• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa från Göteborg till Peníscola

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Fösta turen Göteborg till Fredrikshamn med Stena Line.
Från Fredrikshamn till Flensburg.
Första övernattningen, gratis på Citti Markets ställplats.
Passerade Hamburg, inga köer, några vägarbeten men inga stopp.
Via Bremen till Munster och Grevens ställplats, 15€.
Sedan via Köln till Bernkastel-Kues.
Stannade på ställplatsen i Graach två nätter. 26€.
Sammanfattning autobahn, många vägarbeten med det flöt på bra i 70-80
kilometer i timman, jag upplevde det inte jobbigt eller obehagligt.
Via Luxemburg (obligatorisk tankning) Metz, Nancy, Dion till Beaune.
Övernattning på ställplatsen i Beaune, gratis.
Via Clemount-Ferrand till Millau.
Stannade på ställplatsen i Millau, 14,50€. Fantastisk bro!
Via Perpignan in i Spanien.
Till Sant Feliu de Guíxols där vi stannade en natt, gratis.
Nu körde vi första gången på betalväg (autopista) förbi Barcelona mot Tarragona.
Två sträckor som vi betalade 9€ för.
Efter Tarragona gratisväg (autovia) till Peníscola och La Volta där vi är nu ett par dagar.
Fortsätter sedan till Calpe där vi blir ett tag.
Det går bra att köra gratisvägar i Frankrike och Spanien, visst blir det ett antal rondeller
att passera men om man inte har bråttom så är det helt ok enligt oss.
Stort sett inga köer eller stopp på hela vägen.
Nej, nu går jag till polen och svalkar mig med en sangria, 28 grader just nu.
Happy days!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hur är det med bron i Köln? Är den fortfarande stängd för fordon över 3,5 ton?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Ser fram emot att läsa mer om er resa och vill gärna se lite bilder också (om möjligt) eftersom ni befinner er på en av våra favoritplatser. Han ni förresten varit på den stora inhägnade rastplatsen för hundar som finns i Calpe? Har varit där några gånger och låtit Zacko springa runt och busa.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Ser fram emot att läsa mer om er resa och vill gärna se lite bilder också (om möjligt) eftersom ni befinner er på en av våra favoritplatser. Han ni förresten varit på den stora inhägnade rastplatsen för hundar som finns i Calpe? Har varit där några gånger och låtit Zacko springa runt och busa.
Hej vänner , vi anländer till Calpe Austral först 22/9 så vi vet inte var Ozzie kan springa runt.
Foton kommer...
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Hej där nere !
Solifer 88:an ska snart försöka göra er sällskap där nere om han orkar ner, lite av en utmaning. Har dock en fråga om den reserutt som ni tog ner genom Frankrike kan funka i början av januari ? Ser ut att vara ett bra vägval. Andra tips emottages gärna, inte bara resväg !
Kenneth i Åhus
 
F

F.d. 22252

Guest
Blev stannandes i närheten på nyårsnatten 2016 som tur var fanns det el men det var ett antal minusgrader ute pga hög höjd och stjärnklart, som tur var barmark. Inget jag rekomenderar jag biter i det sura äpplet och betalar mej ner till medelhavskusten så här års vill man komma fram fort och undvika små byar och rondeller.
Har en 89 a så det är lite av ett vågspel men de gamla går ju ofta att laga och priserna i portugal lär vara mindre än hälften här och så kan de flesta skruva med våra bilar eftersom många gått som transportbilar, finns kanske delar också på skroten.
Åker den 6/12, IGO visar på omvägen vid Köln så man undviker bron, vill inte bli av med speglarna.
 
Toppen