• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöra rutor

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hej! Vad använder ni för att rengöra/tvätta rutorna med, har förstått att de kan vara känsliga för vissa produkter.
Ska lämna in husbilen för en ditecbehandling, då de även ska polera (men inte försegla - vilket tydligen inte är bra då det förhindrar plasten att andas) rutorna på bodelen - så efter det tänker jag försöka sköta rutorna "by the book"
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag använde polish för strålkastare & maskin, det blev väldigt bra. Man kan använda tandkräm också :), jag provade & det blev också bra. Det är bra om man vaxar rutorna efteråt för de har mikroskopiska porer & då förseglar man dessa så ingen smuts kan tränga in & fastna.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Ok, fast jag tänkte mer vad ni använder till rutorna när ni tvättar bilen - använder ni bara vanligt bilschampo/husbilsschampo? Poleringen ska jag lämna bort till Ditec.

Den info jag fick från återförsäljaren var att man inte skulle vaxa eller försegla rutorna, då det förhindrade plasten från att andas och att de då kunde bli fula.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Samma schampo som till HB'n går bra. Jag har alltid vaxat rutorna på 2 HB, på båten & på HV. Det var rådet jag fick av en HV-firma.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok, fast jag tänkte mer vad ni använder till rutorna när ni tvättar bilen - använder ni bara vanligt bilschampo/husbilsschampo? Poleringen ska jag lämna bort till Ditec.

Den info jag fick från återförsäljaren var att man inte skulle vaxa eller försegla rutorna, då det förhindrade plasten från att andas och att de då kunde bli fula.

Detta var något nytt för mig, för inte viste jag att plasten "andas":eek: ... jag sätter varje år på en ny "spegelfilm" på utsidan av alla mina bodelsrutor, för att slippa få in värmen och samtidigt så ser man inte så lätt in i H-bilen, När jag byter filmen så rengör jag rutona med pollyuretan thinner :eek: innan jag sätter på ny film.... tack vare detta så har mina rutor inga repor trotts att de är nu 13 år gammla.. :yes: annars tvättas de med vatten och en mjuk svamp med lite diskmedel i....
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
:msn_hot:Inget för plastrutor, men de flesta av oss har även glasrutor på några ställen.

 
Toppen