• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger carport till husbilen

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Litt drodling: hva med en horisontal cylinder med kjedetrekk og PVC duk med dine horisontale lister. Finnes ferdig hos enkelte leverandører av industriporter, men kan lages selv med et pvc-rør plugget i endene med treklosser og aksling. I ene enden setter en på et hjul med spor for kjede, duken skruves fast til røret og styrelistene festes i duken. Sporet for styring gjøres med trevirke - burde fungere. De kommersielle har stålspiler og glideramme av stål, har og stålfjær for å motvirke vekten av duk med spiler (ofte dobbel duk). Produkter > Windsor Door AS - Norges ledende leverandør av porter og lastesystemer er hvor jeg fikk ideen, egentlig var det hurtigportene som jeg tenkte på.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Tack Knut! Det var precis det tipset jag behövde. Kunde inte komma på vilket material jag skulle använda. Börjar nog med att sätta upp lister med u-profil. Får fundera vidare på vilket material jag skall ta till duken. Kanske vinyl. Styrlisterna måste vara så stabila att de inte böjer sig i vinden. Svårt att komma på vad jag skall använda.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vad blir skillnaden mellan att sätta en vinterport och ett par dörrar.
Jag hade satsat på dörrar, skulle någon komma och gnälla från kommunen så får man väll ta bort dörrarna precis som du skulle fått göra med din vintertäckning.

Tack för en fin och utförlig beskrivning.:)

Ps, Kom på att grannen har ju byggt en carport för två bilar, efter några år satte han in garageportar och ingen i området bryr sig, det blev ju snyggare å andra slipper se hans saker.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Har nog varit inne på portar också. Tror nog att du har rätt att ingen bryr sig men jag är väl lite feg. Vintertäckningen däremot har man sett och inte anmärkt på.
 

Jstar

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
26333
Medlemskap
2024
Att sätta in garageportar i en carport behövs bygglov, om man inte har det och blir påkommen kan det bli väldigt dyrt.
 

Chris_Stahl

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
34018
Medlemskap
2024
Tack Knut! Det var precis det tipset jag behövde. Kunde inte komma på vilket material jag skulle använda. Börjar nog med att sätta upp lister med u-profil. Får fundera vidare på vilket material jag skall ta till duken. Kanske vinyl. Styrlisterna måste vara så stabila att de inte böjer sig i vinden. Svårt att komma på vad jag skall använda.
Hej Alve,

Hur löste du ritningar för bygglovet?

Mvh/Chris
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej Alve,

Hur löste du ritningar för bygglovet?

Mvh/Chris
Ritningar till bygglov ordnar du själv, behöver inte vara något avancerat, rita upp garaget som du tänkt dig med alla mått utsatta, kontakta ansvarig på bygglovsenheten så får du svar, byggde ett garage förra året,skickade in allt digitalt till kommunen, är det något som saknas får du en förfrågan på att komplitera ditt underlag.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack Göte, ny här.

Hur har övriga löst ritningar till bygglov?

Jag vet inte riktigt hur jag löser det till humant pris.
Rita själv papper och penna räcker, behöver normalt inte vara avancerade konstruktionsritningar, fråga bygglovsenheten.
Tänker du bygga i lösvirke,ange dom dimensioner du tänker använda på din ritning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack Göte, ny här.

Hur har övriga löst ritningar till bygglov?

Jag vet inte riktigt hur jag löser det till humant pris.
Du behöver även en översiktsritning över tomten där du ritar in ditt bygge och visar hur långt du har till tomtgränserna.

Man kan även anlita någon (eller gör själv om man vet vart man letar) som letar upp eventuella gamla ritningar och mailar dem som pdf.
 
Toppen