• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löst Hjälpluftfjädring bak, prisfråga?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har en Carthago e-line I50 årsmodell 2015 där vi funderar på att montera en hjälpluftfjädring med kompressor. Monteringsjobbet tänkte jag fixa själv.

Har kontaktat en del firmor och begärt pris men än så länge bara fått svar från en. Tyckte dock priset var aningen högt.

- Luftfjädring Semiair X250 AL-KO WT enkelaxel 06-co (Artikelnr: 348 250 021) Pris: 18 800 SEK + moms
Priset är inklusive alla komponenter (bälgar, kompressor, manöverpanel med manometrar mm.) Det tråkiga är att jag beggar pris utan kompressor (då man köper dem väldigt mycket billigare själv) men firman lämnar bara ut komplettpris. Paneln (standardpanel till Fiat Ducato) har jag heller ingen nytta av för vi har funktioner monterade i befintlig panel som vi vill ha kvar. Manöverknappar och manometrar till luftbälgarna måste därför sitta på annan plats. Onödigt att betala för något man sedan slänger.

Jag avvaktar just nu svar från Tolson och skall sedan kontakta Bossings.

Fler tips mottages gärna så även köp utomlands?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej
Går det inte att köpa bälgarna som reservdel?

Säkert, men frågan är inte ställd (än). Dessutom behöver man, när man har AL-KO chassie som vi har, ett gäng olika konsoler som knappast anses som reservdel då de bara går sönder vid stort haveri typ större krock. Dvs. jag tror det blir svårt att köpa loss konsolerna som reservdel.

Får dock tacka för tipset.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Niklas ! Jag köpte och monterade själv hjälpluftfjädring på en Dethleff och har bara positivt att säga om "Tolson Maskin" väldigt bra support samt enkel och utförlig beskrivning
Lycka till hälsar
Hasse
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Hej!
När jag var i Tyskland i våras bytte jag till GOLDSCHMITTs kraftigare spiralfjädrar fram OCH luftfjädrar bak inklusive kompressor och manometrar. Den totala kostnaden inklusive skatt för ALLA delar OCH installations-kostnaden blev 24.000 kronor.
Du har fått ett kostnadsförslag för BARA alla delar till luftfjädring bak och inga kraftigare spiralfjädrar fram, utan moms och utan montering. VARFÖR är kostnaderna så mycket högre i Sverige? Det skiljer ju bara 6% i skatt.
Anders
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, den här firman har funnits länge och säljer rätt mycket både hjälpluftfjädring och helluft samt mycket annat.
Jag har ingen aning om de bara har till standardchassin och inte något till eftermarknadschassin men det skadar väl inte att ringa och fråga.
KARNAG AB.
Ride Rite

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
När jag var i Tyskland i våras bytte jag till GOLDSCHMITTs kraftigare spiralfjädrar fram OCH luftfjädrar bak inklusive kompressor och manometrar. Den totala kostnaden inklusive skatt för ALLA delar OCH installations-kostnaden blev 24.000 kronor.
Du har fått ett kostnadsförslag för BARA alla delar till luftfjädring bak och inga kraftigare spiralfjädrar fram, utan moms och utan montering. VARFÖR är kostnaderna så mycket högre i Sverige? Det skiljer ju bara 6% i skatt.
Anders

Har du också ALKO-Chassie på din bil?
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Hej!
Jag har inte ALKO-Chassie MEN det kan inte förklara den JÄTTE-stora prisskillnaden.
Arbetet tog 4 timmar med 2 montörer. Bilen blev dessutom, efter monteringen, besiktigad av en TUV-ingenjör och godkänd för att höja lastvikten om jag vill. Jag fick ett skriftligt intyg från TUV-ingenjören och eftersom vi är EU-medlemmar så gäller detta intyg i hela Europa enligt honom. Detta ingick också i priset.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!
När jag var i Tyskland i våras bytte jag till GOLDSCHMITTs kraftigare spiralfjädrar fram OCH luftfjädrar bak inklusive kompressor och manometrar. Den totala kostnaden inklusive skatt för ALLA delar OCH installations-kostnaden blev 24.000 kronor.
Du har fått ett kostnadsförslag för BARA alla delar till luftfjädring bak och inga kraftigare spiralfjädrar fram, utan moms och utan montering. VARFÖR är kostnaderna så mycket högre i Sverige? Det skiljer ju bara 6% i skatt.
Anders

Fram har vi redan AL-KO ACS fjädrar/dämpare (hmm, var benämningen ACS rätt?). Det är bak den blir onödigt låg vid full last i garaget samt behovet av att kunna höja vid påfart/avfart från färjor samt andra kortare/branta backar som driver hjälpluftfjädring bak.

Kontaktade Bossings med samma frågeställning och fick det korta kliniska svaret:
"Vi har inget som stämmer med era önskemål."

Samt följande svar när jag frågade vad de hade till vår bil:

"Det vi jobbar med numera är AL-KO.
Till denna bil är det Air + som gäller.
Då blir det komplett montering, vi kan ej sälja enbart material.
Pris ca. 35-40000 kr.
Om det är intressant måste vi ha bilens reg, nummer, så att vi kan undersöka med AL-KO
att det går att montera och vilket material som behövs till detta chassi
."

35-40000kr är inte bara dyrt det är också ett överpris, anser jag. För delarna borde med lätthet kunna köpas in för under 10 000kr och monteringen är ingen rocket sience.

Nej, här gäller att hitta ett mer prisvärt alternativ.


Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hejsan, den här firman har funnits länge och säljer rätt mycket både hjälpluftfjädring och helluft samt mycket annat.
Jag har ingen aning om de bara har till standardchassin och inte något till eftermarknadschassin men det skadar väl inte att ringa och fråga.
KARNAG AB.
Ride Rite

M.v.h. JANKRO.

Har kontaktat dem. Det var därifrån jag fick priset 18 800kr + moms (dvs. 23 500kr) för delarna.
Tack för tipset.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej Niklas ! Jag köpte och monterade själv hjälpluftfjädring på en Dethleff och har bara positivt att säga om "Tolson Maskin" väldigt bra support samt enkel och utförlig beskrivning
Lycka till hälsar
Hasse

Tack! :)
Det låter bra!
Har ställt frågan till Tolson men ännu inte fått något svar. Jag ger dem några dagar till sedan ringer jag.

Mvh!
// Niklas
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Enligt Goldschmitts prislista kostar 2-krets tillsatsluftfjädring, bälgar, kompressor, manometrar och annat som behövs 1795 € inklusive skatt till en Ducato X290 fr.o.m 2014 med ALKO-chassie.
Anders
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har inte gjort det själv men vet att det går. Ring AL-KO i Göteborg de är hjälpsamma.

Det lite märkliga är ju att AL-KO monterat en bakaxel konstruerad för 2800kg axelvikt men som är monterad på en bil med max tillåten axelvikt på 2500kg (300kg mindre) och som när den är tom på last (långt mycket mindre än 2500kg axeltryck) fortfarande är för låg. Vi skall enl. uppgift ha 23cm (+/- 2cm) markfrigång mellan undersidan rambalk till marken och vi har (med tom bil) 19-20cm. Detta på en bil som bara rullat 3300 mil dvs. bakaxelsfjädringen är så gott som ny och borde inte ha mattats av nämnvärt.

OM det går, med axeln monterad på bil på ett rimligt sätt justera fjäderförspänningen, borde inte det behövas OM AL-KO har tillverkat en bra komponent som installerats korrekt.

En av nackdelarna med att förspänna en fjäder mer än 10-15% är att du förändrar fjäderkaraktäristiken och får en fjäder som inte tar upp ojämnheter lika bra. Än värre är att du ökar den returnerande kraften (kraften som fjädern skjuter tillbaks upp med) vilket kraftigt påverkar dämparen som få jobba hårdare (mer kraft skjuter tillbaks upp) och därmed tar slut fortare (har erfarenhet av detta från racing med motorcyklar).

Jag har dock ingen erfarenhet av torsionsfjädersystem och vet då naturligtvis inte hur justering går till men principen är ju lika. Fjädern bär last och dämparen dämpar den returnerande kraften likväl som komprimerande (ofta justerbara på motorcyklar).

Dvs. jag ställer mig tveksam till lösningen att förspänna fjädern mer även om jag självklart gillar lösningar som är billigare än 35-40000kr, dock inte om det är på bekostnad av funktion/driftsäkerhet och livslängd på övriga komponenter.

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:
Toppen