• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat DUCATO 2.0l MJet 115 PS vs CITROEN JUMPER 2.0l BlueHDI 110 PS

F

F.d. 55451

Guest
Hej i Sverige.
Måste byta min gamla Ford Transit (Rimor) från - 96, eftersom mer lämpliga husbilar Pössl/Globecar 5,4m, nu har kommit till en mycket lägre ägarskatt till staten.
19 400 - 7 800 = 11 600 danska kronor, vilket sparar årligen förutom endast 65% i bränsle ~ 6 000 mindre.
Jag kan välja mellan Fiat DUCATO 2.0L MJet 115 PS eller CITROEN JUMPER 2.0L BlueHDI 110 PS.
Min nuvarande har bara 83 PS och samma vikt, så över 90 PS är ett bra framsteg, och sålunda har 5 PS ingen skillnad.

Citronen är den billigaste och verkar lite bättre än Fiats Multijet som hävdas att använd 20 ampere för multijet-systemet, och vi kan använda kraft för mycket mer än motorn, till exempel. batterier.
Är det sant och vad är det bästa av Citroen eller Fiat ??
 
Senast redigerad av en moderator:

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej Jag har en La Strada 5,40 med. Citroën 120hk jag är nöjd l.Behövs inte bytta kamrem och inte dra mycket Diesel har bilden i ett år .8000mil. Volker
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Det är inte sant att Fiats motor drar 20ah för multijet. Men i ditt fall skulle jag välja Citroën, den är starkare ( mer vridmoment 300/280 nm vid samma varv)o snålare.
Är den dessutom billigare så inget o tveka på om övrig utrustning är densamma.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Eneste som taler til Fiat sin fordel er at Citroen trenger AdBlue. Men med lavere pris og litt bedre vridmoment så tar Citroen over. Utover motor er det ingen forskjell, produsert på samme samlebånd i Italia begge 2. Vridmoment er viktigere enn PS for tyngre kjøretøy.
 
F

F.d. 55451

Guest
Tack för flera bra svar som jag kommer att följa.
Det återstår nu att få min framtidiga husbil med Euro 6 motor
användbar för att ladda runt 280 AGM-batterier i bodelen
Ser inte andra alternativ än 2-stegs laddning utan (start) / med (slut) 8 A DC-DC booster om den ska vara laglig.
Jag kommer att testa i annan tråd, när husbilen är min.
 
F

F.d. 55451

Guest
En återkoppling om mitt köp, vilket inte gav mig mycket att välja mellan, både i DK och D. Det finns stor efterfrågan på den populära plåtis. Det sägs att en tredjedel av alla nya AC är en plåtis / van.
Jag var tvungen att ta mindre dieseldriven Fiat med 115 hk eller vänta minst ett halvt år och det var meningslöst för mig. Kan inte komma under 10 km / L. Säkert mer 15 km / L.
Spänningsreglering verkar nästan OK (0,2v för låg), men en lite kraftfullare kabel från generatorn kommer senare. Jag har redan 235 Ah AGM för 230 v kaffemaskin, ugn och toaster. Ingen booster för spänningen av bodelbatterier, som en tysk återförsäljare redan hade förklarat på lämpligt sätt.
Generellt är bara ett något tvivelaktigt återförsäljarnätverk i Danmark - något otillförlitligt - kunskap om produkten mycket lämpligt om du inte vill bli lurad.
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
En fråga i anslutning till tråden. Går en bil att köra om AD blue tar slut och man står utan reserv?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det med vatn er kun for å slukke alarmen om tom tank. Mange lastebiler er stoppet i kontroll med helt tom AdBlue tank, noen med tape over lampen så den ikke skulle plage sjåføren :D
 
Toppen