• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu packas bilen för fullt. I morgon 0930 i morgon börjar det första av flera äventyr i sommar. Två timmar tar färjan till Fuerteventura från GC. Där har vi 3 timmar på oss att åka upp till norra delen och ta färjan över till Lanzarote. Den färjan tar bara 20 minuter. Sedan är vi på Lanzarote. Hittat 6-7 ställen där jag "tror" det går bra att övernatta :D. Även hittat en ställplats och en camping så det får vi väl se som reservplatser.

Ska även provsmaka lite ost & viner (om vi får stå på bodegan). Kollar just nu om jag ska lura frugan att sova på stranden i La Graciosa när vi ska dit över dan. Fordon är ju förbjudna där, så husbilen får stå kvar på Lanzarote. På ön finns bara cykeluthyrning och har dom inga elcyklar kan man hyra en Jeep med chaufför en dag.

Det finns en GRATIS:D camping på stranden på La Graciosa. Och som vädret är nu kan man ju sova under bar himmel. Man måste dock boka den i förväg via kommunen. Jag var in och tittade och det var 22 platser lediga. Skulle vara skitkul. Misstänker dock att jag har ett visst motstånd från frugan.:cool:

Ps! När frugan såg detta sa hon: "Det kan du FETglömma.":(

Skärmklipp 2018-06-05 10.10.20.png
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu har vi kastat loss från GC och åkt två färjor. Fred Olsen Express båda två. Den första tog vi från Las Palmas till Morro Jable i Fuenteventura.

20180606_091009.jpg

Därefter körde vi FV-2 och FV-1 genom ön till Corralejo (122 km). Där man såg havet från vägen, kunde man även se klungor med husbilar lite här och där. Det verkar lovande. Men det tar vi om drygt en vecka. Vi ska ju göra Lanzarote först.

20180606_152508.jpg

Kl 1600 kom vi fram till Lanzarote efter att ha båtat och rullat. Temperaturen är inte mycket att skryta om. Står 23 i bilen, men ute är det sketvarmt. UV strålningen ligger på fantasinivåer och man bränner sig lätt. Vi är ju inte så långt från kräftans vändkrets där solen ligger i zenit vid sommarsolståndet.

20180606_162057.jpg

20180606_165106.jpg

Vi drog direkt till stranden. Det finns fem stränder som jag kallar lite slarvigt för Papegoja stränderna, men när jag gjorde en google översättning blev det Papegojfisk stränderna. Los Suecos kommer nog med facit i det fallet.:D Där fanns en restaurang som vi belönade med en peng. Solade lite, men det var så mycket bilar och svårt att hitta en plan plats så vi åkte några hundra meter till en annan strand. "Det är skönt med en egen kupé"

20180606_170915.jpg

20180606_172240.jpg

Här står vi bra 50 meter från stranden. Jag håller behörigt avstånd från de vita konerna, annars får jag konstapel Kling på mig.
Kan ni tänka? Detta är helt GRATIS:D

I morgon bitti ska jag löga mig och sitta och skriva under parasollet på boken tills batteriet tar slut (och jag som vanligt glömt göra backup). Det här är även en sådan strand där många inte har råd med kläder.:wink: (men det har jag)

Internet:et är kasst. Mobilerna funkar inte, men mina dubbla 9 db mimo antenner till routern fixar biffen.

Det var så varmt så vi struntade att laga käk och delade på en baguette med ost skinka sallad gurka och tomater. Till det blev det valfritt många öl. Frugan härmar sågverk och jag kan inte sova.

Längtar till i morgon.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Citat: "Det finns fem stränder som jag kallar lite slarvigt för Papegoja stränderna, men när jag gjorde en google översättning blev det Papegojfisk stränderna. Los Suecos kommer nog med facit i det fallet.:D"

Tog jag som en utmaning eftersom jag precis som du Ralph, kallat de vackra stränderna längst i syd på Lanzarote för just Papagayo, som också är namnet på öns sydspets.

Papagayo är papegoja på spanska, så även för mig har det varit "papegojstränder".

Men efter ett grävande i den kanariska historien vet jag nu bättre och som kanske kan vara intressesant för författaren.

Namnet är från 1402 och är viktigt i den Kanariska historieberättelsen. Det var just här som den spanska erövringen av Kanarieöarna började och området fick just namnet Papagayo redan då. D.v.s. 90 år innan Columbus klev av Santa Maria på någon ö i Bahamas.

Troligen hade därför inte någon spanjor ens sett en papegoja 1402 och än mindre komma på idén att namnge en udde på en ö i Atlanten efter fågeln papegoja.

Ralph din djupa research av ordet har mynnat ut i samma resultat som mitt "grävande" gjort, nämligen att man använde ett portugisiskt namn för fisken Xyrichthys novacula, på svenska rakknivsfisk.

Det är väl knappast någon högoddsare att namnet uppstod pga av riklig förekomst av rakknivsfiskar.

Kanske tur att att de nordiska vikingarna, som vissa påstår besökte Kanarieöarna långt tidigare, inte gick iland här och vikingakaptenen tittade utöver den bländvita playan och tog till orda, ".....och ditt namn skola vara Rakknivsstranden"!

Den portugisiska varianten låter bättre, åtminstone kommersiellt om den skall säljas som turistdestination.

Lycka till med din research för boken, som vi väntar på!

TommyD
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Strålande Ditt svar var alltså att Google översätt hade rätt. Idag har varit en dag i latmaskens tecken. Solat och lögat mig hela dagen. Var så bra här att vi stannar en natt till. Spelade lite Boule (två boulebanor) och fick stryk av frugan för första gången.

Kycklinggrytan som puttrat under 2 timmar fick sällskap av valfritt mycket vitt vin. Avslutade kvällen med att få stryk av frugan i kort.

DSCN2780.jpg

DSCN2785.jpg

20180607_152225.jpg

Surfar förövrigt på mitt Halebop kontantkort 30 GB 369 kr. Behöver jag bara ladda när vi är ute och åker. Annars kostar det inget.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tjena Ralph, som du vet bodde folk i grottor vid Matalastranden (Kreta) på 60-talet. :)
Även på Papagayostranden, så sent som 2000 (?), fanns några familjer där som "bodde" i grottorna. De hade enkla möbler och bokhyllor med böcker i den relativt fuktiga miljön.
Min fråga: Finns grottorna kvar (vattnet gick stundtals ganska högt upp) och finns det några alternativboende där idag?

Anekdot:
När vi var på den parkeringen med hyrbil, stod det en täckt skåpbil, som innehöll några som inte visste skillnaden mellan ditt och mitt. Helt riktigt gjorde de inbrott i hyrbilen men där fanns inget, för en gångs skull hade jag "koll"!

Ha det så himla gott på Papagayo!:bye:
Julian
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tjena Ralph, som du vet bodde folk i grottor vid Matalastranden (Kreta) på 60-talet. :)
Även på Papagayostranden, så sent som 2000 (?), fanns några familjer där som "bodde" i grottorna. De hade enkla möbler och bokhyllor med böcker i den relativt fuktiga miljön.
Min fråga: Finns grottorna kvar (vattnet gick stundtals ganska högt upp) och finns det några alternativboende där idag?

Anekdot:
När vi var på den parkeringen med hyrbil, stod det en täckt skåpbil, som innehöll några som inte visste skillnaden mellan ditt och mitt. Helt riktigt gjorde de inbrott i hyrbilen men där fanns inget, för en gångs skull hade jag "koll"!

Ha det så himla gott på Papagayo!:bye:
Julian
Hej! Julian.

Grottorna finns kvar men jag ser inget boende i dem. Just kommit upp från havet.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Bytt ställe. Eftersom vi fått lite mycket sol passade vi på att byta strand igår till Playa Mujeres 1 km bort. Den fanns med i en av de spanska husbilsklubbarna som en bra plats att stå på GRATIS:D.

DSCN2786 (2).JPG DSCN2787 (2).JPG DSCN2788.jpg

Vi var totalt sju husbilar här inatt, varav en som vi kände från Castillo del Romeral. Dom andra var från Lanzarote. Diskuterade lite med min "pequeño español" med Lanzarote bilarna. En av dem tog min mobil (med kreditkort, pengar, idkort) och öppnade google maps. Han la in fyra olika ställen där man kan tömma toa och fylla vatten. På den närmaste måste man dock ha en fyrkantsnyckel för att kunna fylla vatten, vilket han sa att det kan jag köpa på närmaste ferreteria.

Nu börjar det räta ut sig. Detta var kunskap jag saknade. Jag kände bara till en ställplats i Arrecife som tar 3 € för att tömma och fylla. Vi har inte kört många km på Lanzarote, men redan besökt tre kanonfina stränder. Tror det blir svårt att hinna hem till 2 juli. Så fint här så vi klämmer lördagen här också. Man vet aldrig, kanske blir en husbilsfiesta i kväll?

DSCN2791.jpg

Det här kortet tog jag inifrån husbilen. Bakom båten ser man ön Lobos och bakom den ser man Fuerteventura.

20180608_163003.jpg

Hmm! Verkar som om webbarna har pillat på inställningarna? Försökt lägga in 3 MB stora JPG bilder. Man måste minska dem, för att det ska passa HBK. (Det gör att jag inte orkar lägga in via mobilen och väntar tills jag kommer till datorn i bilen.)

Hakuna Matata. Ingen fara. Ikväll blir det ris med baconbitar och ägg. Vårt matförråd är felplanerat då vi inte velat lämna stället för att proviantera. Men vårt vinförråd klarar vi minst en månad på :D. Men man kan ju inte leva på vin allena.

Nu är det snart frukost... (på sängen)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jaha! Vi kom hit i onsdags. Idag söndag fick vi byta till toatank nr2. Skulle åkt idag, men det är svårt när halva Lanzarote står runt i kring en. Dessutom är det söndag då alla bra affärer är stängda. Bara dyra turist supermarcados har öppet nu. Dessutom man behöver ju inte stressa runt i livet. Vi står ganska bra här. Om resan tar lite längre tid. Så vad gör det?

Har en gammal kompis (Tibro Tarzan) från grundskolan som kommer den 4 juli med sin grabb och bor på Norcopia hotellet bredvid vår lägenhet. Men han klarar sig nog någon dag.

Pratade med Los Suecos igår. Det finns tydligen ett fantastiskt vulkanlandskap mitten norr på ön, med vinmakare som gör underbart vin i underbar steril miljö. Hoppas jag får stå med husbilen där under tiden jag testar viner...
20180609_131811.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Föreslår att när ni åker norrut, sätt in GPS,n på La Geria, det är själva centrum för vinproduktionen på Lanzarote. Där kan ni se det alldeles speciella sättet man odlar druvorna i lavalandskapet. Där finns sedan både bodegor för provsmakning och ett enkelt vinmuseum.

Nu är ni också mycket nära nationalparken Timanfaya, där det 6-åriga vulkanutbrottet utbröt på 1700-talets mitt och som vi fortsatt ser konsekvenserna utav. Det är ett måste att besöka när man besöker Lanzarote och som måste med i boken.

Nu var det länge sedan jag besökte parken, men skulle tro att det fortsatt gäller att ni måste parkera den egna bilen och får åka in i parken med speciella bussar.

Nämnde för dig konstnären César Manrique, som Lanzarote har mycket att tacka för. Han hade ett starkt inflytande på miljön, turismens utveckling och formade öns estetik, som vi idag ser. Han hade starka åsikter om vilka färger som skulle förknippas med ön, därför har det blivit mycket grönt och vitt, han hatade höga hus och därför fick inte hotellen byggas högre än palmerna, osv,

César Manriques hus är ett annat måste när man besöker ön, Fundación César Manrique som ni hittar i Tahíche, strax norr om huvudstaden Arrecife, där jag f.ö. inte sett något av intresse.
Fundación César Manrique – Fundación César Manrique

Lycka till

TommyD
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Idag lättade vi kraftigt försenade. Men det var ju såå bra där. Vi körde från stranden i 5-10 km/h så dålig var vägen. 3 km tog oss 25 minuter, men det var det värt. Når vi kom ut på asfalterat åkte vi till återbruket ett par hundra meter bort. Såg ut som ett svenskt återbruk med en kille som hjälpte till.

Jag gick fram till honom. Pregunta? autocaravana negro aqua? Si no problema sa han och öppnade ett lock i backen. Jag och Louise tog fram båda toa kassetterna som vi tömde i hålet. Clense? Han pekade på en kran så jag kunde skölja kassetterna. Jag gjorde en chansning. Pregunta? Quantos costa auqa portable? No sigñor no augua. Jag slog ut med armarna och undrade vart? Han visste inte. Ok! Vi skulle börja åka därifrån, då kom han igen och sa att jag kunde ta av honom. Jag gick ut och tog han i handen och tackade. I handen hade jag en osynlig 5€. Oj vilken fart det blev på honom. Han rullade ut slang och justerade flödet. Problemet löst...
DSCN2822.JPG

Efter detta åkte vi till Eurospar och shoppade massor av mat, tog ut cash så vi klarar oss.

Vi har gjort massor med andra saker idag och står underbart som vanligt, men nu ska jag inmundiga mig en flaska prisbelönt vitt vin som jag köpte på bodegabesöket och kolla på Kitesurfarna strax utanför.

20180611_175812.jpg
Hakuna Matata.
Ps! Till vänster ser ni La Graciosa
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Finns mycket att se på. Vi tog en tur till nationalparken och kollade på vulkaner. Kostade 10 € inträde men som residens blev det 6,40 €. I biljetten ingick det en busstur på slingriga vägar uppe bland vulkanerna i en timme och en liten show efteråt. Prisvärt.

Wikipedia

1730 drabbades ön av ett vulkanutbrott som varade i 2053 dagar och upphörde 1736. Vulkanen begravde tio städer och lavan täckte 25 procent av öns yta, den bördigaste marken och elva byar. 100 nya vulkaner hade skapats i området omkring Montañas del Fuego (eldbergen) som har fått sitt namn av katastrofen.

1824 kom nästa vulkanutbrott i Timanfaya men var inte lika stort som det som inträffade mellan 1730 och 1736. Lanzarote drabbades av stor förödelse och en stor del av befolkningen tvingades att lämna ön.

DSCN2860 (2).jpg DSCN2872.jpg DSCN2865.jpg 20180611_163447.jpg DSCN2875.jpg

Los Suecos tipsade om en vinbodega, så dit drog vi naturligtvis.

DSCN2827.jpg
Ligger en vinranka i varje grop.

DSCN2845.jpg 20180611_143016.jpg

Och nu står vi här. Playa de Famara GRATIS:D. Till vänster kan ni skymta ön La Grasiosa.20180611_175812.jpg
DSCN2901.jpg
DSCN2902.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu har det hänt massor. Orkar inte skriva allt då jag måste skriva på boken också. Men idag har det hänt något intressant. Vi åkte till en nudistby.
DSCN2923 (2).JPG

Jag har ju inget emot nudism, men jag praktiserar det ju inte själv, man man kan ju inte undvika att vandra bland alla nudister i Maspalomas när man går längs stränderna. Men idag fick jag problem och hur jag än försökte lösa det så har jag ändan bar. :) Gå jag påklädd stirrar alla på en. Går jag avklädd så får dom ha extra solskydd när mina bleka delar blänker.

Men men. Man får ta seden dit man kommer. Det fick bli avklätt. Så skönt att bada i lagunen efter två nätter utan att ha duschat emellan. Men jorden slutade inte snurra för det. Ingen brydde sig.

20180615_133542.jpg
Ps! Jag har censurerat bilden för känsliga tittare.

Den här byn är helt privatägd, men badet är offentligt. Kanon att stå med husbil, men vi åkte vidare då vi ligger efter i vår planering.

20180615_140633.jpg

Ps! Nu funkar det att ladda ner bilder. :)

20180613_160146.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu har vi nog gjort Lanzarote tillräckligt. Finns massor kvar att göra men vi behöver ta oss till Fuerteventura också. Vi ska ju ta den vägen hem till GC och vill ju hinna "klämma" den ön också.

Bara ett litet smakprov från förra gången jag skrev. Från Lanzarote och La Graciosa som vi var på över en dag. DSCN3027.jpg DSCN2998 (2).jpg 20180618_123155.jpg
Ville bara visa att det finns Lidl (även söndagsöppet) och IKEA.

20180615_192949.jpg 20180615_133235.jpg 20180617_142908.jpg 20180618_142054.jpg


20180613_141222.jpg

Vanlig tömning på Lanzarote, men varje bemannat återbruk tar också emot svartvatten.

20180618_161106.jpg

20180618_162533.jpg

PS! Eftersom Louise knä inte håller för att vandra i grottor, så bytte hon klädseln som vi fått av Rickard från Husbilar i Pukavik GRATIS:D under tiden jag gick. Tack Rickard så bra!!!
Hmm! Riktigt gratis var det ju inte. 16 € ville den omarkerade budbilen ha i San Agustin när jag kvitterade ut det.

Vi har haft mulet (men varmt) nästan hela tiden vi varit här. Hemma i San Agustin har solen lyst (och Sverige)

Vägarna här är ganska bra i vanliga vägnätet. Ger man sig ut och söker sig på småvägar. Då...

Nu ska vi sola ett par dag på Papagoya och efter det klämmer vi Fuerteventura som vi ser härifrån.

Bara en liten synpunkt och det är GRATIS:D. Det finns ingen möjlighet att betala för sig vid övernattning. Man kan stå i stort överallt. Tömma är också GRATIS:D men fylla vatten kostar mellan 1-3 €. Gråvattnet verkar alla släppa i gruset. Ingen tittar konstigt för det. Men jag som är svensk gör det snyggt ivarjefall. Rent formellt finns det nog möjlighet att göra det på återbruket.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu har vi bytt ö. Med flit väntade jag med att tömma toa för att testa Fuerteventuras faciliteter. Nemas problemas. Gick in på Disa och hämtade brunnsnyckeln och betalade 1 € för vattnet. Billigt och bra.

20180620_153003.jpg 20180620_153932.jpg

Överallt var vi en passerat står det husbilar och husvagnar på stränderna. Faktiskt fler husvagnar en husbilar. Det verkar som om varje by har en parkering vid stranden där man kan stå. Helt perfekt.

DSCN3049.JPG DSCN3042.JPG

Vi körde av i en liten by på måfå, Tarajalejo och körde ner mot playan. Hallå där. En GRATIS:D parkering över midsommar. Helt perfekt...
20180620_180311.jpg 20180620_202157.jpg

Några meter ner till playan perfekt. Vi stövlade iväg direkt till det lokala haket och tog in vino blanco Pimento de Padron och lite vitlöksbröd. Så härligt vid havskanten.20180620_191144.jpg 20180620_181346.jpg

Så trevligt. Man hör spanska, engelska och tyska i restaurangen. Stämmer nog ganska bra för denna by. Hittade en Eurospar och köpte lite tysk sill till midsommar. Samt potatis till Janson. Ansjovis har vi med oss i bilen sedan läänge.

Så bra ställe nu stannar vi till söndag åtminstone. GLAD MIDSOMMAR
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vi har ju inte ens varit ett dygn på Fuerteventura, men man får intrycket att den här ön är lite fattigare. Där vi står nu verkar flera åka till jobbet från sina husvagnar. Finns många övergivna fastigheter. För våran del är det perfekt. Vi slinker in i de inofficiella strandcampingarna med alla andra.

Det finns inga andra alternativ. Det är fricamping som gäller. Att betala för övernattning går inte.:D

DSCN3044 (2).JPG 20180620_180326.jpg
 
Toppen