• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av AC-lösning?

Denniz

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
26454
Medlemskap
2024
Hej, tänkte sätta in AC i Carthagon och undrar vad som är bäst: takmonterad eller inbyggd i bodelen?
Vilka fördelar resp nackdelar ser ni?
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Jag har bara haft golvmodell i de husbilar jag haft, tycker det fungerar riktigt bra. Du har då möjligheten att dra utblås där du vill ha dem.

I vår XLI har vi Truma Saphir kört hela semestern på cool och det har fungerat ca 25 i bil vid 30+ ute (vid Medelhavet).
När vi kom hem efter en månad så skulle jag kolla något och hittade då att det finns 3 lägen och jag har kört på mitten så nästa år får jag nog ner tempen lite till.

Tror att vår bil är lite för stor för vår modell som har en max kyleffekt på 2000w.
I förra bilen var det inga problem att hålla 22 oavsett utomhus temperatur men så var bilen 2m kortare.

Mvh Andreas
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Våran 9 m bil klarar inte att kyla mer än några grader mindre än ute med takmonterad ac. Dock räcker det. Vid 32 ute så känns 27 ganska lagom. Dessutom är jag extremt glad att den går att köra på 4A som som de hade på flera ställplatser i Italien.
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Jag är mycket nöjd med vår golvmodel Truma safir. Den har varit ovärdelig i sommar . Utblåst såväl vi golv och i takhöjd. Ok. Den tar plats och väger men får ned temperaturen som i sommar från 33 gr ned till 22-25gr
Beror på vilken voylm man ska kyla ned.
 

Aaberg57

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Norge
HBK-Nr
20178
Medlemskap
2025
Vi har samme bil med lik AC.
Hvis du kjører den på høyeste nivå [ 3] så kjøler den ned hele bilen.
Må selvsagt ha stor nok sikring for den tar mye strøm på nivå 3.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Vi har samme bil med lik AC.
Hvis du kjører den på høyeste nivå [ 3] så kjøler den ned hele bilen.
Må selvsagt ha stor nok sikring for den tar mye strøm på nivå 3.
Är inte så farligt.
Finns 3 lägen
1= cool low
2= cool
3= cool high

På bifogad bild ser du effekt och förbrukning i ampere.
 

Bilagor

  • IMG_20180813_174736.jpg
    IMG_20180813_174736.jpg
    2 MB · Visningar: 95

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Vi har både en takmonterad dometic och en golvmonterad AC Truma Saphir. Den takmonterade är effektivare då kylan trycks ner uppifrån men bullrar mer. Därför är det Truman som går på natten. Det går att köra bägge samtidigt på 10 amp.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
I förra bilen hade vi Dometic som fungerade bra men bullrade en hel del. I vår nya bil har vi monterar en Truma. Den går tystare samt att vi kan ställa den i ett nattläge där fläkten går på lågvarv. Visst, det hörs när aggregatet slår till men vi lyckas sova med ac;en igång.
 
Toppen