• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping och fördomar som försvann

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Var på en större camping på västkusten under fem fina dagar. Underbart väder, bra funktionell camping och mycket bad. Under våra fem nätter på campingen så var det en hel del festande vilket vi förväntat oss men inte så mycket så att vi var tvungna att ringa till vakterna. När vi kom till campingen kom en husvagn med 3 killar i 20 års åldern och parkerade bredvid oss och lassade ut massor med plattor av öl, sedan kom 4 kompisar till och lassade ut ännu mer öl. I min stilla sinne tänkte jag: Hur ska det här nu gå? Vi blev störda 4 av 5 nätter av hög musik, allsång och fyllesnack MEN inte av de trevliga och hälsande killarna (som strängde av musik och var tysta vid 23-tiden), utan av tre småbarns familjer som drack tillsammans från förmiddagen till sent på natten där de tyckte att deras spellista på Spotify var den som vi alla skulle lyssna på tillsammans med ”allsång” av 90-tals musik och fyllesnack! Mina fördomar mot killarna försvann och jag fick i stället skämmas för mina jämnåriga campare mitt emot mig och försöka förklara för mina barn vad som händer och försöka få dem att sova. Jag också fick skämmas för mina egna fördomar mot killarna! Skönt att ha fel om killarna och patetiskt av föräldrar i min egen ålder att ha ett sådant beteende 4 kvällar i rad!
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Var på en ställplats i Strömstad förra helgen, rätt som det var körde det in personbilar
med ungdomar bland husbilarna och drog igång. En del husbilar körde därifrån.
Tack och lov var det någorlunda lugnt på natten, men herregud vad det såg ut runt
bilarna på morgonen.
 
F

F.d. 55989

Guest
Var på en ställplats i Strömstad förra helgen, rätt som det var körde det in personbilar
med ungdomar bland husbilarna och drog igång. En del husbilar körde därifrån.
Tack och lov var det någorlunda lugnt på natten, men herregud vad det såg ut runt
bilarna på morgonen.

Mycket stenskott blev det säkert också.
Det borde vara bommar in/ut på ställplatserna för att förhindra sånt.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Var på en ställplats i Strömstad förra helgen, rätt som det var körde det in personbilar
med ungdomar bland husbilarna och drog igång. En del husbilar körde därifrån.
Tack och lov var det någorlunda lugnt på natten, men herregud vad det såg ut runt
bilarna på morgonen.

Detta fenomen har även jag sett vid flera tillfällen, senast vid ställplatsen i hamnen i Enköping. Och vem får skulden för denna nedskräpning tro. Husbilsmotståndarna får vatten på sin kvarn kan tänka.
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
...det unika tycker jag är att det är föräldrar med småbarn som gör detta. Självklart kan det bli förmycket någon kväll om man träffar kompisar/folk som man inte träffat på länge men 4 kvällar i rad!! Det smakar liksom lite dåligt i munnen. Men som sagt var så är det ett fritt land och var och en gör som de vill men hänsyn till barn tycker jag ska tas som själva inte valt detta - det gör mig fly förbannad!:swoon:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag & frugan råkade ut för detta på ställpltsen nere i hamnenI Halmstad för 3 år sedan.Jag bad dom vänligt att dämpa sig, klockan började närma sig midnatt & vi skulle iväg nästa morgon. Svaret jag fick var att " det finns väl andra platser du kan åka & ställa dig på. Han som gav mig svaret verkade vara ledaren för sällskapet (3 bilar) & även fullast. Dom andra i sällskapet bara skrattade.Det är klart att man blev minst sagt lite "stött" :msn_devil:. Men irritationsmoment vändes nästa morgon i "solsken", på morgonen satte sig fyllhundens dam i passagerarsätet & spände fast sig medan "herr'n i huset" gick runt bilen & kollade alla luckor & sådant. Eftersom han skulle köra så fick jag tvåla till honom rejält. Jag ringde helt sonika polisen, dom var i närheten, kom & väntade tills han kom ut på gatan. Längre än så blev inte färden för honom. Ett fyllo mindre på vägen & jag mådde gott.:D
 
F

F.d. 50176

Guest
Haha Underbart Bennsan! What goes around comes around!

Förstår inte vad som är problemet med att visa hänsyn bara, en ganska enkel och självklar sak. Alltifrån hur man parkerar/ställer upp sina fordon till hur ljudnivån är i och ikring fordon.

Inte för det är så vanligt, men riktigt morgontidiga nyktra människor kan tydligen också ha brist på hänsyn. 0500 börja dagen med röka, hosta, harkla upprepade tillfällen och tala med en betydligt högre ljudnivå än vad som är brukligt den tiden... som tur är denna företeelse ovanlig (hoppas jag)...
 
R

RobbeS

Guest
Den korta tid vi nu campat runt i husbil så är väl jag mest förvånad över att det ofta är mörkt och tyst i alla husbilar redan kl 22 på kvällen. Är ingen festare själv men jag trodde att det skulle vara ett hejdundrandes röj på campingar. Så det blev en positiv överraskning att kunna sitta ute med kvällsölen i lugn och ro och lyssna på tystnaden. Väljer dock mindre campingar då en camping nyttjas.
Däremot så har jag konstaterat att tyskar är ett folk som gillar ljud då dom besöker servicebyggnader. Det slemhostas, harklas, flåsas och pruttas hejvilt så fort en tysk ska duscha eller besöka muggen. Ju tidigare på morgonen besöket sker desto mer låter det. Är alla tyskar storrökare med taskig kondition och astma:wideeyed:
 
S

Sören-6830

Guest
Var
Den korta tid vi nu campat runt i husbil så är väl jag mest förvånad över att det ofta är mörkt och tyst i alla husbilar redan kl 22 på kvällen. Är ingen festare själv men jag trodde att det skulle vara ett hejdundrandes röj på campingar. Så det blev en positiv överraskning att kunna sitta ute med kvällsölen i lugn och ro och lyssna på tystnaden. Väljer dock mindre campingar då en camping nyttjas.
Däremot så har jag konstaterat att tyskar är ett folk som gillar ljud då dom besöker servicebyggnader. Det slemhostas, harklas, flåsas och pruttas hejvilt så fort en tysk ska duscha eller besöka muggen. Ju tidigare på morgonen besöket sker desto mer låter det. Är alla tyskar storrökare med taskig kondition och astma:wideeyed:

Var glad du att de använder toaletten, hos oss i Kämpinge kan de inte ta sig 100 m dit utan sätter sig och sk...ter på första bästa ställe emellanåt........inget ont om tyskar men det är de som uppträder sämst här.
 
Toppen