• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många i klubben har en VW

Campmobil

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22812
Medlemskap
2024
Sv: Hur många i klubben har en VW

En till med VW! :)

Som ny medlem blev jag glatt överraskad att det finns några till med små, smidiga husbilar. Fler än vi som gillar att leva trångt och besvärligt alltså! :) Själva kämpar vi på i en VW Transporter (Campmobil Monaco) från tidigt 80-tal.

Vi har haft bussen i nästan 15 år nu och härdar fortfarande ut. De senaste vintrarna har vi tillbringat ett par månader i södra Europa, oftast vid franska Medelhavskusten. Det blir dock en hel del nätter i hyrstugor för att orka vara bort länge. Ibland väcks onekligen tanken på en bekvämare bil ...

En av fördelarna med liten, oansenlig bil är nog att man inte väcker så sort uppseende. T.ex. kommer vi under många portaler ner till strandparkeringarna och kan fricampa vid havet. Att slå upp skjutdörren på morgonen och se vågorna rulla in är svårslaget! Under lågsäsong brukar det vara nästan folktomt och hittills har ingen retat upp sig (förutom i Sverige).

I år tänkte vi prova Atlantkusten och ta svängen ner längs Biscayabukten. I Vendée kan vi pusta ut i ett lånat hus ett par veckor. Sedan är planen att följa Canal du Midi till Medelhavet, en sträcka vi hört ska vara väldigt charmig, och därefter kuska runt några veckor i Camargue och på Franska Rivieran.

Så reser vi - i en liten, gammal bil. :)
 

Börje Higgins

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Solna
HBK-Nr
24454
Medlemskap
2021
Sv: Hur många i klubben har en VW

Äger en Vw California/Westfalia T4 2003/2014 sedan 4månader tillbaka. Vi har åkt några turer men använder den som vardagsbil mest. Skönt med liten buss som är lättparkerad och kan användas året runt, sova över i vid bra väder annars hyra vandrarhem, lägenhet eller campingstuga vid längre vistelse. Vi hoppas flera hör av sig som åker liten plåtis och gärna dela era erfarenheter.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Äldre husbilar som troligtvis finns det nog bara min MB 307 Hanumag -77 av i detta land, jag har åkt på veteran träffar i olika sammanhang. Bernt
 
F

F.d. 24550

Guest
Det ni pratar om är ju inte husbilar. De kallas campingbilar. Inte alls samma sak.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Hej, jag har enVW California 2012 års modell. Jag har haft två VW tidigare + en Hobby och en Swift Mondial. Den bästa, förutom den jag har nu var Swiften. Jag vet inte om det är så himla stor skillnad på campingbil och husbil men för min del föredrar jag den mindre modellen.
Elisabeth
 
Toppen