• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varierande kyla från Fiat ac.

Olofn

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25031
Medlemskap
2024
Sämre effekt från bilens ac vid 100-120 km/h men när jag saktar ner till 70-80 km/h ökar kyleffekten markant.
Kan det vara brist på köldmedium? Bilen är 2014 års modell, 150 hk.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Förmodligen kan det vara så att fartvinden pressar genom större volym luft så att förångaren inte hinner kyla ned den till lika låg temperatur som vid lägre hastighet. Därför upplevs det som sämre kylning, men mer luft med något högre temperatur påverkar inte totala kylförmågan. Det är bara upplevelsen.
Det brukar vara samma sak vid högsta fläkthastighet att luften inte upplevs lika kall som vid lägre fläkthastighet.
Försök att köra på återcirkulation och se om det gör någon skillnad. Själv använder jag återcirkulation när jag fått upp lämplig temperatur i bilen. Det går åt mindre energi att kyla allaredan kyld luft för att hålla temperaturen.
 
Toppen