• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp går inte på gasol

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
När jag vrider till gasol startar den ticka några minuter sedan slutar det. Fungerar på el. Följt några trådar men blir mest förvirrad av all info! Tror det heter Dometic RM7655 eller liknande. Tacksam för tips!
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej MiKi!
det kan vara flera saker,munstycket eller regulatorn osv.Ring SMC och fråga efter Lennart på Måndag så har han säkert råd att ge.
Anders
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
ticka några minuter

Det tyder på at der ikke kommer gas frem til brænderen, når den tikker længe.

Har du gas til spisen? Hvis ikke kan der være lukket for gassen. Eller krockcencor er udløst (tryk hårdt på de grønne knapper længe)

Eller det kan være at du har fået lukket for en bane ved din fordelingscentral til gassen.

Håber at du finder en løsning
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har varit med om samma. Rensade brännaren och den går bättre nu (kyler bättre) än före rensningen. Sök på youtube där det finns filmsnuttar som visar väldigt pedagogiskt hur man skall gå till väga.

Sökte men fann inget. Frugan hittade en bra video när hon sökte men det kan ha varit med hjälp av facebook som jag inte är så bevandrad i. Kanske någon annan kan bidra med en länk..
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Det tyder på at der ikke kommer gas frem til brænderen, når den tikker længe.

Har du gas til spisen? Hvis ikke kan der være lukket for gassen. Eller krockcencor er udløst (tryk hårdt på de grønne knapper længe)

Eller det kan være at du har fået lukket for en bane ved din fordelingscentral til gassen.

Håber at du finder en løsning

Hej, har varit utan gas till min spis, värme och kylen och de tips man tipsade om var just den gröna knappen
som jag inte hade beroende på att det finns olika system, med olika utseende. Men hur som tror jag på A.Borgs tips.
Önskar dig lycka till
Ps mitt problem var en trasig solcells laddare som gjorde att elektroniken till duo controllen inte fungerade
och stängde av gasen Ds
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Din beskrivning tyder på att automatiken fungerar som den skall, tickandet är gnistan som försöker tända gasolen.

Det har med stor sannolikhet kommit smuts eller insekter i brännaren som hindra lågan. Börja med att blåsa rent brännare genom hålen, fungerar inte detta så skruva av brännaren och rensa.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Har varit med om ungefär det samma förutom att det faktiskt kom en låga i brännaren. Dåvar det oxid på ett kontaktstift på en liten grå grunka som skall hålla gasledningen öppen.
Hur är det på din kyl brinner det överhuvudtaget något den första halv minuten?
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Tack så jättemycket för svaren! Ska prova rensningen, annars ringa Lennart på måndag. Tyvärr så har den enda? i Göteborg som kan semester till v31 (Segerlöfs). Hur ser man om det kommer låga? Någon direktlänk till youtube?
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Känner igen problemet. Jag gjorde åtgärder enligt den danska videon men det hjälpte inte, det kom inte fram någon gas till brännaren. Längst till vänster sitter en elektromagnetiska ventil som släpper fram och som stänger av gasflödet. Jag tog loss den, inte svårt, konstaterade att det sitter en elreglerad ventil i vardera änden. Lade på 12V och konstaterade att det klickade (mycket svagt) i båda. Monterade ihop och "ruckade" även på den vita plastkontakten med 7 st kablar för att få bort eventuell oxid i kontakterna. Exakt vilken av åtgärderna som hjälpte vet jag inte men nu går kylskåpet helt perfekt även på gasol.
 

Bilagor

  • Gasolkyl.bmp
    1,4 MB · Visningar: 116

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan denna vara till hjälp, är på danska

Denna film visar tydligt hur du skruvar av och rengör munstycket .... men så som filmen visar hur du skall rengöra avgasröret tycker jag är helt bortkasstad.. hade det fungera så som de visar med tryckluft så hade ju sotaren bara behövt blåsa våra skorstenar med tryckluft.... näää....dra en stålull igenom avgasröret då blir det rent från sot.... lycka till
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Gjorde rengöring utan resultat, men iaf rent nu! Ingen låga, bara
gnista, så misstänker också gasventilen. Det är plusmatning på
gröna misstänker jag?
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Av de kontakter som syns på bilden så är den vänstra minus och den högra plus. I andra änden av ventilen sitter en andra +12V kontakt den är skymd på bilden. Jag lade på -12V och +12V på ena paret kontakter och därefter det andra, men ta bort kontakterna från blecken först.
Prova detta, det kan mycket väl vara att det varit oxid på kontakterna liksom på den vita samlingskontakten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du kanske har ett mätinstrument.:) Då kan du mäta "gasventilen" den har tre kablar 2 för + och en för - , båda pluskablar bör vara på ca 2V...Och du måste mäta när gnistan tickar för stannar gnistan då stängs ventilerna (ingen ström då) skulle den ene inte ha ström då kan du tillfälligt koppla ihopa båda pluspoler med en liten kabel.... gasventilen har två ventiler (säkerhet) och båda måste öppnas för att gasen skall komma vidare... lycka till
 
Toppen