• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad hände med forumet efter uppdateringen?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hittar absolut inte allt och har inte riktigt förstått upplägget av forumet. Men läser alltid senaste inläggen och sättor ofta på att följa vissa trådar med Epost då är det lätt att hitta till den tråden igen. Hag sitter bara på en Ipad. Gjorde det en gång på datorn och då var det mer överskådligt men man ligger alltid nu i soffan och surfar
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
All förändring kan verka besvärlig då det inte ser ut som tidigare.
Av den anledningen tog vi fram ett antal informationsfilmer, du hittar dem om du klickar på loggan högst upp till vänster.
I rutan till höger "Hjälp med hemsidan" finns 12 informationsfilmer.
Titta gärna igenom dem först.
Tipsa oss (vi är en grupp som jobbar med bl.a. forumet/hemsidan) sedan om vad som är svårt att hitta/hantera men efter att du tittat på filmerna.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vad tycker ni som är nya medlemmar som inte sett det gamla forumet? Är det krångligt att hitta på forumet eller?
Jag tycker att ju mer jag använder det ju bättre blir det. Finns kanske lite smågrejor som kan fötbättras men i det stora hela tycker jag det funkar bra.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Har inte sett det gamla forumet men tycker att det nya fungerar bra men saknar stödet för Tapatalk. (som är en app för att läsa forum på mobila enheter. )
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har frågat i hjälpen vad visa upp är eller är det samma som min husbil?
Kan i te ta bort bilder i det
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jag som varit med i 5 år och sett både det gamla och nya firumet tycker det nya är mycket bättre!!!
Även om det fortfarande är svårt att hitta vissa funktioner i och med olika vyer för olika hårdvara (dator, platta, telefon) och att man försökt få in allt som tidigare fanns i en helt annan programvara så är det ju mycket lättare att hitta än i det gamla som jag svor över många gånger som ny medlem...
Det gamla liknade ju inget annat forum man stött på utan var ju en helt egensnickrad lösning? ?
Bland det tråkigaste med det "nya" forumet är dessa allmänna negativa kommentarer om att det var bättre förr, det är krånglig mm som hamnar här och där i alla trådar av samma(?) medlemmar. Kan ni inte ta de kommentarerna i trådarna som har med forumet att göra (som denna) och inte smyga in dem överallt?
Det om något sätter väl en negativ prägel på forumet och verkar avskräckande på nya datorovana medlemmar? ? ?
När vi vet stt det är tekniskt omöjligt att backa tillbaka till den gamla lösningen kan vi väl försöka hjälpa varandra med POSITIVA kommentarer om forumet i stället? Detta för att motverka farhågorna att Facebook tar över från forunet.
Så, nu har jag också fått avreagera mig i denna tråd! ;-)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har inte sett det gamla forumet men tycker att det nya fungerar bra men saknar stödet för Tapatalk. (som är en app för att läsa forum på mobila enheter. )
Måten Tapatalk jobber på fungerer bra for et forum med flat brukerstruktur, vi har en mye vanskeligere brukerstruktur så vi kommer inn i en del av Tapatalk som har mange problemer. Er selv med i en brukergruppe for Tapatalk administrasjon, og vil ikke anbefale å legge inn koblingen som finnes.

I vårt oppsett av forumet så ligger det inne automatisk tilpasning til forskjellige skjermstørrelser. Veksler selv mellom telefon og PC med UHD skjerm, og har testet de mellomliggende formatene også.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Lite omständligt att behöva gå via hemrubriken för att få alla senaste inläggen under forumrubriken. Jag använder olika versioner av iPad.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Lite omständligt att behöva gå via hemrubriken för att få alla senaste inläggen under forumrubriken. Jag använder olika versioner av iPad.
Lägg in detta som bokmärke eller genväg i din mobila enhet eller laptop:
Då kommer du direkt till den vy som visar ca 500 st senaste inlägg när du startar din webbläsare. Denna vy visar även vilket forum varje inlägg tillhör.
Nackdel: Du måste fråga om då och då för att få med ytterligare tillkommande nya inlägg under tiden efter första frågan. Fråga då om genom att klicka på Senaste inlägg i den vita menyraden (under den blå menyraden). Vilket kan innebära att du måste klicka på de tre prickarna (om du kör via t ex smarttelefon, alltså för att få upp Senaste inlägg). Men det är inga problem bara man tål ett par extra klick. Det tar bara ett par sekunder.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du har og 3 prikker til høyre på menylinjen, trykk på denne og du får en dropdown meny med de manglende menyvalgene. Fungerer i alle fall på Android, har ikke testet om Safari undertrykker prikkene :D
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Lägg in detta som bokmärke eller genväg i din mobila enhet eller laptop:
Då kommer du direkt till den vy som visar ca 500 st senaste inlägg när du startar din webbläsare. Denna vy visar även vilket forum varje inlägg tillhör.
Nackdel: Du måste fråga om då och då för att få med ytterligare tillkommande nya inlägg under tiden efter första frågan. Fråga då om genom att klicka på Senaste inlägg i den vita menyraden (under den blå menyraden). Vilket kan innebära att du måste klicka på de tre prickarna (om du kör via t ex smarttelefon, alltså för att få upp Senaste inlägg). Men det är inga problem bara man tål ett par extra klick. Det tar bara ett par sekunder.
Jag var med ett par år på det gamla forumets tid och tycker att det nya är mycket fräschare. Allt har ett bäst före datum, så även vi människor ;) Att stödet för det gamla forumet upphört är även det ett gott skäl.

"Konkurrensen" från Facebook lär vi få leva med, tyvärr äger Facebook datat och applikationen den dagen dom stänger ner är allt borta, precis som musiken på Spotify, filmerna på Netflix osv - Själv är i många fall bäste dräng, forumets data är vårt och värt att bevara och återigen konvertera när verktyget vi använder av tillverkaren läggs ner eller behöver uppgraderas. Själv använder jag Facebook för korta, snabba hurra- och hejarop samt lite distansrelationer.

Skulle det nya forumet kunna erbjuda en privat, dynamisk flik med möjlighet för var och en att där lägga liknande genvägar som ovan? Då skulle forumet kunna vara lättläst oavsett vilken enhet och datorkonto jag använder...
Forum jag följer (finns redan som egen rubrik)
Trådar jag följer (finns redan som egen rubrik)
Olästa
Senaste
Under markisen
osv

/Tommy

PS - Postar förslaget även under "Synpunkter...."
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Kan säkert vara en lösning men ännu bättre om forumet var riktigt från början.
Utan bokmärken och utan att man själv måste komma på egna patentlösningar.
Det vore en stor fördel om vi kunde få lite hjälp med att förstå vad ni aktiva kritiker menar med "hur forumet borde ha sett ut från början". Att sluta klaga i generella termer, och i stället stå upp och konkret specificera vad det är ni menar.
  • Vilka vyer?
  • Hur ska varje vy se ut?
  • Menyteknik? Genvägar?
  • Layout?
  • Etc
Jfr Tommys inlägg här ovan, sådana inlägg för utvecklingen framåt, det är sådana synpunkter vi vill ha.

F n pågår ett utvecklingsarbete i flera avseenden. Vi har lämnat bakom oss ett nytt betalningssystem för våra medlemmar, GDPR, nya rutiner och arbetssätt webbarna emellan, struktur och metodik för POI-filer, upprensningar, mm.
Och nu siktar vi på t ex ett nytt system för våra husbilsplatser, bättre funktioner för Annonser, arbete med nästa huvudversion av xenForo (forummotorn). Mm.

Vi i projektgruppen inga "gudar", vi är alla ideellt arbetande amatörer med några få experter till vår hjälp, så vi behöver verkligen konkret hjälp och genomtänkta synpunkter om hur vi ska vidareutveckla forumet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi i projektgruppen inga "gudar", vi är alla ideellt arbetande amatörer med några få experter till vår hjälp, så vi behöver verkligen konkret hjälp och genomtänkta synpunkter om hur vi ska vidareutveckla forumet.
Jag har full förståelse för detta och inser att utvecklare av forumet gör sitt allra bästa.
Kanske behövs mer professionell hjälp eftersom uppdateringarna gjort forumet alltmer svårmanövrerat.
Kanske passar forumet bättre för dem som fortfarande använder PC med Windows?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For meg fungerer det meget bra på diverse Android utgaver og Windows - også Windows Phone. Men jeg har ingen Apple enhet :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Så här ser det ut numera när jag klickar på Forum.
För att få underrubriker måste jag gå via Hem och tillbaka. Detta hände vid senaste uppdateringen och är ingen förbättring, snarare tvärtom. Det positiva är att man slipper leta efter Skapa ny tråd.
Som upplysning lämnade jag den stagnerande PCvärlden för åtskilliga år sedan.

CF418B72-0958-443E-897F-F260D0C22ABE.png
 
Toppen