• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När blir husbilen för lång??

Stigge53

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18816
Medlemskap
2024
Vi har idag en Adria Sonic Supreme 7,40 lång. Nu har jag sneglat på en Carthago 7,91 lång men med tandemaxel. Adrian är 4,04 mellan axlarna och Carthago är 3,82 mellan axel 1 och 2. Min fundering är att den längre Carthagon borde vara ungefär lika smidig i gathörn och trånga passage. Smidigheten ör viktig för mig eftersom vi åker en del i Europa.
Nån som har nån synpunkt????
 
S

Sören-6830

Guest
Trodde det var en fördel med enaxlat när man skulle parkera med baken utanför p-platsen över gräs t ex ända tills jag såg en tvåaxlad backa det bakre hjulparet över kantsten, då stack inte nosen på bilen ut längre än på vår 7,5 m.
I det fallet spelar längdskillnaden ingen roll.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om smidigheten är viktig, är det en stor fördel med Iveco VS Fiat.
Hjulvinkel vid fullt styrutslag är overklig på Iveco, mycket tvär.
Detta "räddade" oss flera gånger när vi hade en sådan bil.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en 8m +1m för scootern som sitter bakpå h- bilen.... Under mina snart 8år runt medelhavet så är det inte på många platser jag haft problem med mina 9 meter... Men på ön Kithira i Grekland fick jag problem och åkte därifrån i förtid.... Annars är det nog mer parkerings problem med en längre h- bil..... Men kör jag inte med förnuft utan vill in på alla småvägar..... Då blir det snabbt problem..... Oftast har en längre h- bil också längre överhäng där bak och detta kan lätt ställa till det när man skall av/på en färja.... Kan berätta att en gång i turkiet så körde jag en serpentinväg med väldiga skarpa och brant uppför i kurvorna.... Jag fastnade i en sådan kurva.. Bilen gick inte att köra fram..... Ej heller kunde jag backa då scooterställningen tog i assfalten.... Śå vist kan det vara besvärligt med en längre h- bil....
Men sen är där många andra fördelar när man har en lite större h- bil....
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vändradien på vår husbil (Carthago E-lime I50 dvs Fiat Ducato och enaxlad) är avsevärt mycket bättre (läs mindre) än på vår Volvo V70 från 2003.

Har aldrig upplevt vändradien vara ett problem men däremot kan det långa överhänget bak ställa till det vid snäva kurvor om man är lite oförsiktig.
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi har sett att en del campingplatser utomlands inte tillåter husvagnar och husbilar med tandemaxlar. En annan nackdel är att det blir 6 däck i stället för 4 att hålla i trim.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Intressant! Undrar vad motiveringen är? Blir ju lägre axeltryck och skonsammare mot underlaget.
Är det inte så att de dubbla axlarna som sitter relativt tätt gör att man lättare "vrider" sönder gräsytor, plattytor och andra känsligare beläggningar när man manövrerar på små ytor med stora rattutslag? Med bara en axel bak händer inte detta.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Fick en beskrivning om att man ”förbjuder” ekipage med tandemaxlar då de ”kringresande” oftast har dessa ekipage. Vi har anlänt till campingar med denna regel men när vi visat upp våra pass har det alltid vart, Välkomna!
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Har åkt en del år nu i Spanien/Portugal utan större problem beroende av längden! De gånger jag haft bekymmer är det oftast höjden som är bekymret! Det tar i trädgrenar, skyltar, tak på campingar. Är man bara lugn i sinnet är det inga bekymmer!
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Det är betydligt sämre svängradie på min alko fiat med tre axlar än det var på min fiat maxi med två.
Dock så brukar vi komma fram ändå nästan överallt.
 
F

F.d. 24550

Guest
Fick en beskrivning om att man ”förbjuder” ekipage med tandemaxlar då de ”kringresande” oftast har dessa ekipage. Vi har anlänt till campingar med denna regel men när vi visat upp våra pass har det alltid vart, Välkomna!

Bara för att det gått bra på en del ställen behöver det ju inte betyda att det funkar överallt. Det är ju synd att skaffa fordon som begränsar möjligheterna. Jag tror snarare att det har med storlek och vikt att göra, det var åtminstone vad man hintade.
 

Stigge53

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18816
Medlemskap
2024
Ja då blir det för Carthagon 3820(axel2)+500/2(axel3)=4070
Att jämföra med Adria 4035, dvs 3,5cm kortare,
Dock tror jag att tandem är ”trögare” vid branta svängar och därmed tar större plats.
Men å andra sidan är den 50 cm längre.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man bör nog ta i beaktande att tandemaxlarna gör att bilen blir stabilare. Om man kör över Öresundsbron vid hård sidvind så märker man skillnaden. Jag har gjort det med förra hb'n som var 2-axlig & med Euran jag har nu som är 3-axlig & som är hela 3,3m hög. Varje gång man passerar en pylon så sliter vinden tag i hb'n. Den förra hb'n höll på att välta vilket inte skedde med Euran som gick stabilt.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Vår husbil är 9 meter lång och vid ett enda tillfälle hade vi problem att få plats på en camping och det var vid Gardasjön - då bytte vi camping och därmed var problemet löst, d.v.s. inga problem med en längre husbil. Fördelen är att du har ett betydligt större bostadsutrymme och det uppskattar vi som övervintrar i husbilen i södra Europa 8,5 månader varje år !
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Vi körde över öresundsbron i dag i kraftigt byig vind med en tvåaxlad alkovbil. Den krängde en del men inte höll den på att välta.
 
Toppen