• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lossa man plastkåpan?

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: A>dria Twin
Chassietyp: Standard
Motortyp: 120 hk
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Twin
Husbilstyp: Van
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Inredning
Hur lossar man den stora plastkåpan som sitter bakåtriktad i den fasta nedre delen på passagerarstolen?
Det är svårt att komma åt, känna eller se under stolen.
Kåpan verkar sitta fast med hakar i nederkant men fästade på något sätt i överkanten.
Vilket "knep" behövs för att lossa kåpan utan att den går sönder?

Husbilen är en Adria Twin, 2009, Fiat, 6,0 m lång.

Skulle vilja kunna öppna plastkåpan bakåt och använda utrymmet under stolarna till tex. skoskåp. Sitter utmärkt till när man öppnar skjutdörren på vår "plåtis".
Framåt ( vid fötterna för passageraren) går det att öppna plastkåpan.
 
F

F.d. 53814

Guest
Tyvärr vet jag inte svaret, men jag undrar vad du vill stoppa in där?
I vår -10 är lådorna under framstolarna fulla med prylar.
Under förarstolen är all dokumentation och manualer stuvade och under passagerarstolen har vi verktygspåsen, säkringar, buntband, vävtejp och braochhasaker. Inte mycket plats till mer.
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
gundj skrev:
Tyvärr vet jag inte svaret, men jag undrar vad du vill stoppa in där?
I vår -10 är lådorna under framstolarna fulla med prylar.
Under förarstolen är all dokumentation och manualer stuvade och under passagerarstolen har vi verktygspåsen, säkringar, buntband, vävtejp och braochhasaker. Inte mycket plats till mer.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
De gånger jag plockat bort luckan på baksidan av stolen/stolarna har jag vart tvungen att lossa stolsunderredet från konsolen. Plasthakarna är fasthakade uppifrån så "locket" måste lyftas uppåt för att lossa. Hakarna går väldigt lätt sönder!!!
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
På min bil sitter det hakar i underkant, som lossar genom att man drar kåpan uppåt. Fortfarande på min bil måste man demontera stolsunderrede för att få bort kåpan, men jag har inte gjort det, då jag bara tjänar några cm. Det är fullt av verktyg mm framifrån.
Hälsningar, Thomas LMC595
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jag har haft loss den på vår Adria Coral XL och som jag minns det satt den med plasthakar i antingen ovan eller underkant. Minns inte att jag behövde skruva bort något och definitivt inte själva underredet.
Gissar att det var hakar i ovankanten som man pressade neråt men kan kolla vid tillfälle!
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
På min Adria-15 sitter det en "flärp" på ovansidan på locket (syns ovanifrån om du skjuter tillbaka sätet något).
Det är bara att lyfta haken uppåt..

Fel av mig, läste först efteråt att du ville ta bort bakstycket....
 

MikeOnWheel

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
20007
Medlemskap
2026
Smart att fråga här först. Det gjorde inte jag och fick lära den hårda vägen :confused:. På bilden ser du var skruvmejseln sätts in, Sen lirkar du försiktigt plastflärpen uppåt under tiden som du rickar kåpan bakåt.
/Mike
 

Bilagor

  • 20180530_104905.jpg
    20180530_104905.jpg
    3,1 MB · Visningar: 107

MikeOnWheel

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
20007
Medlemskap
2026
Jag frågade inte före jag provade första gången och fick lära den hårda vägen :confused:
20180530_104905.jpg
På bilden ser du var du för in skruvmejseln. Lirka upp plastflärpen försiktigt uppåt under tiden som du rickar och drar kåpan bakåt. Du känner när kåpan släpper.
Lycka till! /Mike
 
Toppen