• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips om norra sverige

F

F.d. 54434

Guest
Vad får vi inte missa i norra Sverige. (Umeå uppåt). Eftersom hemorten är i Finland, så vill vi riktigt turista i Sverige.
Vi åker för första gången på en ”lång semester” med husbilen, och tänkte övernatta första natten i Haparanda. Sen har vi öppet program och tänkte köra runt lite i norra delen av Sverige.
Även tips på trevlig camping mottages gärna (behöver inte vara barnvänligt, eftersom det bara e fästmön och jag som åker)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Trevligt, välkommen till Sverige.

Ni kommer in i Sverige, på absolut det bästa stället, Norrbotten och Lappland.

Om jag inte missminner mig så finns det inom Norrbottens län inte mindre än 8 Nationalparker. Ni har en nationalpark direkt när ni kommit över bron från Torneå, Haparanda Skärgård.

Svårt att så här ge tips eftersom jag inte vet era intressen, men vad norra Sverige är bra på, så är det främst naturupplevelser, trevliga och generösa människor.

Inlandet är det som bjuder på det vackraste, medan kusten är mera anpassad till enklare semesterformer med fina campingar.

Två av Sveriges mest utvecklade och mest populära campingar finns inom området ni vill besöka, Pite Havsbad och Byske Camping, båda 5 stjärniga resort/camping.

Här är de två organisationer som jag tror kan bäst hjälpa er för att få ut maximalt av er semester i norra Sverige:

- Välkommen till Swedish Lapland För Norrbotten och Lappland
- Visit Västerbotten För Västerbotten.

Mycket välkomna och jag är helt säker på att ni kommer att bli väl mottagna och känna er välkomna, norrlänningarna är sådana!

TommyD
 
R

RobbeS

Guest
Som norrlänning kan jag väl ge lite tips. Skippa Haparanda och åk tre mil till så har ni Seskarö camping. Åker ni två mil till så har ni Frevisörens camping och fortsätter ni till Kalix så finns Kalix camping centralt belägen. Alla trevligare att tillbringa natten på än i Haparanda. Seskarö och frevisören ligger dessutom i skärgården. Tre mil norr om Haparanda ligger Kukkolaforsen so också har en camping.
Sen är ju frågan vad ni vill ha ut av eran resa. Pite havsbad har ett fint havsbad och ett vattenland men ligger avsides. Kul för barnen men lite Böda över det hela. Föreslår istället Västra Kajen i centrala Piteå.

Åker ni sen inåt landet, västerut eller norrut så finns storforsen med fin camping några mil utanför Älvsbyn. Vill ni se fjäll så är Abisko, Björkliden och Riksgränsen bra alternativ. Stora sjöfallet i Gällivareområdet är också fint.

Att fricampa är enkelt och inget människor här uppe stör sig på. Svårt att ge tips då bara Norrbotten är en fjärdedel av Sveriges yta och hela Norrland utgör två tredjedelar av Sverige.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Ishotellet i Jukkasjärvi är värt ett besök liksom samemuseet i jokkmokk
 
Senast ändrad:
Toppen