• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjädring bak Plåtis

E

Ekorre

Guest
Tycker att vår Plåtis 2017 som är 6.40 har dålig fjädring bak, inte mycket plats mellan däcket och karossen.
Någon som har bytt till annan fjädring/dämpare bak?
Luftfjädring?
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej Jag köpte min Plåtis med luftfjäding från Goldschmitt mycket nöjd .plåtis var begangnad Föra ägare satt in dem Volker
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Jag monterade hjälpluftfjädring från Dunlop , har fungerat väldigt bra under flera säsonger.Lätt att montera.
BengtDSC_0392.JPG
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Vi kompletterade vår förra husbil, en Kabe Travelmaster från 2004 med hjälpluftfjädring som vi köpte från Tolson Maskin eftersom den säckade ihop mer och mer baktill och ofta slog i genomslagsgummit.(Gummiklossen som sitter där om man inte har hjälpluftfjädring).
Vi tyckte det blev mycket bättre efter detta och fjädringen kunde justeras genom att pumpa in/släppa ut luft från bälgen. (antingen med lös kompressor eller med inbyggd kompressor)
Luftfjädring
 

Qhrille

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
25450
Medlemskap
2021
Jag hade samma problem med vår Knaus boxstar plåtis. Inte mycket eller rättare sagt ingen fjädring bak.

Monterade själv AL-KO Air top för två veckor sedan. Panelen med manometrar och luftnipplar sitter vid handbromsen . Har gjort en resa sedan dess och det är stor skillnad.

Rekommenderas varmt..

(gjort en rostskyddsbehndling mellan bilderna är tagna)

/christer

IMG_0776.JPG


IMG_0875.JPG IMG_0874.JPG
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Finns även spiralfjädrar att montera. Kanske lite billigare. Kolla hos Goldschmitt (eller hur det nu stavas?)
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Jag monterade Al-Ko spiralfjädrar avsedda för plåtisar på min alkovbil, fungerade fantastiskt bra. När jag nu bytte från alkoven till en Weinsberg 541 Plåtis monterade jag av fjädrarna för att sätta på plåtisen, det visade sig att den redan hade motsvarande fjädrar. Säljer således kompletta fjäderpaket till bakaxeln, se annons på Blocket resp här hos HBK. Begär 2500:- plus ev frakt.En verkstad monterar på ca en halvtimma. Hör gärna av dig!
 
Toppen