• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anslutning till gråvattentanken

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Söker en anslutning eller kran till gråvattentanken
På min nya tank sitter två anslutningar för att tömma den
Mått på anslutningarna är 43 el 60 mm. Hittar ingen anslutning med dessa dimensioner
Någon som vet något som passar?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har en sådan kran på ett plaströr och det fungerar.
Jag har funderat över att göra någon form av koppling att fästa på kranvredet och manövrera med veven till markisen. Har inte kommit längre än till funderingsstatiet.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Denna är ju tyvärr lite för liten...
Waste Water Ball Valve Control 9-15 VDC for motorhomes and caravans

//Jocke[/QUOTE]


Jeg har akkurat denne ventilen på min bobil. Er veldig fornøyd.
Tømmer 100 Liter gråvann på ca. 2 min.20 sek.
Føler at det er et akseptabelt tidsbruk.
Fjernkontrollen og strømbryter har jeg montert under kombiinstrumentet til venstre for girspaken (Ducato 2018-mod.) Strømbryteren er med rødt varsellys, gir strøm til både kamera og ventil.
Har i tillegg montert et kamera som viser rørstussen, bommer nå aldri på markbrønnen!
IMG_0265.JPG
image.jpg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Vej igen
Den på Watski är nog inte elektriskt manövrerad utan kablarna är nog dessa som går till displayen för att visa om ventilen är öppen el stängd
Köper man till fjärrkontrollenheten eller ingår den i kranen?
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024


Jeg har akkurat denne ventilen på min bobil. Er veldig fornøyd.
Tømmer 100 Liter gråvann på ca. 2 min.20 sek.
Føler at det er et akseptabelt tidsbruk.
Fjernkontrollen og strømbryter har jeg montert under kombiinstrumentet til venstre for girspaken (Ducato 2018-mod.) Strømbryteren er med rødt varsellys, gir strøm til både kamera og ventil.
Har i tillegg montert et kamera som viser rørstussen, bommer nå aldri på markbrønnen!
Visa bilaga 158293
Visa bilaga 158294[/QUOTE]
Kanonfint :)
Har du nån typ av bussning på ventilen för att få den att sitta fast i det 50mm avloppsröret?
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Hos meg er røret ut fra tanken Ø40 mm innvendig.
Dermed passer et vanlig 90 gr. rørbend rett på!
Fikk tak i en PVC-overgang, Ø40mm utvendig/1" utvendig gjenge, og skrudde denne på ventilen.
Jeg demonterte bare det originalmonterte rake røret som gikk ut til siden, og monterte slik som på bildet.
Gummitetningene på rørbendene holder tett mellom tank og ventil.

PVC-overgang
IMG_0876.PNG
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag har använt den senare och är mycket nöjd. Vad menar du med att den är för liten?

Hälsar Kjell

Om man har ett tapprör på 40mm, vill jag ogärna krympa ner det till 1 tum (25mm). Det är därför jag anser den vara för liten.

Däremot gillar jag kranen på watski. Det blir troligtvis det alternativ jag kommer nyttja för egen del ;)

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022


Jeg har akkurat denne ventilen på min bobil. Er veldig fornøyd.
Tømmer 100 Liter gråvann på ca. 2 min.20 sek.
Føler at det er et akseptabelt tidsbruk.
Fjernkontrollen og strømbryter har jeg montert under kombiinstrumentet til venstre for girspaken (Ducato 2018-mod.) Strømbryteren er med rødt varsellys, gir strøm til både kamera og ventil.
Har i tillegg montert et kamera som viser rørstussen, bommer nå aldri på markbrønnen!
Visa bilaga 158293
Visa bilaga 158294[/QUOTE]

Det låter ju bra. Jag var rädd att det skulle ta mycket längre tid att tömma tanken. Har du inga problem med att ventilen sätts igen av div små restprodukter av olika slag?

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Vej igen
Den på Watski är nog inte elektriskt manövrerad utan kablarna är nog dessa som går till displayen för att visa om ventilen är öppen el stängd
Köper man till fjärrkontrollenheten eller ingår den i kranen?

Tror du det? Kanske har du rätt. När jag kollar lite mer nogrant kan jag inte se att den har någon spolspänning angiven. Det kan ju indikera att det inte finns någon spole ;)

//Jocke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tror du det? Kanske har du rätt. När jag kollar lite mer nogrant kan jag inte se att den har någon spolspänning angiven. Det kan ju indikera att det inte finns någon spole ;)

//Jocke

Om man kollar ännu noggrannare, upptäcker man att det står så här på Watskis hemsida:

Ventilen kan inte fjärrmanövereras utan endast kontrolleras via displayn.


Pålle
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.911
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om man har ett tapprör på 40mm, vill jag ogärna krympa ner det till 1 tum (25mm). Det är därför jag anser den vara för liten.

Däremot gillar jag kranen på watski. Det blir troligtvis det alternativ jag kommer nyttja för egen del ;)

//Jocke

Var själv fundersam på krympningen till 25 mm. Fick dock rådet av en ”förståsigpåare” att det inte hade någon större betydelse för flödet med krympning under en kortare bit av rördragningen. Hur som helst så fungerar det och jag har inte fått något stopp under de två säsonger jag använt ventilen.

Hälsar Kjell
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Då blir väl det den som willow har testat :)
Har kollat lite mer så jag får dilig plats för en handmanövrerad
Tänkte hänga fjärrkontrollen innanför bakdörren
Ytterligare meea kostnader,stackars pension :(
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Om man kollar ännu noggrannare, upptäcker man att det står så här på Watskis hemsida:

Ventilen kan inte fjärrmanövereras utan endast kontrolleras via displayn.


Pålle

Ja, jösses vad slarvig jag läste om denna ventil... Jag läste egentligen bara rubriken "Elektrisk kulventil".

Skönt att ni är vakna Pålle och Affezell ;)

Efter tidigare kommentarer om att 1 tum inte verkar vara för liten ventil, går jag tillbaka till det tänket då.

Hur går dina funderingar om ditt avlopp Affezell?


//Jocke
 
Toppen