en sats.
Allt köptes från Autodoc.

OM kostnaden är direkt relaterad till bromsverkan kanske jag ska vara glad att jag har bromsverkan alls :)

Jag ska prova att satsa på deras High-end sortiment så jag kan utesluta materialfel.

Mvh Baikal
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
En alltför finsvarvad yta på ny bromsskivor påverkar bromsförmågan, på samma sätt som om man överhettat skivorna vid exempelvis alpkörning.
Innan du köper nya delar finns det ett par saker som du kan testa:
Rugga upp ytan på skivorna, själv använder jag grovt slippappersrondell korn 40 i vinkelslipen. Byt sedan till en smal kapskiva 1.25mm och kör ett grovt kryssmönster i beläggen, bara några snitt och inte för djupt. Rugga även upp ytan på beläggen men utan att använda någon maskin.
Ger inte detta önskvärt resultat så är det väl bara att handla nytt.....
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
En alltför finsvarvad yta på ny bromsskivor påverkar bromsförmågan, på samma sätt som om man överhettat skivorna vid exempelvis alpkörning.
Innan du köper nya delar finns det ett par saker som du kan testa:
Rugga upp ytan på skivorna, själv använder jag grovt slippappersrondell korn 40 i vinkelslipen. Byt sedan till en smal kapskiva 1.25mm och kör ett grovt kryssmönster i beläggen, bara några snitt och inte för djupt. Rugga även upp ytan på beläggen men utan att använda någon maskin.
Ger inte detta önskvärt resultat så är det väl bara att handla nytt.....
Tackar för tipset!! Måste omgående testa detta.
Jag återkommer
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Kolla även bromsslangarna, kan svälla o bli täppta när dom blir gamla. Går att se om nån bromsar med motorn igång så du får full servoverkan. Kolla så dom inte sväller upp när du bromsar, då har du ett fel där.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Kolla även bromsslangarna, kan svälla o bli täppta när dom blir gamla. Går att se om nån bromsar med motorn igång så du får full servoverkan. Kolla så dom inte sväller upp när du bromsar, då har du ett fel där.
Tror inte att det är slangarna som bråkar. Jag bytte bromsolja och "sköljde" systemet dvs sög ut ganska mycket bromsolja genom avluftningsnipplarna. Använde en sug-mojäng från Biltema. Oljan drogs ut ganska raskt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan jag hade samma problem för rätt länge sedan med min husbil av samma generation.
Jag böt ut och renoverade allt på vårkanten. Redan när jag körde ut från infarten kände jag att det inte var ok. Skitsvaga bromsar helt enkelt.
Efter flertal olika försök och dummerjönstester bl. a. genom att kolla vakuum och plugga utgångarna från huvudcylindern till bakbromsarna kunde jag konstatera, utan att begripa varför, att skivbromsarna fram var fullständigt värdelösa.
Efter flera misslyckanden, ytterligare ett desperat tveksamt försök. Jag slipade av de gamla rätt utnötta beläggen på ytan och stoppade dit dem utan annan åtgärd. Ett par pump på pedalen för att få ut kolvarna och test.... Full bromseffekt igen ????
Det var helt enkelt de nya beläggen som inte bromsade rejält mot skivorna.
Billiga piratbelägg, nej tvärtom, beläggen var av fabrikatet FERODO som gör belägg till "häftiga" bilar och mycket inom tävling m.m.
Jag vet inte om det hade blivit fel vid tillverkningen så själva beläggets material var för hårt för en vanlig bil och hörde hemma på en tävlingsbana eller något sådant, men beläggen var felet utan tvekan.
Nu har du väl inte fått tävlingsbelägg kanske, men att fel belägg totalt kan sabba bromsverkan är jag säker på efter det här.
Jag knallade iväg och köpte nya ATE belägg till bilen i stället som jag monterade, och bromsarna var helt ok. även med dem. Nästan en dags extra arbete och huvudbry för dessa felaktiga? belägg.
Det kan ju vara något annat som bråkar för dig visserligen men.....

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Var ikke dette et ganske vanlig problem på de første belegg uten asbest? Har for meg at for enkelte biler så slipte en av den harde overflaten før montering, uten dette så skulle det mange harde oppbremsinger til før det ble noe særlig effekt. Dette var etter jeg sluttet på verkstedet, men hørte reparatørene forbanne disse nymotens dårlige belegg når jeg besøkte familiens verkstad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Knut, ja i begynnelsen med arbetsfria belägg så var det nog en hel del bekymmer och svordomar har jag för mig. Men även fast jag skrev "för rätt länge sedan" så menade jag bara kanske nio år eller så, och då hade de nog kommit över de värsta problemen.
Jag hade faktiskt köpt beläggen i en lokal affär. Det var när Bilmicro fortfarande fanns och hade butiker. Jag lämnade tillbaka beläggen och begärde en förklaring från tillverkaren om vad det var för fel på beläggen, samt fick ett tillgodokvitto på kostnaden.
Någon månad senare så gick jag åter in i butiken för att kolla om någon förklaring från tillverkaren hade kommit......
I stället så fanns det då skyltar med att konkursförvaltaren hade total utförsäljning av kvarvarande lager, så ingen hade längre intresse av min fråga som blev obesvarad, och tillgodokvittot var inte ens värt pappret det var skrivet på.

M.v.h. JANKRO.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hejsan jag hade samma problem för rätt länge sedan med min husbil av samma generation.
Jag böt ut och renoverade allt på vårkanten. Redan när jag körde ut från infarten kände jag att det inte var ok. Skitsvaga bromsar helt enkelt.
Efter flertal olika försök och dummerjönstester bl. a. genom att kolla vakuum och plugga utgångarna från huvudcylindern till bakbromsarna kunde jag konstatera, utan att begripa varför, att skivbromsarna fram var fullständigt värdelösa.
Efter flera misslyckanden, ytterligare ett desperat tveksamt försök. Jag slipade av de gamla rätt utnötta beläggen på ytan och stoppade dit dem utan annan åtgärd. Ett par pump på pedalen för att få ut kolvarna och test.... Full bromseffekt igen ????
Det var helt enkelt de nya beläggen som inte bromsade rejält mot skivorna.
Billiga piratbelägg, nej tvärtom, beläggen var av fabrikatet FERODO som gör belägg till "häftiga" bilar och mycket inom tävling m.m.
Jag vet inte om det hade blivit fel vid tillverkningen så själva beläggets material var för hårt för en vanlig bil och hörde hemma på en tävlingsbana eller något sådant, men beläggen var felet utan tvekan.
Nu har du väl inte fått tävlingsbelägg kanske, men att fel belägg totalt kan sabba bromsverkan är jag säker på efter det här.
Jag knallade iväg och köpte nya ATE belägg till bilen i stället som jag monterade, och bromsarna var helt ok. även med dem. Nästan en dags extra arbete och huvudbry för dessa felaktiga? belägg.
Det kan ju vara något annat som bråkar för dig visserligen men.....

M.v.h. JANKRO.
Jag håller tummarna på att det är beläggen som är kass. Vi får se till helgen när de nya förhoppningsvis dyker upp. Lite kul att du nämner FERODO. Det var just det märket som jag funderade på när jag letade efter high-end prylar. Nu blev det ett par ATE och vad jag har förstått så håller de överlag god kvalitet.
Mvh Baikal
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Japp!! Där satt den.

Det tog lite tid att komma till avslut beroende på felbeställning och sedan dåligt med tid.

De nya skivorna och beläggen kom inte till sin rätt direkt. Vid första provrundan märkte jag endast en marginell förbättring. Jag fortsatte rundan och bromsade väldigt frekvent. Det till den gräns så att bromsarna blev överhettade. Det luktade bränt och det kom rök från hjulhuset när bilen stod still.
Efter det att att bromsarna fått svalna så infann sig det efterlängtade. En fullgod bromsverkan!! :)

Stort tack för alla tips och råd!!

Mvh Peter/Baikal
 
Toppen