• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjul

F

F.d. 55374

Guest
Vi har inget reservhjul och ingen domkraft. Har haft två pyspunkor som klarats med den kompressor vi har med. Har inte haft i däckspray. Hade en rejäl punka i somras på en söndag! Bärgaren tog oss till en däcksverkstad och på tisdag morgon hade vi nytt däck. Bärgningen ingår i vår caravanförsäkring. Har inga planer på att ha reservdäck.

Om ni haft ett reservhjul hade ni kunnat åka vidare efter några timmar, inte som nu efter 2 dagar.
 
F

F.d. 55374

Guest
Chansen att få punktering är väl inte så stor om bara åker på fina asfaltvägar. Nu består vårt allmänna vägnät av över 2000 mil grusväg (21 %).
 

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Problemet du får är att om däcket är obrukbart och t.ex en lördagkväll måste du köpa nytt och om du har tur att det finns ngn öppen gummiverkstad betala ca 2.000 för servicen + nytt däck. Vis av erfarenhet kommer jag själv att alltid ha reservhjul med på resan.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Vi har råkat ut för punkteringar två gånger under vår husbilstid. En gång på E4 och en gång uppe i stekinjokk. Jag kan försäkra er att det vid båda tillfällena var bra att ha reservdäck. På E4 gick assistans och byte snabbt och färden till närmaste däckbytes verkstad gick smidigt och med råd och kontakt hjälp direkt av bägaren. I Stekinjokk gick allt också snabbt genom hjälpsam assistans från andra campinggäster. Där var assistans hjälp långt borta och då det dessutom var söndag så var reservdäcket en välsignelse. Så ta med ert reserdäck ni!
 
Toppen