• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC problem Och behöver råd

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Hej.
Efter mycket om och men med en bytt AC-kompressor och därefter en lågtrycksventil så borde ACn nu fungera. Allt är gjort av auktoriserad verkstad och den har varit inne totalt 3 gånger för reparation, reparqtion och kontroll. Idag började vi resan söderut pch stannade utanför Varberg i väntan på färjan i morgon bitti. När vi slått läger såg jag att det rann ovanligt mycket vatten under bilen och det fortsatte i ett par timmar innan det slutade. Jag tror att ACn frusit och att det är en isklump som tinat men kan detta stämma? Kan det vara så att torkfiltret också behövde bytas och att detta gör att komdensorn fryser? Om det är så kan det förorsaka ytterligare följfel d.v.s. att mer saker går sönder? Just nu är jag osäker på om jag vågar fortsätta söderut eller vända hemåt innan semestern ens börjat... Tacksam för kunniga råd. DavidS
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej,nej åk inte hem igen, det är väl synd att avbryta resan. Sök hjälp i Flensburg, det är billigare än i Sverige. Om du har en Fiat så åk hit: Bauer Automobile GmbH Schleswiger Str. 50, 24941 Flensburg, Tyskland +49 461 999080. Dom öppnar kl 08.00 på måndag. Jag har anlitat dom flera gånger & dom är serviceminded. Ni kan övernatta här tills måndag morgon : Flensburg /Kielseng

GPS: N54 48 15 E9 26 36


Plats: Grus ca.20 bilar
Vägbeskrivning: På östsidan av fjorden
Service: ingen
Avgifter: ingen
Att Göra o Sevärdhet: Se Flensburg från en annan sida
Avstånd: 1,5 km till centrum
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det går väl att stänga av AC'n? Jag har en knapp med en snöflinga (ser det ut som) i min HB. Trycker du ut den knappen så stannar kompressorn & sen är det ingen fara att något händer.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Tack, och jo, det är givetvis en möjlighet. Jag får klura på hur jag ska göra för just nu efter tre verkstadsbesök och ett varmt europa som väntar känner jag mig inte helt säker på att ett fjärde fixar allt. Och bilen blir sjukt varm utan AC...
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Kan vara defekt luftfläkt inne i värme/kylpaket. Kylan kommer inte "ut" och då fryser det. Kan också vara defekt expansionsventil. Torkar filtret bör bytas.

WillerWalle
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Ungefär så som jag tänker. Jag är dock ingen mekaniker utan förslker bara desperat förstå hur systemet fungerar, och inte... Fläkten är nog ok för det kommer kyla i någon mängd hela tiden och den är provkörd i 10 timmar innan verkstaden lämnade ut den. Det var idag som var första gången vi körde med den på lägre effekt (1:an på vredet) då det inte var så varmt och då frös den och droppade vatten ett par timmar efter vi stängt av den. Om jag förstått det rätt så kan det vara torkfiltret som i princip är slut och då kan det i sin tur ge en frusen expansionsventil som följdeffekt? Och att det frös nu kan bero på att fläkten ej fick ut tillräcklig mängd kyla för att den gick på för låga varv? DavidS
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Kanske kan jag haka på denna tråd med ett annat AC-problem. När vi for ner till södra Tyskland (Heidelberg) i månadsskiftet Maj-Juni, upptäckte vi att mattan framme var dygnvåt. Det dröp vatten av den när jag lade ut den på tork övernatten! Bra torkväder så den blev torr över natten. Det var ju okristligt varmt, mer än 30 grader och vi körde hela dagen. Samma dagen efter, dyngvåt. Var kommer avrinningen ut normalt? Jag har ju sett pölen som brukar bli efter att man stannat men inte funderat på hur det fungerar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ungefär så som jag tänker. Jag är dock ingen mekaniker utan förslker bara desperat förstå hur systemet fungerar, och inte... Fläkten är nog ok för det kommer kyla i någon mängd hela tiden och den är provkörd i 10 timmar innan verkstaden lämnade ut den. Det var idag som var första gången vi körde med den på lägre effekt (1:an på vredet) då det inte var så varmt och då frös den och droppade vatten ett par timmar efter vi stängt av den. Om jag förstått det rätt så kan det vara torkfiltret som i princip är slut och då kan det i sin tur ge en frusen expansionsventil som följdeffekt? Och att det frös nu kan bero på att fläkten ej fick ut tillräcklig mängd kyla för att den gick på för låga varv? DavidS

Om du bara kan ställa kylan med ett vred från rött till blått så har du en vanlig AC ingen ECC eller ACC (Electronic/Automatic Climate Control) vilket i korthet innebär att man endast behöver ställa in temperaturen, sen sköter bilen resten. I så fall kan du prova att vrida ratten något mot rött & öka fläkthastigheten. Förresten, att det rinner vatten under bilen är helt normalt, AC'n är ju också en luftavfuktare som släpper ut fukten under bilen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På min kommer det ut framför högra framhjulet.. om jag inte har helt fel så sitter där en dräneringsslang under/bakom handskfacket... kanske slangen är dålig eller har hoppat av...
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Ja, jag tror att Du är inne på rätt spår. Kan ju också vara ett luftspjäll, som kärvar. Om kompressorn blir kall kommer det tillbaka köldmedie i vätskefas. Det kan innebära haveri då den bara ska jobba med gas. Tryckröret, det smalare av de två, ska bli varmt (50-70 grader) Sugsidan ska vara kall (5-8 grader) dock aldrig under 0 grader.

WillerWalle
 
F

Fd.16159

Guest
Enkelt kan man säga att kompressorn trycker upp köldmediegasen till högt tryck och skickar in den i kondensorn som sitter framför motorns kylare.
Kondensor genomblåses med fartvinden och vad som då händer är att inkommande köldmediegas med högt tryck omvandlas till köldmedia i vätskeform som fortfarande är relativt varm.
Därefter går köldmediet igenom torkfiltert som har till uppgift att ta upp eventuell fukt i köldmediet.
Nästa steg för köldmediet är att gå igenom expansionsventilen för att komma in i förångaren som sitter närmast inblåset till förarhytten.
Expansionsventilens uppgift är att reglera mängden köldmedia så den anpassas till behovet i förångaren.
Förångarens uppgift är att kyla luften som ska in i kupén och det sker genom att köldmediet i vätskeform börjar ta upp värme från intagsluften och kyler den därmed.
När vätskan gör detta övergår den till gasform.
Därefter går köldmediet i gasform åter till kompressorn.

Så det som kan frysa är expansionsventilen och förångaren.

Torkfiltert byter man alltid vid ingrepp i systemet eftersom det då kommer in luft i systemet. Man vakuumsuger efter arbete men fukten kan bindas av köldmediet varför byte av torkfilter görs.

Så en trolig felorsak om det är någon, är möjligen för mycket köldmedia i system vilket kan få expansionsventilen att ha svårighet att reglera mängden till förångaren.

Att det droppar kondensvatten på marken 1-2 timmar (även längre) efter stopp ser jag inte som onaturligt vid hög luftfuktighet och högre utetemperaturer.
Kondensvattnet kommer från förångaren som har en kondensvattenuppsamlare undertill som leder av vattnet via slangar.
Blir slangen igensatt att smutspartiklar kommer uppsamlaren att svämma över och då finns risken att det rinner in i bilen via intagsventilation och droppar ner på mattorna.

Är anläggningen provkörd i 10 timmar så borde problemet uppstått redan då.

mvh
Bosse
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Tack för bra beskrivning. Att det inte är normal med en ”bassäng” under bilen är jag ganska säker på. Så har det aldrig varit tidigare. Vi rullar dock på och tar ett snack med verkstaden på måndag och försöker få hjälp med att byta torkfiltret (det byttes inte vid reparation) och expansionsventilen på vägen, om verkstan tror på det. Tusen tack för hjälpen. Jag uppdaterar när jag vet mer! DavidS
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har man fukt i köldmediet så får man intermittent kyla. Fukten fryser till i expansionsröret och kylan upphör att komma. Sedan tinar isen och kylan kommer tillbaka. Detta brukar märkas tydligt när man kör.
Tror att de flesta expansionsventiler numera är ersatta av expansionsrör som är enklare och mer driftsäkra utan rörliga delar.
Fryser förångaren så är det troligt att det är fel på någon pressostat (tryck kännande brytare som slår av och på kompressorn).
En specialverkstad kan mäta trycket på både hög- och lågtryckssidan och konstatera ev fel.

Torkfiltret behöver nödvändigtvis inte alltid bytas efter reparation. Pluggas ledningarna direkt efter de öppnats och systemet vacuumsugs ordentligt (minst 20 min) så klarar sig torkaren.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vid ingrepp i AC-systemet så görs alltid detta. Det minsta man behöver göra är en vacumsugning, spolning (eller blåsning med ren luft) behövs bara om man misstänker att det kommit in stora föroreningar i systemet. Vid ett kompressorbyte så måste firman vara auktoriserad för att införskaffa & hantera köldmedia. Är man detta & seriös så är man också väl medveten om vad som gäller.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Kompressorn rasade i lagret till remskivan.
Idag har allt fungerat som vanligt med ca 25 mils körning. Först ca 5 och sedan 20. Efter båda stoppen ställde jag ett kärl under droppet och det blev ca en dl varje gång vikket var en bråkdel av igår. Kylan fungerade hela tiden vilket jag tolkar som att det aldrig frös. Skillnaden på idag och igår var att idag körde jag aldrig fläkten på lägre hastighet än 2 av 4 och igår gick den på 1:an hela tiden. DavidS
 
Toppen