• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan man parkera lagligt med stor husbil?

F

F.d. 52118

Guest
Hej!

Nybörjare här som snart får hem en Burstner Argos :)

Sitter och funderar på det där med parkering och inser att vi antagligen kommer att vara olagliga när vi parkerar vår Argos på kommunernas mark. Bilen är ca 8,8 meter lång och ca 2,3 meter bred och så stora är ju inte parkeringsrutorna i någon stad vad jag vet. Enligt SKL får man inte stå utanför rutan (jag trodde i min enfald att man kunde köpa två biljetter om man "dubbelparkerade"). Såhär står det på deras hemsida:

Parkera utanför uppställningsplats
Ett fordon får inte parkeras så att det står med något hjul utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske. Detta är en generell regel som finns i 3 kap 49 § trafikförordningen (1998:1276).
Regeln gäller oavsett om det är ett enskilt fordons hjul (till exempel husbil) som står utanför markeringen eller om det är ett husvagnsekipage (fordonståg).


Vi hade inte tänkt att åka in i städer med vår stora husbil, men handla behöver man ju och ibland kan det ju också vara trevligt med lite stadsliv på semestern, titta på bio, fika etc.

Hur gör ni andra med stora husbilar när ni parkerar på kommunens mark? Ska man ta hänsyn till SKL:s regler eller chansar man? Isåfall gäller ju samma sak om man har släpvagn och dubbelparkerar (vilket vi ofta gör)?

Tack på förhand!
/Dartanjang
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När jag skall handla på LIDL då brukar jag ta 4 rutor så är det mindre risk att någon blockerar min bodelsdörr.....jag har 8+1meter då scootern sitter där bak :eek:
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Vid gatuparkering i städer betalar jag för en plats, men står på två.
På stormarknader står jag på fyra platser.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Överallt är det ju inte rutor. Man kan stå längs med vägen många gånger. Och står man med högerdäcken mot trottoarkanten sticker man ju bara ut till hälften.

På shoppingställen är det nog inget problem att täcka några rutor medans man handlar, men står man över natten kan det nog bli olika resultat.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Alla hjulen i rutan (obs singularis) är det som gäller formellt.

Vi brukar pga längden 8,87 ta två rutor i längd och betala för två om det är betal-P. Det är visserligen lagvidrigt men moraliskt korrekt tycker vi, har hittills inte blivit lappade.

På handelsparkeringar väljer vi avsides eller ytterplatser, fortfarande bara två i längd för att inte störa eller reta upp folk. Jag vet själv vad jag tycker om när unga herrar, över två rutor i bredd, parkerar fina bilar som finansieras av pappa för att sonen ska finna en lämplig hustru...
Vicken mening det blev :yes:

/Tommy

PS - Intressant det där med fordonståg, var övertygad om att kopplat släp oavsett typ finansierades med en biljett.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Så här skriver Min Husbil om detta
 

Bilagor

  • 9458D535-3C8E-4602-B8F1-0A6056547B1A.jpeg
    9458D535-3C8E-4602-B8F1-0A6056547B1A.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 285

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Har en bil 8,66 m lång axelavstånd 475cm då parkeringsrutorna oftast är 5m långa så ryms bilens alla hjul inom rutan , men bilen sticker ut 80 cm fram och 2,8 meter i bakomvarande ruta. i sidled går det bra om trappan är infälld. Har dock hänt att trots mängder av lediga p-platser har någon parkerat i rutan intill så nära att trappan inte kan fällas ut och dörren bara öppnas till hälften. Har också lärt mig att se till att det går att lämna platsen även om alla intilliggande rutor blir upptagna. Bäst om man kan backa ut överhänget över någon gräsmatta eller så, men tyvärr så placeras ofta stora stenar som hinder eller planteras buskar som hindrar. Kanske i en framtid anordnas lite större parkeringsplatser avsedda för husbilar. Gärna i utkanten, långt från ingången annars blir det bara fullt med personbilar.
 
F

F.d. 52118

Guest
Tack för att ni delar med er om hur ni parkerar! Hur är det med lastbilsparkering, får man stå på sådana platser? Finns kanske inte så många i städer, men vid färjeläger etc? Eller är man som husbilsåkare hänvisad till "vanliga" parkeringsplatser?

Undrar också hur det är om man övernattar på en parkeringsplats, blir man lappad då? Såg någon artikel från Gotland om ett par som blivit lappade för att kommunen inte tillät att de sov i sin (hus)bil utan hänvisade till öns campingar. Det låter ju konstigt att man inte får sova i sin bil om man håller sig till terrängkörningslagen och allemansrätten? Jag har fått för mig, men är nybörjare som sagt, att man får sova i sin bil om man inte "campar" och ställer ut stolar, grill osv eller har jag fått det om bakfoten?

Vi har såklart inte tänkt att sova eller campa på ICA Maxis parkeringsplatser men det är intressant att veta vad man får göra rent lagligt i Sverige, eller är det upp till varje enskild kommun att bestämma reglerna för övernattning i bil och husbil (att Gotland kan ha förbjudit det på grund av att det är en turist ö?)
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Det beror på den lokala trafikstadgan, det finns ingen generell regel i Sverige,i vår närmaste stad Karlstad gäller en biljett oavsett hur lång bilen är, förklaringen var "på vintern syns inte parkeringsrutorna så vi bedömmer en biljett per fordon även om du är längre än rutan.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Tack för att ni delar med er om hur ni parkerar! Hur är det med lastbilsparkering, får man stå på sådana platser? Finns kanske inte så många i städer, men vid färjeläger etc? Eller är man som husbilsåkare hänvisad till "vanliga" parkeringsplatser?

Undrar också hur det är om man övernattar på en parkeringsplats, blir man lappad då? Såg någon artikel från Gotland om ett par som blivit lappade för att kommunen inte tillät att de sov i sin (hus)bil utan hänvisade till öns campingar. Det låter ju konstigt att man inte får sova i sin bil om man håller sig till terrängkörningslagen och allemansrätten? Jag har fått för mig, men är nybörjare som sagt, att man får sova i sin bil om man inte "campar" och ställer ut stolar, grill osv eller har jag fått det om bakfoten?

Vi har såklart inte tänkt att sova eller campa på ICA Maxis parkeringsplatser men det är intressant att veta vad man får göra rent lagligt i Sverige, eller är det upp till varje enskild kommun att bestämma reglerna för övernattning i bil och husbil (att Gotland kan ha förbjudit det på grund av att det är en turist ö?)
Du blir inte lappad med P avgift för att du sover i bilen , P avgift får du för att du parkerar lagstridigt eller ej betalt för dig. Sova i bil kan vara förbjudet enligt lokal ordningsstadga men böter för detta är inte P avgift och i så fall är det personer som bötfälls och inte bilen!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hur ska kontrollanten veta att man sover? Han har ingen befogenhet att ta sig in & kolla. Om han tittar in genom ett fönster & ser någon ligga där inne så kan han ju inte veta om personen bara sträckt ut sig & vilar. För övrigt tror jag inte att man i någon kommunan stadga kan förbjuda någon att sova i sin bil om man har parkerat enl. regelboken & löst p-biljett. Ett fordon är att betrakta som någons hem & där gör man som man vill. Alla kränkningar av detta är att betrakta som hemfridsbrott & således straffbart.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Du har rätt i sak , men vi har de politiker vi förtjänar och det finns väl ingen som kan lokala ordningsstadgan i varje enskild kommun. Men det finns ” förbud att övernatta ” i fordon.
Att ingen är dömd och att det inte finns praxis visar bara på lagstiftarens dumhet.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Och jag har aldrig hört talas om någon som bötfällts för att man sover i bilen. Har någon annan hört talas om det?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du har rätt i sak , men vi har de politiker vi förtjänar och det finns väl ingen som kan lokala ordningsstadgan i varje enskild kommun. Men det finns ” förbud att övernatta ” i fordon.
Att ingen är dömd och att det inte finns praxis visar bara på lagstiftarens dumhet.

Ja tyvärr man kan ju se idag hur inkompetenta dom är. Den på kommunen som sitter & totar ihop lokala ordningsstadgor vet säkerligen inte hur det fungerar i verkligheten & vad lagen säger. Man får ju parkera ett fordon över natten bara man följer de regler som finns & i förekommande fall lösa biljett. Hur har man tänkt att man skall övervaka ifall någon sovit i bilen ( som man för övrigt har all rätt till att göra, det är ju ens hem)? Jag välkomnar den gång någon river böteslappen framför näsan på en kontrollant & det blir ett rättsfall som kommunen eller parkeringsbolaget säkerligen skulle förlora.
 
Toppen