• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan man parkera lagligt med stor husbil?

F

F.d. 52118

Guest
ag har skrivit till ALLA 290 kommuner i Sverige. Drygt 100 svarade.

Här kan ni läsa frågan och svaren.

P-bot i Malmö

Tack för din lista- toppenbra! Men herrgud vad FLUMMIGT att alla svarande kommuner har olika åsikt om saker som om man ska köpa en eller två biljetter när man har husbil eller husvagn, om man överhuvudtaget får "dubbelparkera" på två rutor och om man får campa/sova i sin bil. Det alla kommuner är överens om verkar vara att alla hjul ska vara innanför markeringen. Jag förstår verkligen INTE hur man ska få plats med alla hjul i en ruta som är två meter bred (i min kommun uppgav man att rutorna var 2*5 meter). I min stad är dessutom parkeringsbolagen snabba som sjutton att lappa den som står fel och jag skulle inte alls bli förvånad om man fick böter för att man ställde husbilen på stormarknadens parkering. De två stora parkeringsbolagen i stan skulle hitta flera anledningar till att man överträtt reglerna och gjort sig förtjänt av en bot...

Det låter, om man tittar på kommunernas svar, att det säkraste är att parkera i kommuner utan P-biljetter eller på 24-timmarsparkeringar på gatan.

Otroligt godtyckligt för övrigt, att alla kommuner tolkar detta på olika sätt :wub:
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi valde en 6 meters ”plåtis”, bl.a. pga den ryms i p-rutor. Vi övernattar ofta på parkeringar i städer, dvs campar inte, inga öppna fönster, möbler ute, osv.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Detta visar att inte ens trafikövervakningen fungerar i samma kommun, jag frågade trafikvakterna i Karlstad och fick det besked som jag skrev i tråden , nu kommer ett annat besked från deras chef, hur ska de lappa? stackars människor som ska arbeta under sådana förhållanden.
Vi måste få fram enhetliga parkeringsregler för hela landet, det här hattandet ställer bara till problem för oss som rör sig över hela landet.
 
F

F.d. 55374

Guest
Hur ska kontrollanten veta att man sover? Han har ingen befogenhet att ta sig in & kolla. Om han tittar in genom ett fönster & ser någon ligga där inne så kan han ju inte veta om personen bara sträckt ut sig & vilar. För övrigt tror jag inte att man i någon kommunan stadga kan förbjuda någon att sova i sin bil om man har parkerat enl. regelboken & löst p-biljett. Ett fordon är att betrakta som någons hem & där gör man som man vill. Alla kränkningar av detta är att betrakta som hemfridsbrott & således straffbart.

Varför övernatta i sitt campingfordon på centrala platser.
Tommy R
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tommy det er ikke alle som lever ute i Outback (Australsk begrep for det motsatt av storby). Selv lever jeg nær grensen for Outback, kun 15 min fra en større by :D).
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Hej!

Nybörjare här som snart får hem en Burstner Argos :)

Sitter och funderar på det där med parkering och inser att vi antagligen kommer att vara olagliga när vi parkerar vår Argos på kommunernas mark. Bilen är ca 8,8 meter lång och ca 2,3 meter bred och så stora är ju inte parkeringsrutorna i någon stad vad jag vet. Enligt SKL får man inte stå utanför rutan (jag trodde i min enfald att man kunde köpa två biljetter om man "dubbelparkerade"). Såhär står det på deras hemsida:

Parkera utanför uppställningsplats
Ett fordon får inte parkeras så att det står med något hjul utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske. Detta är en generell regel som finns i 3 kap 49 § trafikförordningen (1998:1276).
Regeln gäller oavsett om det är ett enskilt fordons hjul (till exempel husbil) som står utanför markeringen eller om det är ett husvagnsekipage (fordonståg).


Vi hade inte tänkt att åka in i städer med vår stora husbil, men handla behöver man ju och ibland kan det ju också vara trevligt med lite stadsliv på semestern, titta på bio, fika etc.

Hur gör ni andra med stora husbilar när ni parkerar på kommunens mark? Ska man ta hänsyn till SKL:s regler eller chansar man? Isåfall gäller ju samma sak om man har släpvagn och dubbelparkerar (vilket vi ofta gör)?

Tack på förhand!
/Dartanjang



Den texten förbjuder väl inte att parkera över två eller fyra rutor. Kravet är ju att inte bilen ”står med något hjul utanför en uppställningsplats”.
ERIKPER
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har ännu inte lyckats få parkeringsböter med husbilen under de 19 år vi kört året runt och besökt många städer söder om dalälven. Parkerar alltid över 2 rutor eller backar över någon gräsplätt. Betalar bara en biljett som sätts i rutan. Ser till att hjulen alltid är innanför eller på linjen.
Varför göra parkering till ett stort problem när det uppenbart är sällsynt med parkeringsförseelser.
 
F

F.d. 55374

Guest
Va?... Det gör vi ofta när vi hälsar på vänner, besöker restauranger mm. Det är ju halva grejen med husbil!

Ni övernattar väl inte på platser där det är förbjudet ? En natt av våra 65-70 nätter denna säsong har vi övernattat centralt, slängde bort 250 kr på asfaltruta i Övik. Att kunna upptäcka och övernatta i vår natur är mer än halva grejen med husbil. Känner oss nog mer trygga i skogen i Norrland än om vi skulle övernatta centralt.
Tommy R
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Behöver inte finansieras av någon pappa för att man ska vara rädd om sin fina bil.
Jag dubbellparkerar alltid ena bilen för att slippa märken efter oaktsamma pensionärer.
Så du menar att vi pensionärer skulle vara oaktsamma om andras bilar.
Om du nu har en bil som du betraktar som en möbel tycker jag att du ska parkera längst bort i hörnet av en parkering. En bil är till för att ta dig från A- B
 
F

F.d. 53382

Guest
Hejsan. Min dotter hade parkerat i 2 rutor med bil och husvagn i Luleå för några år sen. Betalade för både vagn och bil. När dom kom tillbaks satt en lapp på rutan. Ni behöver bara betala för ett ekipage nästa gång. Med vänlig hälsning parkeringsvakten.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Behöver inte finansieras av någon pappa för att man ska vara rädd om sin fina bil.
Jag dubbellparkerar alltid ena bilen för att slippa märken efter oaktsamma pensionärer.

Vaddå "oaktsamma pensionärer"? Vilket ointelligent påhopp, jag är övertygad om att denna grupp är mer aktsamma & försiktiga än andra. Att kläcka ur sig något så korkat i ett forum där en mycket stor del av deltagarna är just pensionärer. Jag däremot parkerar aldrig intill bilar med bilbarnstolar i. Småbarn har inte det förutseendet utan slänger upp dörren innan pappa eller mamma hinner agera utan att tänka på att bilen bredvid kan skadas, har själv råkat ut för detta.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Varför övernatta i sitt campingfordon på centrala platser.
Tommy R

Ibland åker vi ut i skogen och fricampar (lugnt och skönt), andra gånger åker ut till havet/gästhamn och deras ställplatser för att njuta av räkor och salta vindar (västkusten), och ibland utforskar vi en ny stad och står då oftast centralt på billig parkering.
Besöker vi bekanta 20-30 mil bort står vi oftast parkerade på gatan utanför deras. Slippa våldgästa med övernattning. Perfekt tycker vi (och dom).

Det ena utesluter väl inte det andra???
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Så du menar att vi pensionärer skulle vara oaktsamma om andras bilar.
Om du nu har en bil som du betraktar som en möbel tycker jag att du ska parkera längst bort i hörnet av en parkering. En bil är till för att ta dig från A- B

Nu blir jag lite konfunderad, betyder det att jag som är hyfsat aktsam med min bil ska tolerera att människor som inte är det gör åverkan på den?

För övrigt så är nog en möbel i min värld betydligt mer oöm och inbringar bråkdelen av väldet av en bil, så hade jag sett på mina bilar som möbler så hade jag inte varit lika rädd om dom!

//Peter
 
Toppen